تغییر الگوی کشت در قزوین باید در راستای خوکفایی تولید محصولات کشاورزی باشد

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، رضا افلاطونی گفت: ظرفیت‌های استان قزوین در حوزه کشاورزی می‌تواند نیاز استان و کشور را به واردات کاهش دهد.

وی افزود: معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان باید برنامه ریزی کند تا به جای کشت محصولات آب بر که به زیان منابع کشور تمام می‌شود، به دنبال خودکفایی در تولید نهاده باشد و وابستگی کشور به واردات را کاهش دهد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: هم اکنون ۳۰ درصد اراضی کشاورزی استان قزوین از نظر حاصلخیزی درجه یک و درجه ۲ بوده و ۷۰ درصد مابقی درجه سه و چهار است و در مجموع  ۶۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که باید از آن به نحو مطلوبی استفاده کرد.

وی بیان کرد: بهترین متخصصان کشت انگور کشور در استان قزوین وجود دارد و در حوزه آفات و امراض و غیره از ظرفیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی برخورداریم که این مهم باید بیش از گذشته مورد توجه باشد.

افلاطونی گفت: طرح اتاق بازرگانی استان قزوین مبنی بر ارتقای کیفیت انگور و کشمش در دست بررسی کارشناسان این سازمان است و علاوه بر آن لازم است که گردشگری کشاورزی و توسعه گیاهان دارویی که مجوز آن گرفته شده با کمک افراد متخصص عملیاتی شود.

وی عنوان کرد: بخش کشاورزی استان قزوین این ظرفیت را دارد که پا به پای برخی کشورها در تولید محصولات کشاورزی رقابت کند و مدیران و کارشناسان این سازمان باید در شناسایی و تقویت این نقاط اهتمام داشته باشند.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  خاطرنشان کرد: استان قزوین جز بزرگترین تولیدکنندگان دامی و طیور کشور است و باید رتبه تولیدات این استان را به یکم تا پنجم کشوری رساند.

وی اضافه کرد: مدیریت تولید استان بر عهده جهاد کشاورزی است و باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که به زیان تولیدکننده و مصرف کننده تمام نشود، ضمن اینکه خوشبختانه تمام دستگاه‌های اجرایی استان یکدست و همدل هستند و اگر مدیری هرکجا احساس کرد که نیازمند هماهنگی بیشتری است باید اعلام کند تا با تعامل فراسازمانی موانع را از پیش روی استان برداریم.

افلاطونی تصریح کرد: هوشمندسازی و راه‌اندازی پلتفرم‌ها در دستور کار قرار گیرد تا توزیع کالاهای اساسی از این طریق تقویت شود، همچنین نظارت هوشمند بر نانوایی‌ها یکی از اقدامات تحول گرا در حوزه آرد و نان استان بود که درحال اجرایی شدن است.

وی اضافه کرد: در حوزه زنان روستایی و عشایر اقدامات خوبی انجام شده، اما همچنان زنان جای کار بسیاری در نقاط دورافتاده استان وجود دارد و لازم است در خصوص پرداخت تسهیلات تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان به صندوق اعتبارات پیگیری لازم انجام شود.

وی در پایان با قدر دانی از خدمات مهندس علی ساریخانی ،  مهندس احمد مستخدمی را به عنوان سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان معرفی کرد .

همچنین در این مرا سم با قدردانی از خدمات مهندس احمد مستخدمی ، مهندس نصرت الله نیکو به عنوان سرپرست مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین منصوب کرد.

 

کدخبر: 785715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟