تاریخچه یکصد ساله دانشگاه تهران تدوین شود

به گزارش رکنا از قم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، وی در دیدارسیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران طی سخنانی با اشاره به تاریخ تاسیس این دانشگاه اظهار داشت: قبلا دارالفنون بود اما در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تاسیس شد و الان حدود ۸۷ سال از عمر این دانشگاه می‌گذرد.

وی گفت: آقایان باید حالا به فکر باشند که در یکصدسالگی این دانشگاه، ببینند چه تعداد خروجی داشته، منافع و ضررهای آن چه بوده است و همچنین از مخترعان و مبتکران این دانشگاه قدردانی شود.

این مرجع تقلید بر توجه به ایمان و اخلاق در دانشگاه تاکید کرده و گفت: اگر ایمان و اخلاق در جامعه به خصوص قشر تحصیل‌کرده باشد، بسیاری از مشکل‌ها حل می‌شود. 

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: همه افرادی که به عنوان مفسد اقتصادی دستگیر شدند، باسواد و دارای مدرک دانشگاهی‌اند اما ببینید چه مشکل‌هایی برای کشور درست کردند که الان صدها پرونده قضایی دارند، معلوم می‌شود زیربنای اخلاقی و ایمانی در اینها نیست یا ضعیف است.

وی در ادامه به مساله استادان دانشگاه نیز اشاره و افزود: در پذیرش و گزینش استادان باید دقت لازم صورت گیرد چون نقش سازنده‌ای در پرورش شخصیت دانشجو دارند بنابراین در گزینش استادان به ۲ عنصر علمی و ایمانی باید توجه لازم صورت گیرد.

وی بیان داشت: پایان نامه‌ها باید کاربردی بوده و گرهی از مشکل‌های جامعه باز کنند.

 آیت‌الله سبحانی ادامه داد: بنده معتقد نیستم که باید دروازه‌های کشور را به روی دنیا ببندیم، چنین امری امکان ندارد، فکری که در آخرین نقطه دنیا متولد می‌شود چند ساعت بعد در دنیا منتشر می شود، بنابراین نمی‌توان فلسفه غرب را حذف کرد اما باید فلسفه اسلامی را در مقطع کارشناسی تدریس نمود تا از نظر فکری آماده شوند و فلسفه غرب را در مقاطع بالاتر تدریس کنید تا قوه تحلیل لازم را داشته باشند.

آیت الله سبحانی تضارب افکار را سبب پیشرفت علم دانسته و گفت: فکر ما با فکر آنان تقابل کند، خیلی عالی‌تر می‌شود، تبلور فلسفه اسلامی حاصل همین تضارب افکار است.

نظری / قم

 

کدخبر: 754610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟