تلاش در جهت اثربخش‌ و عادلانه بودن یارانه ها

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل، استاندار اردبیل در  گفت و گوی ویژه خبری به شبکه استانی اردبیل اظهار کرد: اگر بخواهیم مانند روال سال‌های گذشته‌ یارانه را به صورت ارز به واردکننده،تخصیص دهیم باید ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شود که این به معنای افزایش مجدد پایه پولی و نقدینگی بوده و تورم لجام گسیخته را به دنبال دارد. این تورم تمام شرایط و زندگی مردم را به هم می‌زند بنابراین مسیری که انتخاب شده ، یک مسیر ناگزیر است.

 سید حامد عاملی تصریح کرد: دولت سیزدهم بر اساس وعده‌ها و برنامه هایی که به مردم داده که در مواجهه با مشکلات و مسائل کشور مانند اتفاقات گذشته نگاه مسکن وار به آنها نداشته باشد و  چنانچه با این نگاه جلو برویم مشکلات کشور روزبه‌روز انباشته شده و هیچ تغییر اساسی در وضعیت جامعه رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به نحوه پرداخت یارانه در کشور در سالهای گذشته گفت: سال گذشته که دولت سیزدهم بر سر کار آمد ، تکلیف قانونی ۱۴۰۰ این بود که ۸ میلیارد دلار یارانه برای کالای اساسی اختصاص یابد. زمانی که دولت سر کار آمد آن منابع تقریباً تمام شده بود و دولت هیچ راهی نداشت تا این موضوع را مدیریت کند. 

عاملی ادامه داد: یک راه این بود که دولت در همان موقع یارانه ها را قطع کرده و قیمتها را آزادسازی کند. در آن مقطع بررسی ها نشان داد که جامعه برای انجام این کار آماده نیست. اما امروز ذخایر مورد نیاز در بخش‌های مختلف تامین شده و انشاالله ما در تامین کالا مشکلی نخواهیم داشت.

 مقام عالی دولت در استان اردبیل یادآورشد: معمولا در کشورهای دیگر یارانه به تولید کننده و مصرف کننده داده می‌شود و نحوه پرداخت یارانه به واردکننده رفتار مختص ایران است و این در حالی است که از میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی که در سالهای اخیر به تامین اقلام و کالاهای اساسی تخصیص یافته ،  یک سوم آن اصلا وارد کشور نشده است.

وی با اشاره به همسایگی ما با ۱۵ کشور گفت: برخی از این کشورها به واسطه نیازی که دارند، خودشان شرایطی را فراهم می‌کنند که کالای ما از کشورمان خارج شده  و وارد کشور آنها شود.

عاملی در ادامه در خصوص نحوه اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها اظهار کرد: در این زمینه یارانه‌ای در قالب یارانه مستقیم به حساب مردم واریز شده و احتمالاً از امشب یارانه اول قابل برداشت است.

 استاندار اردبیل اضافه کرد: به هر حال وقتی قیمت نهاده آزادسازی شده ، قیمت مرغ، تخم مرغ و لبنیات و روغن خام که وارد کشور می شود تغییر خواهد یافت.مابه التفاوت قیمت این اقلام پرداخته شده  و تلاش بر این است که این یارانه اثربخش‌تر و نزدیک به عدالت باشد و ذکر این نکته ضروری است که یارانه‌ای که قبلاً با آن شکل تخصیص می‌یافت، گذشته از اینکه دست مردم نمی رسید دهک‌های بالا که مصرف بالاتری داشتند از یارانه بیشتری استفاده می کردند اما دهک‌های پایین جامعه از کمترین میزان یارانه بهره‌مند می‌شدند. 

 

وی ادامه داد: برای اینکه زمینه استفاده عادلانه از آن فراهم شود تصمیم گرفته شد یارانه به طور مستقیم به حساب مردم واریز شود. این کالاها قیمت مشخصی خواهند داشت برخی از کالاها هم متاثر از افزایش قیمت این کالاها خواهد بود. برای مثال کالاهایی که مواد اولیه آن تخم مرغ و آرد است افزایش خواهد یافت که قیمت آنها هم محاسبه شده و باید بر قیمت این کالاها نظارت شود.

عاملی یادآورشد: بر اساس تدابیری که پیش‌بینی شده ، بازرسین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت نظارت خواهند کرد. همچنین بسیجیان اصناف برای نظارت بر اصناف برنامه‌ریزی خواهند کرد. علاوه براین ، اختیارات ویژه‌ای توسط سران سه قوه به تعزیرات حکومتی داده شده تا اقدامات آنها هم اثر بخش تر باشد.

وی گفت:  البته اطمینان داریم که اصناف و بازاریان و عرضه کنندگان کالا در کنار مردم و برای ایجاد آرامش خاطر مردم هستند. در عین حال اگر هم  کسانی که بخواهند سوء استفاده بکنند این آمادگی وجود دارد که نظارت تشدید شود.

استاندار اردبیل در خصوص تامین روغن مورد نیاز استان افزود: امروز ۵۰ تن تامین و به کلیه شهرستان‌ها بارگیری شد و  ۲۰۰ تن هم در کارخانه تولید روغن در استان تولید شده که وارد بازار می شود. ۳۰۰ تن دیگر هم در راه است و سهمیه استان از برندهای دیگر هم در حال تامین است  و هرمقدار نیاز باشد حتما تامین می شود.

 وی خاطرنشان کرد: در زمینه مرغ هم به اندازه کافی جوجه‌ریزی انجام شده و مشکلی نخواهیم داشت.

عاملی همچنین در خصوص تمهیدات دولت برای تامین سرماییه در گردش واحدهای تولیدی اظهار کرد:  مجموعه بانک کشاورزی مسئولیت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین خواهد کرد. از طریق بانک مرکزی هم خط اعتباری تامین خواهد شد و بانک کشاورزی مسئولیت دارد سرمایه در گردش کلیه واحدهای تولیدی را به صورت تسهیلات با شرایط ویژه تامین کند.

استاندار اردبیل اظهار کرد: تولید کنندگانی که نیازمند تسهیلات سرمایه در گردش هستند، با معرفی سازمان جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و البته بر اساس تدابیری که اتخاذ شده برخی محدودیت‌ها برای تامین سرمایه در گردش این واحدها برداشته شده و اگر کسی معوقه بانکی داشته باشد تاثیری در این تسهیلات نخواهد بود و می توانند با سفته و چک بانکی تسهیلات دریافت کنند. برای واحدهای دامداری کوچک هم پیش بینی شده صندوق حمایت از دام و طیور در وزارت جهاد منابع مورد نیاز این واحدها را تامین کند.

وی با بیان اینکه کل تسهیلات ۱۸ درصد خواهد بود، گفت: البته رقمی برای یارانه هم پیش‌بینی شده که کل این تسهیلاتی که داده می‌شود پرداخت شود هنوز رقم قطعی گفته نشده است ولی رقمی هم به عنوان یارانه پیش بینی شده است.

استاندار اردبیل در پاسخ به سوالی در خصوص تامین زیرساخت‌ها و تجهیز نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان اظهار کرد:  در حال حاضر طرح و برنامه این است که مردم هیچ گونه مشکلی در بحث تامین آن نداشته باشد. زمانی که مردم مراجعه می‌کنند با نرخ همین امروز کارت می‌برند و خرید می‌کنند حرفهایی که مطرح شده مبنی بر اینکه در خصوص خرید سقف گذشته شده مطالب کذب است هیچ گونه سقف و محدودیت در مورد خرید نان وجود ندارد.

عاملی ادامه داد: هر فرد با کارت بانکی می‌تواند به نانوایی مراجعه کند ومبلغی که از کارت وی کسر خواهد شد، همان است که به نرخ امروز خواهد بود. تنها تغییری که در اینجا اتفاق افتاده این است مبلغی که به عنوان یارانه به گندم و آرد اختصاص می یابد، این یارانه به حساب نانوایی واریز می‌شود.

 وی افزود: پیش از این تشکیلات عظیمی برای نظارت بر  نحوه پرداخت و کنترل یارانه نان وجود داشت همه تشکیلات برای این بود که نان در اختیار مردم قرار بگیرد. تصمیمی که الان گرفته شده این است که این یارانه به نانوا داده شود.

  استاندار اردبیل ادامه داد: مردم نان را به قیمت روز خریداری خواهد کرد اما قیمت تمام شده به نانوا پرداخت خواهد شد. برای مثال قیمت آزاد نان اگر برای مثال ۶۵۰۰ تومان است، مردم ۱۵۰۰ تومان می دهند اما این پوز به سامانه هوشمند متصل می‌شود و این سامانه هوشمند مشخص می‌کند که این خرید برای کدام کد ملی است و این رقم به ازای کارت ملی و کد ملی به خود نانوا اختصاص می‌یابد.

 عاملی با اشاره به اهتمام دولت برای حل مشکلات نانوایی‌ها گفت: تدبیری که برای نانوایی ها شده شرکت بازرگانی دولتی گندمی که به کارخانجات می دهند سه ماهه بدهند آنها هم به صورت مدت دار آرد را به نانوایی‌ها بدهند.

 وی در خصوص نحوه برداشت از یارانه اختصاص یافته به مردم گفت: در دوماه اول این رقم به صورت نقدی واریز می شود به هر حال برای اینکه این ارقام تبدیل به کالای مورد نیاز مردم شود در مدت زمان مشخص که دو سه ماه آینده زیرساختی ایجاد شود تا کالابرگ الکترونیکی راه اندازی شود بخشی از یارانه ای که امروز داده می شود تبدیل به کالا شود و خود کارت بانکی افراد به جای مبلغ، کالا شارژ شود و مردم بتوانند با مقدار مشخص کالای اساسی، مردم با کارت بانکی خود کالای مورد نیاز خود را از فروشگاه ها تأمین کنند.

استاندار اردبیل در پایان تصریح کرد: اجرای این برنامه نیازمند زیرساخت است هر چقدر این کار تورم داشته باشد تورم آن به اندازه مسیری که قبلا طی می‌شد نخواهد بود.

 

کدخبر: 779742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟