مسابقات رباتیک دانش آموزی در سنندج برگزار شد

به گزارش رکنا از کردستان؛ اهون شریفی دکترای مهندسی برق، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر کارگاه رباتیک دانشگاه، با بیان اینکه این دوره از مسابقات که به صورت منطقه‌ای، استانی و ملی که مختص به دانش آموزان می باشد برای اولین بار در سطح کشور برگزار شد گفت: در این مسابقات دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و متوسطه در لیگ های مختلف در سطح منطقه ای با هم به رقابت پرداختند و نفرات برتر برای حضور در مسابقات استانی و در نهایت کشوری معرفی خواهند شد. 

 

وی افزود: کسانی که در این مسابقات شرکت می کنند لازم است که حتما قبل از آن در دوره های آموزشی رباتیک حضور داشته باشند و به صورت نظری و عملی آموزش داده شوند که دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در این حوزه پیشرو بود و باعقد قرارداد با آموزش و پرورش برای دانش آموزان استان کلاس های آموزشی برگزار می کند.

 

شریفی با بیان اینکه دانشگاه آزاد واحد سنندج از سال ۹۰ فعالیت خود را در حوزه رباتیک آغاز کرده است افزود‌: طی این چند سال‌ دانشگاه متولی برگزاری ۵ دوره همایش یا مسابقات رباتیک بوده که با توجه شیوع کرونا در کشور این فرایند متوقف شد که خوشبختانه امسال با توجه به رفع محدودیت ها برگزاری این دوره ها و مسابقات آغاز شده است.

 

وی به نحوه حضور دانش آموزان در دوره های آموزشی اشاره کرد و افزود: آموزش ها به صورت ترمی تعریف می شود و هر دوره شامل ۱۰ جلسه آموزش می باشد که بعد از اتمام این جلسات دانش آموزان می توانند به طور کامل کل فرایند ساخت ربات را انجام دهند.

 

لازم به ذکر است که این آموزش ها تنها به این جلسات ختم نمی شود و سپری کردن دوره مقدماتی دوره های پیشرفته برای دانش آموزان برگزار می شود.

 

 

شریفی با بیان اینکه دیدگاه ما فقط مختص به آموزش نیست و دیدگاه اشتغال آفرینی نسبت به این حوزه داریم، اذعان داشت: بعد از این آموزش ها افراد شاخص و نخبه شناسایی خواهند شد و از توانایی آنان برای طرحی هایی که در سطح استان و کشور مورد نیاز ارگان هایی همچون هلال احمر، محیط زیست، مرزبانی است استفاده خواهیم کرد و با این سازمان ها عقد قرار داد خواهیم داشت.

 

 

وی هدف از برگزاری مسابقات را ایجاد چالش برای سنجش دانش آموزان و کسب تجربه جدی رقابت در میان آنها دانست و گفت: لزوما تنها کسب مقام هدف ما نیست بلکه ایجاد انگیزه، خود باوری و افزایش اعتماد بنفس در میان شرکت کننده ها و همچنین شناسایی افراد نخبه می باشد.

 

 

به گفته شریفی، برگزیدگان این دوره از مسابقات در سطح استانی با گروه های دیگر به رقابت خواهند پرداخت و در نهایت افراد برتر در لیگ ها مختلف در مسابقات کشوری حضور پیدا خواهند کرد.

 

 

وی در تشریح این دوره از مسابقات گفت‌: دانش آموزان در این دوره در لیگ آتشنشان و اسباب بازی در مقطع ابتدایی و مقطع متوسطه در قالب یازده گروه به رقابت پرداختند.

شریفی در پاسخ به این سوال که علاقه مندان به حوزه رباتیک چگونه می‌توانند در دوره های آموزشی شرکت کنند اذعان داشت: طبق قراردادی که با پژوهش سرا و آموزش و پرورش داریم برای حضور دانش آموزان در این دوره ها فراخوان داده می شود علاقه‌مندان از طریق مدارس به ما معرفی می شوند، البته افرادی هم که به صورت مستقیم مراجعه می کنند می توانند با ثبت نام در سایت پژوهش سرا در این دوره ها شرکت کنند.

وی در پایان سخنانش افزود: فناوری زمانی ایجاد می شود که از همان ابتدا افراد در سن پایین آموزش ببینند و نخبه ها شناسایی شوند که این امر به حمایت مسئولین نیاز دارد، و از استانداری استان انتظار حمایت برای توسعه کارگاه ها و تامین تجهیزات آنها را داریم چرا که استان کردستان از لحاظ نیروی انسانی بسیار ثروتمند است و با حمایت از آنها می توان به سمت کسب مهارت، نوآوری و در نهایت محصول محوری حرکت کرد.

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 782242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟