تعیین تکلیف ۸۰ درصد پرونده‌های نیروهای مسلح قم کمتر از دو هفته

به گزارش رکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن کرمی روز یکشنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: در حال حاضر پرونده‌هایی که زمان رسیدگی آن‌ها بیش از ۶ ماه شده باشد، کمتر از ۳۰ مورد است.

 

وی اضافه کرد: ۱۰۰ درصد پرونده‌های رسیدگی شده در سازمان قضایی نیروهای مسلح قم تعیین تکلیف می‌شود و ابهام ندارد؛ پرونده‌ای که به نتیجه نرسیده باشیم نداریم.

 

وی ادامه داد: مجازات نیروهای مسلح در جرائم عمد، نسبت به سایر اقشار سنگین‌تر است؛ در جرائم خفیف که امکان اصلاح باشد، مجازات جایگزین قرار می‌گیرد و بسیاری از حبس‌ها به حبس در یگان مربوطه منجر می‌شود.

 

کرمی با بیان این‌که جرائم نیروهای مسلح زیاد نیست، ادامه داد: هر سال دامنه نظارت بر نیروهای مسلح افزایش می‌یابد، با این رویکرد که باید با جرائم بیشتر برخورد کرد ولی افزایش معناداری در جرائم نیروهای مسلح رخ نمی‌دهد.

 

وی با بیان اینکه برای هر ادعا و تخلف انتظامی در این ارگان تشکیل پرونده نمی‌شود، بیان کرد: مجموعه سازمان قضایی نیروهای مسلح مجموعه تخصصی قضایی است که برای صیانت از نیروهای مسلح، رسیدگی به جرائم و تخلفات افراد نظامی و صیانت از آن‌ها برای پیشگیری، برخورد و رعایت شأن این نیروها انجام وظیفه می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: جرائمی که در نیروهای مسلح در کل دنیا رصد می‌شود بسیاری از آن‌ها اساسا حتی یک مصداقش هم در نیروهای مسلح کشور مشاهده نمی‌شود؛ از سوی دیگر بسیاری از جرائمی که در نیروهای مسلح دنیا شایع است در نیروهای مسلح ایران نادر است.

 

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح ضمن حفظ جایگاه و احترام به مرتبه نیروها، قاطعیت خود را در خصوص هرگونه انحراف و اشتباهی در ارتکاب جرائم حفظ کرده و با استقلال کامل و رعایت موازین، تدابیر قانونی را در دستور کار خود دارد.

 

وی با اشاره به این‌که در این راستا به غیر از تشکیل پرونده جریان پرحجمی را در زمینه آگاه‌سازی نیرو مدیریت می‌کنیم، افزود: کارشناسان سازمان تمامی یگان‌های نیروهای مسلح را شناسایی می‌کنند و با خوداظهاری نیروها، برنامه جامع و مدونی در طول سال در راستای افزایش آگاهی، دانش و هوشیاری برای حفظ جایگاه و پیشگیری از وقوع جرم برای یگان‌ها اجرا می‌کنند.

 

وی همچنین با اشاره به طرح بازگشت به سنگر، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط خوبی برای جبران کسری خدمت فراهم شده و حقوق حداقلی هم برای افراد مجرد و به‌ویژه متاهل در نظر گرفته شده است.

 

کرمی با تاکید بر این‌که مشمولان باید از فرصت فراهم شده استفاده کنند، افزود: برای بازگشت به خدمت تسهیلات و ارفاق پیش‌بینی شده است و مجازات را به حداقل می‌رساند؛ ولی اگر مشمولان دستگیر شوند مجازات قانونی دارد.

 

به گفته وی، آمار خودزنی در نیروهای مسلح قم بسیار ناچیز است؛ خودزنی و دیگرزنی عمدتا ناشی از علل بیرونی است.

 

وی با بیان این‌که دیگرزنی‌ها عمدتا ناشی از سهو و خطاست، ادامه داد: در موارد دیگرزنی موارد عمد ناچیز است که معمولا به دلیل غفلت از پر بودن سلاح و یا در عملیات یا مانور رخ می‌دهد.

نظری/ قم

 

کدخبر: 796806 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟