کمک به مستاجران موقوفات با رعایت حق وقف

به گزارش رکنا قزوین،حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در برگزاری سی و  دومین جلسه کمیسیون املاک و اجارات اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین گفت: کمیسیون املاک ایجاد شده تا اگر موقوفه‌ای نیازمند تبدیل به احسن و فروش بود، کمیسیون املاک استان با نظر کارشناسان تصویب و تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه با انجام این اقدامات، درآمد اولیه اوقاف افزایش پیدا می کند ، تصریح کرد: این اتفاق با تغییر رفتار موقوفه داری همچنین تغییر شرایط اجاره داری رقم خورده ضمن اینکه زمین‌های کشاورزی نیز با مشارکت و مضاربه و ... به درآمدزایی رسیده‌اند.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین ادامه داد: ۵۰ درصد نیز برای حفظ العین در نظر گرفته شده تا موقوفات آباد و دایر بمانند. 
حجت الاسلام مجیدی یادآور شد: سیستم اوقاف باید به سمت تولید برود تا بتواند در شرایط تحریم باری از دوش کشور بردارد. 
وی اظهار کرد: کمیسیون املاک در اوقاف جهت تسهیل، دقت و احقاق حقوق موقوفات برای مجوزاتی که سازمان مرکزی باید صادر کند، تشکیل می‌شود؛ با این هدف که هم حقوق مستاجرین و متصرفین موقوفات رعایت شود و هم حق موقوفه به‌خوبی لحاظ شده و مشکلی پیش نیاید.
وی ادامه داد: در حال حاضر این کمیسیون سه سال است که شکل گرفته و فعالیت خود را آغاز کرده است .
حجت الاسلام مجیدی در پایان گفت : معاون امور اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اگر به قوانین وقف و وقفنامه‌ها به دقت عمل شود، نیاز به صدور مجوز از سوی سازمان مرکزی نیست، تصریح کرد: معمولاً مجوز برای مواردی گرفته می‌شود که بر خلاف قاعده و قانون حرکت شده است؛ به‌عنوان مثال فردی ملک موقوفه را بدون اجازه تصرف کرده و طی ۲۰ سال گذشته در تصرف خود داشته و در آن مستحدثات و اعیانی بنا کرده است؛ پس اگر بخواهیم که دقیقا طبق قانون رفتار و عمل کنیم، باید این شخص را نسبت به آن اراضی و املاک موقوفه خلع ید و ممنوع‌المداخله کرد، اما از آنجا که تعداد این افراد و موارد مشابه فراوان است و ضمن آنکه بسیاری از متصرفین بدون علم و آگاهی از موقوفه بودن بطور ناخواسته در این شرایط قرار گرفته و متصرف شده‌اند، باید برای اینگونه موارد مجوز واگذاری اعیان صادر شود. 

 

کدخبر: 745928 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟