مقابله با سرقت نیازمند آسیب شناسی علمی و موشکافی است

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، علی فولیان در نشست قرارگاه مقابله با سرقت استان قزوین با اشاره به رشد سرقت و آثار مخرب روانی و مادی آن بر جامعه، گفت: مجازات به تنهایی عاملی برای کاهش و کنترل سرقت به شمار نمی رود و موضوع پیشگیری پراهمیت تر است و موفقیت در این زمینه نیز نیازمند آسیب شناسی علمی می باشد.

وی افزود: برای پیشگیری از وقوع جرم از جمله سرقت، عوامل و بسترهای شکل گیری وقوع جرم را باید با دقت و جزییات بررسی و موشکافی نمود.

این مقام قضایی استان در ادامه بیان داشت: به طور مثال باید دید که نظام زندانبانی ما در اصلاح مجرمان چه قدر کارایی داشته و یا قوانین ما در برخورد و مقابله با سارقان چقدر کفایت می کند و یا ‌وضعیت معیشتی و فرهنگی  جامعه در وقوع جرم چه میزان تاثیر داشته و دارد.

فولیان تصریح کرد: متاسفانه هنوز فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم بین جامعه و دستگاه ها نهادینه نشده است که این به معنای کوتاهی و غفلت و احتمال مواجهه شدن با جرائمی مانند سرقت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید ضریب نگهداری و حفاظت از اموال خود را ارتقاء دهند، اظهار داشت: همه دستگاه ها موظفند نسبت به نگهداری و حفظ اموال شان خودمراقبتی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به نقش اعتیاد در وقوع جرم سرقت، گفت: باید از خود بپرسیم درمان اعتیاد به صورت علمی و مطابق با استانداردها انجام شده یا خیر؟، اما واقعیت این است ما در یک چرخه باطل گیر افتاده و معتادان پس از مدتی دستگیری و نگهداری در کمپ ها و آزادی و سرقت، دوباره بازداشت می شوند و این مساله مدام تکرار می شود.

علی فولیان همچنین گفت: تقویت پایش تصویری، ایجاد نگهبان های محله در نقاط آلوده و ساماندهی ضایعاتی ها از جمله مواردی هستند که باید برای پیشگیری از سرقت در استان قزوین بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: تکالیف دستگاه های اجرایی در زمینه مقابله با سرقت مشخص و ابلاغ شده و کوتاهی مدیران نسبت به این مساله به معنای ترک فعل بوده و تقیب قضایی را به دنبال خواهد داشت.

 

کدخبر: 800184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟