دانشگاه شهرکرد میزبان اولین همایش بین المللی میرزا نورالله عمان سامانی

به گزارش رکنا از شهرکرد، دکتر یاسر پیرعلی سرپرست دانشگاه شهرکرد در نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آیین بزرگداشت عمان سامانی از مفاخر ادبی و شاعران آیینی چهار محال و بختیاری همزمان با ایام محرم الحرم امسال در استان گفت: راه اندازی دبیرخانه دائمی این شاعر برجسته در دانشگاه شهرکرد در دستور کار قرار دارد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: با هماهنگی های انجام شده میان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و رادیو فرهنگ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آیین های بزرگداشت مفاخر استان ها به میزبانی دانشگاه های سراسری برگزار می شود که بر این اساس دانشگاه شهرکرد در محرم امسال میزبان اولین همایش بین المللی میرزا نورالله عمان سامانی است.

 برگزاری شب شعر عاشورا، نشست علمی پژوهشی "بررسی جایگاه و نقش عمان سامانی در شعر و ادب آیینی"،آیین بزرگداشت "عمان سامانی شاعر ولایی اهل بیت علیه السلام " از برنامه های این همایش در شهرهای شهرکرد و سامان با حضور شخصیت ها و مفاخر کشوری است.

از اقدمات ویژه این همایش بین المللی رونمایی از تابلو فرش بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به شهرکرد با موضوع عمان سامانی، تقدیر از سه تن از مفاخر فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری و اهدای نشان فرهنگ یار ملی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شبکه رادیویی فرهنگ با دانشگاه شهرکرد، رونمایی از مستند عمان سامانی توسط صدا و سیمای مرکز استان چهارمحال و بختیاری، راه اندازی صفحه اختصاص عمان سامانی ذیل پورتال دانشگاه و... است.

میرزا نورالله عمان سامانی شاعر حماسه و عرفان ملقب به تاج الشعرا از مفاخر فرهنگی و شعر آیینی ایران و ادب فارسی است.

از آثار عمان سامانی می‌توان به گنجینه الاسرا، مخزن الدرّر، معراج نامه و دیوان اشعاراشاره کرد. در این میان، مثنوی «گنجینةالاسرار» یکی از جالب‌ترین آثار عمان سامانی درباره عرفان عاشورا است.در این مثنوی نسبتاً کوتاه، نکته‌های ظریفی از عشق و عرفان با بیانی هنرمندانه و گرم طرح شده‌است. عمان را باید اولین شاعری نام برد که اشعار کربلایی را از قالب سوگ خارج کرد و در قالب حماسی آمیخته به عشق و روشنگری ارائه نمود.

مصیبی دهکردی/شهرکرد

کدخبر: 806472 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟