از درآمدهای کارخانه بیدستان خبر ندارم

به گزارش رکنا قزوین،حجت الاسلام محمد تقی سبحانی نیا  در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل حوزه علمیه قزوین اظهارداشت: رسالت اصلی حوزه علمیه امور تبلیغی و انتقال معارف دینی است و آنچه بر عهده روحانیت گذاشته شده بدقت انجام می دهد که در این عرصه نیازمند تربیت افرادی در عرصه های مختلف هستیم.

وی اضافه کرد: خروجی حوزه علمیه باید تربیت مبلغان توانمند برای انتقال پیام دین باشد و این ماموریت ها در کلاس، منبر و تبلیغ مستقیم و نیز مسئولیت اجتماعی تعریف شده است.

مدیر حوزه های علمیه استان قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم پیام دین را به جامعه منتقل کنیم حکومت و حاکمیت هم لازم است و حوزه باید برای تربیت نیروی متخصص و استفاده از آنها در مدارس، دانشگاهها و ادارات اقدام کند البته برخی روحانیون شاید دانش خاصی داشته باشندکه در عرصه های تخصصی استفاده می شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: شاید پاشنه آشیل حوزه علمیه تحقیق و پژوهش است و آنچه از حوزه ها انتطار می رود نوآوری درابعاد علمی و انسانی است و باید حرکات ما به نتیجه برسد و در این راستا ارتقای توانمندی پژوهشی اساتید حوزه علمیه در اولویت قرار دارد زیرا اگر اساتید پژوهشگر باشند می توانند شاگردانی محقق تربیت کنند.

وی اضافه کرد: در جهت گیری حوزه علمیه در گام نخست به سمت ارتقای توانمندی اساتید سپس طلاب در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی موظفی پژوهشی برای اساتید در نظر گرفته شده تا یک وظیفه کاری باشد و در کنار تدریس کار پژوهشی هم انجام دهند.

سبحانی نیا افزود: از میان حدود 150 استاد از 90 نفر برای تدریس استفاده می کنیم و از یک سال قبل حرکت تقویت امور پژوهشی آغاز شده و ۲۵ استاد در مسیر افزایش توان پژوهشی قرار دارند البته برای توانمند سازی نیازمند ابزار مناسب پژوهشی هستیم که چند کار جدید در این زمینه انجام شده است.

سبحانی فر اضافه کرد: حوزه علمیه قزوین بزرگترین کتابخانه تخصصی علوم انسانی و اسلامی امام صادق(ع) را با 80 هزار عنوان کتاب در اختیار دارد که برای طلاب علوم دینی و سایر افراد خدمات می دهد و در این مرکز بیش از 4 هزار عنوان نسخ خطی و سنگی وجود دارد که تصویربرداری از آن توسط یک تیم تخصصی از آستان قدس آغاز شده تا در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی گفت: این کار تحقیقاتی از یک ماه قبل آغاز شده و تا یک ماه دیگر ادامه دارد و در این زمینه از همه شهروندانی که نسخ خطی در اختیار دارند درخواست می کنیم ضمن مراقبت از این کتی ارزشمند اجازه دهند ضمن تصویر برداری از این کتب زمینه حفظ آثار تاریخی و بهره برداری از آنها توسط محققان مهیا شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین در ادامه بیان کرد: کتابخانه دیجیتال مجلس در فایل های تخصصی جمع آوری شده و در حال حاضر ۲۰ هزار عنوان کتاب خطی تصویربرداری شده و فایل آن از مجلس گرفته شده و در اختیار محققان حوزه قرار دارد.

وی اضافه کرد: ‌درصدد راه اندازی نرم افزارهای اسلامی در حوزه علمیه هستیم که بزودی ۹۰ نرم افزار با ظرفیت آرشیو دهها هزار جلد کتاب در دسترس خواهد بود.

حجت الاسلام سبحانی نیا اظهارداشت: تاسیس پژوهش سرای حوزه علمیه از کارهای مهم است که فضای مناسبی را برای آن مهیا کرده ایم و اساتید  گروه بندی شده اند و این مرکز می تواند به ارتقای تولیدات فرهنگی، دینی و تحقیقاتی کمک کند.

وی انتشار مجله علمی تخصصی حوزه را از دیگر برنامه های آینده دانست و گفت: این مجله بزودی پس از چاپ و انتشار در مدارس حوزه علمیه توزیع خواهد شد و در کنار آن حمایت از پژوهش های محققان حوزوی در دستور کار است و ما هزینه پژوهش، نگارش مقاله در مجله های علمی یا چاپ کتاب را پرداخت می کنیم.

سبحانی نیا اضافه کرد: برگزاری ششمین جشنواره علامه حلی از دیگر برنامه های حوزه است که همه ساله با فراخوان مقاله از برترین ها تجلیل می شود که امسال ۴۵۰ مقاله به دبیرخانه رسیده و ۱۰ مقاله و پایان نامه برتر در جشنواره حلی تقدیر خواهد شد.

وی گفت: احیای پژوهش های قبلی از دیگر کارهایی است که با جدیت دنبال می شود تا در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین یادآورشد: جذب طلاب در سالهای اخیر ۱۰ درصد بیشتر شده است و ما باید بتوانیم زیرساختها را به روز کنیم تا به نیازها پاسخ داده شود اما متاسفانه در ۴۰ سال گذشته هیچ زیرساخت جدیدی در حوزه ایجاد نشده و هنوز وامدار مدارس علمیه قدیمی هستیم.

وی گفت: مجموعه مدارس علمیه در قزوین از منطقه سبزه میدان به پایین قرار دارد و ما باید در مناطق جدید هم چند مدرسه علمیه بسازیم زیرا پس از انقلاب هیچ مدرسه جدید و شایسته ای در قزوین نساختیم در حالی که مدرسه صالحیه یک افتخار مربوط به گذشتگان است.

سبحانی نیا در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص توان روحانیون در پاسخگویی به شبهات جوانان اظهارداشت: قبول داریم که امروز جوانان زیادی شبهات دینی دارند و دنبال پاسخ آن هستند و شاید هنوز به آن نرسیده اند و ما در حوزه افراد باسوادی داریم که به تمام شبهات به صورت عالمانه درعرصه های انسانی و اسلامی پاسخ داده اند اما برخی افراد هم از بیان شبهه فقط دنبال طرح آن هستند و پیگیر جواب نیستند ولی با قاطعیت اعلام می کنیم در جامعه هر کسی شبهه دارد مطرح کند چون جوابش را داریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که روحانیونی که وارد دستگاههای اجرایی می شوند زندگی آنها فرق می کند گفت: شاید به دلیل مشغله بیشتر این افراد توقعی که از آنها می رود تا مثلا حضورشان در مساجد برای ترویج دینی بیشتر باشد برآورده نشده اما در سبک زندگی آنها اتفاقی رخ نمی دهد و حقوق و مزایای آنها مانند یک کارمند همان دستگاه اجرایی است.

سبحانی نیا گفت: به هرحال اشتغال اجرایی زیاد است و ما را از برخی مسئولیتهای دیگر باز می دارد ولی کوتاهی صورت نمی گیرد بلکه الزام کار اداری است و رفتار این افراد به اقتضای مسئولیت ها فرق می کند اما اگر یک روحانی با حضور در یک دستگاه اجرایی وارد زندگی تجملی و تشریفاتی شود حتما ایراد دارد.

در ادامه یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده از اساتید غیربومی در حوزه سوال کرد که سبحانی نیا در پاسخ اظهار داشت: برخی افراد از کاه یک کوه ساخته اند در حالی که ما از حدود  ۹۰ استاد فعال خود فقط ۴ نفر غیر بومی داریم که دو نفر از معاونان تهذیب مدارس حوزه علمیه اهل قزوین نبودند و برخی در فضای مجازی مسائلی را مطرح کردند که واقعیت نداشت و ما در برخی رشته ها مجبوریم از افراد عیر بومی به صورت محدود بهره بگیریم ولی اولویت ما استفاده از اساتید بومی است.

وی گفت: هیچ اطلاعی از فعالیت ها و درآمدهای شرکت بیدستان ندارم ولی از امام جمعه قزوین تشکر می کنم زیرا بیش از ۷۰ درصد حوزه های علمیه توسط امام جمعه اداره می شود وهمچنان طلاب و روحانیون حوزه را حمایت می کنند.

وی اضافه کرد: قرار نیست منابع مالی حوزه فقط برای حقوق طلاب هزینه شود بلکه در آموزش و تحصیل و تربیت طلاب هزینه می شود

یکی از خبرنگاران هم از جریان ساز نبودن حوزه پرسید و مدیرحوزه های علمیه استان گفت: اعتقاد دارم حوزه علمیه همچنان جریان ساز است اما در رویکردهای دیگر دیده می شود، در این میان پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی مهمترین رسالت حوزه علمیه است و ما موظفیم از انقلاب پاسداری کنیم تا هم اصول و مبانی حفظ شود و هم در ادامه مسیربه تحلیل نرود.

وی گفت: نقش موثر حوزه در جریان سازی همچنان مهم است و با تربیت طلاب دغدغه مند و مسئول به جریان سازی کمک می کنیم.

سبحانی نیا در خصوص برگزاری کلاس نهج البلاغه و دوره های آموزشی برای خبرنگاران و سایر افراد جامعه هم گفت: دوره پودمانی نهج البلاغه برای رسانه ها پیشنهاد خوبی است که امروز بستر مناسبی مهیا شده تا دوره حدیث خوانی، آشنایی با معارف اسلامی، اخلاق خانواده، تکریم ارباب رجوع، رفتار با فرزندان را برای عموم برگزار کنیم.

 

کدخبر: 752085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟