معضل رهاسازی پسماندهای صنعتی درقم نیازمند برخورد قاطعانه قضایی است

به گزارش رکنا از قم، سید رضا موسوی مشکینی افزود:  مدیریت پسماندهای صنعتی برعهده تولیدکننده پسماند بوده و در صورت رهاسازی در حاشیه جاده‌ها و مراتع، برای جمع‌آوری آن خلاء قانونی داریم.

وی گفت: بر اساس قانون، مدیریت اجرایی و نظارت بر اجرای ضوابط و روش‌ها درحوزه پسماندهای عادی، ویژه و صنعتی، پزشکی و کشاورزی، متولی مشخصی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این حوزه است.

وی با اشاره به مسؤولیت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و کشور در رابطه با موضوع پسماند، اظهار داشت: در صورت رهاسازی پسماندهای صنعتی در داخل و پیرامون شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مدیریت و پاکسازی آن برعهده شرکت شهرک‌های صنعتی است.

موسوی  با بیان اینکه رهاسازی پسماندها در زمانی بسیار کوتاه و عمدتاً در شب‌ها صورت می‌پذیرد، برخورد با این متخلفان را بسیار سخت عنوان کرد و افزود: برای پیشگیری از این کار، باید ضمن تعیین تکلیف پسماندهای صنعتی از مبداء، جاده‌ها و گذرگاه‌ها از طریق بررسی بارنامه‌ها از سوی نیروی انتظامی به شدت کنترل و مجازات‌های بازدارنده برای آن در نظر گرفته شود.

وی درپایان گفت: یکی از نواقص قانون مدیریت پسماند، عدم مشخص کردن مسئولیت جمع آوری پسماندهای رهاشده‌است و برای جمع آوری موردی آنها باید هماهنگی و مشارکت میان دستگاه‌های اجرایی انجام شود که امیدواریم بتوانیم این طرح را به ویژه در بخش سلفچگان به صورت خاص اجرایی کنیم.

 سلفچگان یکی از بخش‌های پنج‌گانه استان قم است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد.

نظری/قم 

 

کدخبر: 746113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟