رد ادعای شهردار خرم‌آباد در ارتباط با مسئولیت دامپزشکی در زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب/ شهرداری خرم‌آباد در زنده‌گیری و جداسازی جنسیتی سگ‌ها کوتاهی می‌کند/ هشدار جدی برای مقابله با جولان سگ‌های بلاصاحب در شهرها+فیلم و جزئیات
حجم ویدیو: 192.70M | مدت زمان ویدیو: 00:19:07

مصطفی زبردست در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا از لرستان، با اشاره به تعیین وظیفه شهرداری در بحث جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب بواسطه قانون‌گذار، اظهار داشت: پناهگاه و احداث سرپناه و تجهیز آن (از لحاظ نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و پرسنل) بر عهده شهرداری است که این موضوع تنها مختص به لرستان نیست و در سراسر کشور هر کجا پناهگاهی هست توسط شهرداری‌ها مسئول فنی و تکنسین استخدام شده است و ضدعفونی، سم‌پاشی و عقیم‌سازی را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: شهرداری بایستی با یک تکنسین و جراح متخصص و یک مسئول فنی قرارداد منعقد کند تا اقدامات بهداشتی و درمانی را بر عهده بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان به مراکز خصوصی درمانی حیوانات در سطح شهر خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: شهرداری می‌تواند با یکی از این مراکز قرارداد ببندد تا مسائل سم‌پاشی، ضدعفونی، درمانی و عقیم‌سازی مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب را بر عهده گیرد.

زبردست نقش دامپزشکی در کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را نظارتی دانست و افزود: هیچ مسئولیت اجرایی در این کارگروه نداریم اما با توجه به کمک‌کاری شهرداری خرم‌آباد در بحث استخدام تکنسین و مسئول فنی، دامپزشکی سم‌پاشی و ضدعفونی محل نگهداری این سگ‌ها را انجام می‌دهد.

وی به علل افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در سطح استان پرداخت و بیان داشت: دو بار زاد و ولد در طول سال و تولد تعداد توله‌های زیاد، در مسیر عشایر کوچ‌رو بودن استان، سوءاستفاده برخی افراد برای توله‌گیری و تجارت کثیف در این حوزه از علل مهم افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب هستند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان از عملکرد شهرداری خرم‌آباد در بحث زنده‌گیری و تفکیک جنسیتی سگ‌های بلاصاحب انتقاد کرد و گفت: شهرداری می‌تواند با جداسازی و تفکیک جنسیتی سگ‌ها، از زاد و ولد آن‌ها جلوگیری کند اما متاسفانه شهرداری حتی این کار را هم انجام نمی‌دهد.

زبردست با اشاره به اینکه اقدامات شهرداری در بحث زنده‌گیری هم مناسب و کافی نبوده است، خاطر نشان کرد: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تعداد سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر بسیار بیشتر از محل نگهداری آن‌ها در کمپ شهرداری است و نیاز هست که تعداد اکیپ‌های زنده‌گیری افزایش یابد.

.

وی به پیامدهای عدم مقابله با سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و گفت: سگ به تنهایی می‌تواند عامل انتقال ۱۰۰ بیماری مختلف به جامعه انسانی باشد، که می‌توان به هاری به عنوان کشنده‌ترین بیماری مشترک بین انسان و سگ اشاره کرد و اگر یک انسان توسط یک سگ هار گزیده و اقدامات مناسب جهت درمان انجام نشود محکوم به مرگ است، به طوریکه ۹۰ درصد افرادی که توسط سگ‌های هار گزیده شده‌اند فوت شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان وجود آمدن گونه‌های جدید جانوری در اثر جفت‌گیری سگ‌های بلاصاحب با دیگر حیوانات را از دیگر پیامدهای عدم مقابله با این سگ‌ها دانست و افزود: با توجه به خشک شدن رودخانه‌ها و خشکسالی، حیوانات به محل پسماند زباله‌های جمع‌آوری می‌روند و در آنجا با سگ ها جفت‌گیری می‌کنند و موجب به وجود آمدن گونه‌های جدید و خطرناک می‌شوند که چنانچه فکری اساسی به حال سگ‌های بلاصاحب نشود دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

زبردست با هشدار به شهروندانی که اقدام به غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب می‌کنند، تاکید کرد: شهروندان با غذا دادن باعث می‌شوند این سگ‌ها احساس امنیت کنند و در سطح شهرها بمانند و تعداد آن‌ها بیشتر شود.

وی احداث سرپناه برای سگ‌های بلاصاحب در تمام شهرها را الزامی دانست و گفت: تنها شهرهای خرم‌آباد و بروجرد دارای کمپ نگهداری سگ‌های بلاصاحب هستند و دیگر شهرهای استان فاقد این محیط هستند که مشکلاتشان به مراتب بیشتر است ‌و نیاز به محل نگهداری سگ‌های بلاصاحب دارند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان در پایان گفت: در حال حاضر تعداد ۱۲ هزار سگ گله و نگهبان در بحث بیماری هاری توسط دامپزشکی استان واکسینه و ایمن‌سازی می‌شوند

مهدی زکی‌پور/ لرستان 

کدخبر: 803871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟