تالاب بهشت معصومه قم ثبت ملی شد

به گزارش رکنا از قم، علیرضا ارجمندی،مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قم  گفت: در آخرین جلسه کمیته  ملی ثبت میراث‌ طبیعی که با حضور کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، تالاب بهشت معصومه قم، درخت چنار روستای سنجگان، درخت بید علی‌آباد و مجموعه درخت‌های توت سرخده واجد ارزش ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی شناخته شدند.

او با بیان این که تالاب بهشت معصومه از مهمترین تالاب‌های استان است، ادامه داد: دائمی بودن آب در این تالاب، موجب گردیده تا پوشیده از گونه‌های مختلف گیاهی باشد.

ارجمندی با اشاره به حضور گونه‌های جانوری و انواع پرندگان آبزی در تالاب بهشت معصومه افزود: وجود زیبایی‌های طبیعی در تالاب بهشت معصومه آن را به جاذبه گردشگری تبدیل کرده است که با توجه به نیاز حفاظتی از این تالاب، ثبت این اثر را در فهرست میراث طبیعی کشور را بیش از پیش ضروری می‌کرد.

او با اشاره به ثبت درخت چنار کهنسال روستای سنجگان گفت: درخت چنار روستای سنجگان درختی بسیار قطور و بزرگ که تاج گسترده آن یکی از بزرگ‌ترین تاج‌های موجود در درختان کهنسال استان قم است، قرار گرفتن این درخت در حاشیه روستا و در کنار جوی آب، وضعیت زیستگاهی مطلوبی را برای درخت چنار سنجگان فراهم کرده است.

او بیان کرد: درخت بید کهنسال دره علی آباد نیز درختی بسیار با شکوه، بزرگ و با صلابت است که به دلیل به دلیل سن بالا و قرار گرفتن در فاز دیرزیستی، تنه اصلی درخت شدیداً دچار درون پوسیدگی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به مجموعه درختان توت سفید کهنسال روستای سرخده و ثبت آن در فهرست آثار طبیعی تصریح کرد: این درختان از جمله درختان توت قدیمی استان محسوب می‌شوند که با وجود سن بالا در مجموع از سلامت نسبی خوبی برخوردار هستند.

نظری / قم

 

کدخبر: 751404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟