فعالیت‌های لاک‌پشتی شهرداری ایذه در محوطه‌های تاریخی+ تصاویر

به گزارش رکنا  از خوزستان، گلایه‌های عمومی از فعالیت‌های ناقص شهرداری ایذه تمامی ندارد. فعالیت‌های جسته‌ و گریخته که بیش از آنکه برای رفع مشکلات عمومی باشد، به‌مثابه باری اضافی بر دوش مردم خود را نشان می‌دهد و به یک مردم‌آزاری دولتی می‌ماند.

یکی از نمونه‌های بارز این مردم‌آزاری، رهاسازی چندین تریلی سنگ لاشه و ماسه در اطراف محوطه تاریخی عمارت اتابکان است که شهرداری ایذه به بهانه کار عمرانی برای مدت‌های مدیدی این تل‌های دست‌ساز را در حاشیه عمارت رها کرده است و با همین روش از یک پروژه یک‌ماهه، یک پروسه تاریخی چندساله به وجود آورده است.

IMG-20220619-WA0023

موضوعی که جدای از بحث مردم‌آزاری آن با توجه به حساسیت‌های علاقه‌مندان به مباحث میراث فرهنگی، ابعاد دیگری نیز دارد.

یکی از دوستداران میراث فرهنگی ضمن گلایه‌مندی از شرایط نابسامانی که شهرداری ایذه برای محوطه‌های تاریخی مثل عمارت اتابکان به وجود آورده است، گفت: شهرداری ایذه اگر قرار باشد یک پیاده‌رو را بدون در نظر گرفتن مباحث فنی و فرهنگی آن انجام دهد، همان بهتر که انجام نگیرد. اینکه فقط به‌صرف انجام یک کار به پروژه‌های این‌چنینی نگاه شود و بدون نظارت کارشناسان میراث فرهنگی بخواهند یک کار بزن در رو را تحویل دهند، جدای از بحث سرمایه سوزی آن، انجام چنین فعالیت‌هایی مانند توهین به شعور فرهنگی و مدنی مردم می‌ماند تا یک کار عمرانی.

IMG-20220619-WA0022

وی ضمن اشاره به برخی از ایرادات  از آغاز به کار تا کنون در این پروژه، افزود: کیفیت پایین اجرای کار، استفاده از سیمان و ملات نامرغوب،شکستن لاشه‌سنگ‌های بزرگ و تبدیل آنها به قطعات کوچک‌تر که همین کار نه‌تنها از کیفیت و فرم سنگ‌فرش می‌کاهد، بلکه بعد از مدتی باعث کنده شدن سنگ‌فرش و برهم‌خوردن تراز آن می‌شود، بخشی از معایب و ایراداتی است که بر این پروژه وارد است.

این فعال میراث فرهنگی در پایان عنوان کرد: بندکشی نامرغوب و عدم استفاده از اساتید فن در چنین پروژه‌هایی نشان می‌دهد که شهرداری ایذه شناختی نسبت به مباحث میراث فرهنگی ندارد از طرف دیگر ورود شهرداران غیرمیراثی به محوطه‌های تاریخی می‌تواند باعث خسارت و سرانجام به نابودی یک محوطه یا اثر فرهنگی منجر شود. موضوعی که هرگز برای مردم چنین مناطقی قابل‌پذیرش نخواهد بود و مردم انتظار دارند تا در انتخاب شهرداران شهرهای تاریخی توجه بیشتری صورت گیرد.

IMG-20220619-WA0017

 عمارت اتابکان از آثار متعلق به دوران حکومت اتابکان لر بزرگ در مالمیر «ایذه کنونی» است که به دلیل واجد ارزش تاریخی بودن این اثر در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۷۷ به شماره ثبت ۲۱۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

  

 

 

کدخبر: 794682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟