مدیرحوزه‌های علمیه: برخی از مشاغل خرد خانگی نابود شده است

به گزارش رکنا از قم، آیت الله علی رضا اعرافی روز چهارشنبه در دیدار مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، افزود: این قبیل مشاغل خرد علاوه بر نقش مهمی که در اشتغال دارند از برخی آسیب های فرهنگی و زیست محیطی فعالیت های اقتصادی دیگر به دور هستند.

 

وی صنایع خلاق و فرهنگی را از ظرفیت های جدید علوم انسانی و اسلامی در قم برآورد کرد و افزود: بسیاری از این صنایع که ویژگی های دانش بنیان بودن را نیز دارا بوده و در عرصه فرهنگی در جامعه نقش آفرین هستند برای بالندگی و رونق نیازمند حمایت های مالی می باشند.

 

وی با اشاره به اقدامات حوزه علمیه قم در فقه معاصر، تصریح کرد: در مجموعه تحقیقات مباحث مورد نیاز نظام اسلامی نیز هم اکنون ۱۰۰پروژه در حال انجام است که در این امور نیز ظرفیت مطلوبی جهت همکاری با صندوق کارآفرینی امید وجود دارد.

 

امام جمعه موقت قم با تاکید بر اینکه دانش بنیان شدن فرآیندها با تاثیرگذاری بیشتر آنها در جامعه همراه است، گفت: هوشمندسازی و روان سازی فرآیندهای اداری و بانکها از مباحثی است که این صندوق می تواند در آنها نقش کارکردی مهمی ایفا نماید.

 

اعرافی عنوان کرد: در سطح کشور قالب های مختلف هنری سالم و مشروع بسیار زیادی وجود دارد که در مسیر ارتقای بعد فرهنگی و معنوی جامعه تاثیرگذار هستند که رونق بخشی به آنها نیازمند حمایت است.

 

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت بعد پژوهشی و دقت نظر در تدوین برنامه ها و تصویب قوانین، گفت: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقت نظر لازم را در تصویب قوانین بکار ببرند نیازی به ارجاع بیش از ۵۰ درصد قوانین به شورای نگهبان رهبری نخواهد بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیکی به سالروز شهادت امیرالمومنین(ع) گفت: امام علی(ع) به همان میزان که بر روی مباحث معرفتی و سیاسی دقت نظر داشت بر مساله عدالت اقتصادی و توزیع عادلانه امکانات نیز تاکید می کرد و در طول نزدیک به ۵ سال خلافت ایشان، عدالت توزیعی و اجتماعی در اوج بود و همه مردم از رفاهیات اولیه زندگی مانند مسکن برخودار بودند.

 

اعرافی با تاکید بر ضرورت تامین زیرساخت های مورد نیاز زندگی انسانی مانند مسکن، اشتغال و عدالت اقتصادی در جامعه، اظهار داشت: تنگناهای اقتصادی سبب شده تا دستاوردهای نظام نیز دیده نشود و لازم است دولت سیزدهم با سرمشق قراردادن سیره امیرالمومنین(ع) گام های بلندی در جهت رضایتمندی مردم و عدالت اقتصادی بردارد.

 

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری یادآور شد: مسیر تعالی و رشد جامعه ایران جهاد تبیین از یک سو توسط مسوولان و رسانه ها و گره گشایی و حل مشکلات اقتصادی مردم از سویی دیگر است.

 

وی در پایان اظهار داشت: قم به دلیل موقعیت علمی و جایگاهی مذهبی در حکم یک جهانشهر است و هر اقدامی که در این شهر انجام بگیرد، خدمات به جهان اسلام محسوب می شود.

 

نعمت الله رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در روز دوم سفر خود به قم با سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار و آیات علی رضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه و سیدمحمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) دیدار و گفت و گو کرد.

 

وی روز گذشته نیز ضمن دیدار با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از طرح گردشگری، بوم گردی و تاریخی وفایی در روستای قاضی بالا در بخش خلجستان قم بازدید بعمل آورده بود.

نظری / قم

کدخبر: 772700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟