بررسی تقویم نمایشگاهی استان اصفهان در سال 1401

به گزارش رکنا از اصفهان،امیررضا نقش، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اصفهان در این نشست با بیان اینکه از برگزاری نمایشگاه‌های مجازی غفلت کرده‌ایم، اظهار داشت: این در حالی است که می‌توان ۱۰ درصد از نمایشگاه‌های اصفهان را به صورت مجازی برگزار کرد تا موجب رونق صادرات استان ‌شود.

وی تأکید کرد کسب‌وکارهای الکترونیکی نیازمند نگاه ویژه مسئولان است و این کسب‌وکارها باید در قالب نمایشگاه‌ها به مردم معرفی شوند.

نقش با اشاره به لزوم نگاه حمایتی به شرکت‌های دانش‌بنیان استان ادامه داد: در حال حاضر ۷۴۰ واحد دانش‌بنیان در اصفهان فعالیت می‌کنند که بسیار تمایل به ارتباط با صنعت دارند و صنعت می‌تواند از توانمندی‌های آنها منتفع شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به بازدید خود از پروژه دهکده لجستیک و کارگو ترمینال فرودگاه بین‌المللی اصفهان گفت: منطقه ویژه اقتصادی، دهکده لجستیک و کارگو ترمینال اولویت‌های معاونت اقتصادی استانداری اصفهان است. امیدوارم بتوانیم با همکاری و هم‌افزایی در استان مشکلات این پروژه‌ها را برطرف کنیم.

همچنین ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به برخی چالش‌ها در دوره مدیریت پیشین شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گفت: درخواست‌های شرکت‌های متقاضی حضور در نمایشگاه‌ها باید در کمیته نمایشگاهی استان متشکل از نمایندگانی از استانداری ، سازمان صمت و اتاق بازرگانی اصفهان بررسی و شرکت‌های واجد شرایط به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان معرفی شوند که امیدوارم این روند با حضور مدیرعامل جدید این شرکت تسهیل شود.

وی افزود: با توجه به وجود تنها منطقه ویژه علم و فناوری کشور در اصفهان، برگزاری نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری به نظر می‌رسد. همچنین باید نمایشگاهی نیز به توانمندی‌های صادراتی استان اصفهان اختصاص یابد.

موفق ضمن پیشنهاد اختصاص یک خط حمل‌ونقل عمومی از مرکز شهر به نمایشگاه بین‌المللی اصفهان گفت: در کنار برگزاری نمایشگاه گلاب در کاشان، برگزاری نمایشگاه گل، گلاب و گیاهان دارویی در مرکز استان نیز ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیان کرد: به نظر می‌رسد شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان باید در برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی پاویون دایر کند و از مدیرعامل جدید این شرکت می‌خواهیم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

روح‌الله میرزاامیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت:  تدوین تقویم نمایشگاهی استان به صورت دسته‌بندی‌شده اقدام مطلوبی است اما پیشنهاد می‌شود نمایشگاه‌های استان از نظر کیفیت برگزاری نیز سطح‌بندی شود و عالی‌ترین سطح آن به نمایشگاه‌هایی اختصاص یابد که در چند سال آینده می تواند به نمایشگاه‌هایی برتر در کشور و منطقه تبدیل شود و در این چند سال به این نمایشگاه‌ها دیدگاه درآمدزایی نداشته باشیم. چنین ظرفیتی در حوزه سنگ یا نساجی وجود دارد و می‌توان در این حوزه‌ها اقدام به برندسازی کرد.

وی همچنین ساماندهی مسیر دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برای حضور خانواده‌ها در ساعات پایانی روز و شب‌ها را ضروری دانست.

در ادامه سیدعلیرضا مرتضوی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان به ارائه تقویم نمایشگاهی داخلی استان در سال 1401 پرداخت و نمایشگاه تخصصی شیرینی‌جات سنتی و خرما را اولین نمایشگاه استان در سال 1401 عنوان نمود.

مرتضوی با بیان اینکه نمایشگاه اصفهان باید با تمام استانداردهای بین‌المللی همگام باشد، افزود: یک مورد نقض استاندارد، ما را از استاندارد کامل دور می‌کند. ‌متأسفانه وضعیت پروازها به مقصد اصفهان بسیار ضعیف است و دلیل اینکه تهران در برگزاری نمایشگاه‌های همزمان موفق‌تر از اصفهان عمل می‌کند، تعداد زیاد پروازهای تهران است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان همچنین از برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی اصفهان پیش از نوروز 1401 خبر داد و افزود: قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام نمایشگاه‌های اصفهان امکان حضور رایگان داشته باشند.

همچنین مسعود نیک‌آیین مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان توضیحاتی درباره حضور هیئت‌های خارجی در اصفهان ارائه کرد و خواستار برنامه‌ریزی در حوزه نمایشگاهی برای بهره‌برداری بهتر از حضور این هیئت ها در اصفهان شد.

توجه بیشتر به رویکرد صادراتی در نمایشگاه‌های استان، مدیریت هزینه‌های بالای برگزاری برخی نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه‌های ماشین‌آلات، فرش و سنگ و لزوم افزایش زمان برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها، لزوم حضور شرکت‌های بین‌المللی، ضرورت استعلام از اداره استاندارد برای بررسی پروانه استاندارد اجباری محصولات ارائه‌شده در نمایشگاه‌ها، بررسی امکان برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری در آبان ماه هر سال، لزوم رفع مشکلات کارگو ترمینال اصفهان، تلاش برای برگزاری نمایشگاه‌های صنایع الکترونیک و اپتیک و محصولات پتروشیمی با رویکرد صادراتی نیز از جمله مواردی بود که از سوی دیگر شرکت‌کنندگان در کارگروه توسعه صادرات استان مطرح شد.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 753923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟