بیشترین جرایم شایع و پرتکرار در فضای مجازی شامل کلاهبرداری اینترنتی،

به گزارش رکنا قزوین، اولین نشست کارگروه پیشگیری از جرم فضای مجازی با حضور محمد قاسمی دادستان، فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و نمایندگان دستگاههای متولی در دادسرای قزوین برگزار شد.

علی فولیان در این جلسه اظهارداشت: برای کاهش جرایم و پیشگیری از جرم اقدامات موثری انجام شده و با کمک سایر دستگاهها تلاش می شود موضوع پیشگیری جدی گرفته شود.

وی افزود: در دنیای امروز نقش اینترنت و فضای مجازی پر رنگ شده و به دلیل جذابیت بالای این فضا ، زندگی بدون فضای مجازی متصور نیست.

فولیان تصریح کرد: در این که فضای مجازی پیشرفت زیادی ایجاد کرده شکی نیست اما در کنار فرصتها با تهدید هم مواجهیم و به دلیل امنیت پایین و عدم آگاهی کاربران زمینه جرم در این فضا بسیار مهیاست.

وی تصریح کرد: گاهی شهروندان بزه دیده در  این فضا دیده می شوند و برخی در این فضا همه سرمایه زندگی خود را از دست داده اند و مجرمان با ارتکاب جرم در این عرصه به افراد زیادی آسیب می زنند.

فولیان اظهارداشت: اولین راهبرد دستگاه قضایی رویکرد اقتدارگرایانه در مسیر تعقیب، تعزیر و مجازات مجرمین است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یادآور شد: دستگاه قضایی با تعقیب کیفری بزهکاران  تلاش می کند با دقت سرعت و احکام بازدارنده و رسیدگی به تخلف در شعب تخصصی در مسیر  بازدارندگی گام بردارد.

وی بیان کرد: باید بپذیریم فقط با زندان نمی توان جرایم را کنترل کرد و گاهی شاهد شکل گیری جرم های جدیدی بوده ایم که با آموزش باید مانع آن شویم.

فولیان تصریح کرد: بخش عمده جرایم در فضای مجازی قابل لمس نیست و پلیس در کشف آن به سختی عمل می کند و شاهد یک گمنامی در این عرصه مواجهیم و چون هویت بزهکار پنهان است لذا بخش عمده جرایم فضای مجازی رقم خاکستری است و هویت مرتکبین مشخص نیست.

وی گفت: رقم خاکستری جرایم در فضای مجازی بالاست و هویت مرتکب مشخص نیست و گاهی شناسایی سخت و پیچیده است.

فولیان یادآور شد: موضوع پیشگیری، اطلاع رسانی و نداشتن نگاه بخشی مهم است و باید ابتدا تهدید و جرم را  پیش بینی و سپس شناسایی کرده و با اتخآذ راهکارها برای پیشگیری و مقابله اقدام مناسب صورت گیرد.

وی بیان کرد: کسب و کارهایی که در فضای مجازی  استان فاقد نماد الکترونیکی هستند باید شناسایی شوند تا بتوانیم نظارت بهتری بر فعالیت آنها داشته باشیم.

فولیان گفت: یک ویژگی در این فضا هوش بالای مجرمان است و متخلفان خیلی حسابگرانه رفتار می کنند و مجرمان فضای مجازی از دستگاههای متولی جلوترند و ما عقب هستیم که جبران آن یک ضرورت است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: گاهی شاهد یک ولنگاری و رها شدگی در فضای مجازی هستیم که پلیس بایستی هشدارها و پیشگیری را انجام دهد تا جرایم این حوزه کاهش یابد.

وی تصریح کرد: تنوع و گستردگی جرایم هر سال اضافه می شود و بایستی با ساختارگرایی چالش های این حوزه را تحلیل کرده و برای مقابله راهکار مناسب اتخاذ کنیم.

فولیان گفت: فضای مجازی یک دریای خروشان است و ما نباید دنبال محدود سازی باشیم بلکه ساماندهی آن و پیشگیری از جرایم آن مورد توجه قرار گیرد تا نتیجه بخش باشد.

وی افزود: در تولید محتوا باید همه اولویتها در نظر گرفته شود تا بتوانیم اقدامات پیشگیرانه را بخوبی انجام دهیم.

 

کدخبر: 740973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟