دیپلماسی فعال اقتصادی نیاز مهم کشور در شرایط سخت کنونی است

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، تعدادی از اعضای هیئت مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های خارجی و رویدادهای تجاری وصادراتی ایران با هدف هم فکری و آشنایی با برنامه های دو وزارتخانه امورخارجه واقتصاد و دارایی در جهت توسعه روابط اقتصادی با  سایر کشورها با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از کارشناسان حوزه های مرتبط در وزارت امورخارجه دیدار کردند.

در ابتدای این دیدارنایب رئیس انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی ایران ضمن معرفی انجمن،گزارشی ازاهداف و برنامه های این مجموعه رابرای توسعه بازار صادراتی کالا و محصولات وخدمات جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

علیرضا صدرزاده باتاکید بر نیاز کنونی کشور بردیپلماسی فعال اقتصادی،افزود :اولین گام برای آغاز تجارت با یک کشور آشنایی با فضای تجاری و تجار و بازرگانان کشور مقصدو توانمندیهای تولیدی، کیفیت کالاهای صادراتی و مزیت های رقابتی کالاو خدمات ایران در بازارکشورهای مدنظردر مقایسه با سایر رقبا است. موضوعی که فقط با برگزاری نمایشگاه های تجاری به عنوان مهمترین ابزار بازاریابی محقق می شود.

صدرزاده خاطرنشان کرد: پس ازآغاز بکار دولت جدیدودرراستای هم افزایی و کمک به دولت سیزدهم در جهت توسعه صادرات غیر نفتی، تعدادی از شرکت های متولی برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری که عموما دو تا سه دهه در این زمینه فعالیت داشتند به این نتیجه رسیدند که با تشکیل انجمنی بصورت تخصصی موضوعات مرتبط با توسعه بازار کالاها و محصولات تولیدی ایران در خارج از کشور را  که از طریق برگزاری نمایشگاه، همایش و یا هر رویداد تجاری و صادراتی پیگیری کنند که خوشبختانه با همکاری نهادهای ذی ربط این مهم صورت گرفت. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی ایران با اعضای فعالی که دارد بخش عمده ای از رویدادهای تجاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشوررابرنامه ریزی و اجرا می‌کند.

صدرزاده با اشاره به اینکه اعضای انجمن در ۴ قاره دنیا دارای نمایندگی و دفاتر فعال هستند که این ظرفیت تولید کنندگان ایرانی را  حداقل در ۳۶ کشور پشتیبانی میکند، افزود:در شرایط تحریم ظالمانه استکبارجهانی برعلیه میهن عزیزمان اعضای انجمن همانندسربازان خط مقدم جبهه اقتصادی درخارج از مرزهای سیاسی کشورتحولات اقتصادی و بازار را رصد کرده و به محض حصول شرایط لازم جهت توسعه بازار کالا و محصولات ایران موضوع را به سازمان توسعه تجارت انتقال داده و پس از اخذ مجوز سازمان مذکور نسبت به برگزاری رویدادهای تجاری در کشور مقصد اقدام می کنند. 

در ادامه آدینه، عضو هیات مدیره انجمن به رویکرد علمی انجمن و طراحی نقشه راه توسعه صادرات کشور در بازارهای منطقه اشاره کرد و گفت:در این راستا با کمک نخبگان درصدد شناسایی بازارهای جدید صادراتی برای کشور وهمچنین گسترش حضور در بازارهای فعلی هستیم.

آدینه اضافه کرد: انجمن نیازمند حمایت سیاسی و برون مرزی از برگزارکنندگان عضواین مجموعه است که با مجوزهای قانونی در سایر کشورها فعالیت می نمایند و در عین حال علاقمند هستیم  که در برنامه های مرتبط با موضوع فعالیت انجمن که توسط وزارت امورخارجه برنامه ریزی و اجرا می گردد مشارکت کنیم.

علی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز ضمن تبریک تشکیل انجمن تخصصی برگزاری نمایشگاههای خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی ، ضمن تاکیدبرضرورت طی مراحل قانونی نمایشگاه های خارجی در داخل کشور و اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشوروسفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران خودرا موظف به همکاری و همراهی با برگزار کنندگان و مشارکت کنندگان در این نمایشگاه ها و رویدادها می دانند.

وی گفت: پیشنهاد می شود حتما جلسات سیاست گذاری و برنامه ریزی را با معاون  وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران داشته باشید تا بتوان با اجرای رویداد های کیفی شاهد نقش موثر این رویدادها بر ترازتجاری کشوربود چراکه در شرایط فعلی کشور، کمک به توسعه صادرات و رونق اقتصادی، یکی ازاهداف اصلی  معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه است.

کدخبر: 755430 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟