فرسودگی ناوگان آتش نشانی یزد/ جانمایی ایستگاه ها بهبود می یابد

 سیدمحمد حسینی‌پور در گفتگو با رکنا گفت: شهر یزد به عنوان مرکز استان ۱۲ ایستگاه آتش نشانی دارد ، از نظر جمعیت این تعداد ایستگاه برای پوشش نیازهای استان مناسب است.

وی ادامه داد: اما به دلیل پراکندگی و جانمایی نامناسب به نظر می‌رسد که به ایستگاه‌های بیشتری نیاز است از این رو سازمان آتش نشانی یزد نسبت به انتخاب مشاور برای بهبود جانمایی ایستگاه ها اقدام کرده است.

وی ادامه داد: از نظر ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی، شهر یزد از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است اما عمر ناوگان زیاد  است و از این رو نوسازی ناوگان باید در دستور کار قرار بگیرد. 

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد اظهار داشت: از نظر این نیرو با توجه به جمعیت به ازای هر ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر باید یک آتش نشان فعالیت کند به این ترتیب برای شهر یزد نزدیک به ۲۲۰ آتش‌نشان نیاز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ماموران آتش نشانی شهر یزد ۲۰۰ نفر است. کمبود نیرو نداریم اما با توجه به تعداد ایستگاه ها، کمبود حداقلی احساس می شود. 

پورحسینی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد به سایر شهرهای اطراف نیز خدمات رسانی می کند، گفت: در مورد سایر شهرها  می‌توان گفت در هر شهری که شهرداری فعالیت می‌کند قطعا ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد اما از نظر تجهیزات، به‌روز بودن آموزش ها و نیروی انسانی عمدتاً با چالش مواجه هستند. 

وی ادامه داد: شهرهای نزدیک به شهر یزد یعنی شهر های واقع در شهرستان یزد از جمله حمیدیا، شاهدیه، زارچ و اشکذر بسیاری از خدمات آتش نشانی خود را از شهرداری یزد دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد از جمله تجهیزات امدادرسانی به ساختمان های بلند را نردبان 56 متری  و بالابر اعلام کرد و گفت به تازگی نردبان 27 متری هم به تجهیزات ناوگان اضافه شده و رونمایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ارائه آموزش برای پیشگیری مهم تر از تجهیزات است، ادامه داد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در راستای شهرشناسی، آپارتمان هایی که از نظر ایمنی مشکل دارند را احصا کرده و با نامه نگاری با هیات مدیره رفع موارد شده است.

حسینی پور یکی از دغدغه های امدادرسانی در آپارتمان های شهر را فراهم نبودن محل مناسب برای استقرار خودروها و تجهیزات آتش نشانی عنوان و بیان کرد: بعضی آپارتمان ها محوطه مناسبی برای حضور ندارند از این رو با نامه نگاری با هیات مدیره ها، از آنها خواسته شده است که این نقیصه را برطرف کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد درباره ایمن بودن ساختمان بلند شهر گفت: در ساخت و سازهای جدید هم پیشگیری بیشتر مد نظر قرار گرفته  و اصول ایمنی رعایت شده است . در مرحله صدور پایان کار هم به رعایت مسائل ایمنی به جدیت توجه شده و در صورت عدم رعایت، پایان کار صادر نشده است.

وی درباره مجتمع های تجاری نیز اظهار داشت: مجتمع های تجاری اکثرا مجهز به تجهیزات ایمنی و اطفای حریق هستند اما باز هم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نسبت به انجام بازدید و برگزاری مانورهای مختلف برای آشنایی بیشتر اقدام می کند.

حسینی پور گفت: مجتمع های تجاری در یزد، طبقه منفی کم دارند اما در ساخت و سازهای جدید با توجه به اینکه طبقات منفی در حال افزایش است، در حال بررسی و اجرای مانور برای آمادگی رساندن تجهیزات در زمان بروز حوادث هستیم. 

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با اشاره به فرسودگی ناوگان سازمان و نیاز به خرید تجهیزات جدید با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی یزد معین بسیاری از شهرستان های استان است، اشاره کرد اما هزینه رفع این نیازها را هنگفت عنوان کرد.

وی افزود: در این راستا برای رفع کمبودها و به روز رسانی ها طرح واقفین و خیران را برای تامین هزینه های خرید و به روز رسانی تجهیزات پیشنهاد کردیم چرا که این نیازها مستقیم با جان مردم در ارتباط است و ورود به این حوزه از ضروریات است.

حسینی پوربا تاکید بر اینکه با بودجه شهرداری تامین این نیازها بسیار زمان بر و یا حتی غیرممکن خواهد بود، خواستار ورود خیران به این امر و کمک به تجهیز ناوگان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد شد.

سمیه گلابگیریان

کدخبر: 766508 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟