مشکلات نصف جهان با پشتوانه قضایی مرتفع می شود

به گزارش رکنا از اصفهان، اواسط دهه هشتاد بود که محمدرضا حبیبی، به رغم میل باطنی از ریاست دادگستری کاشان راهی دادگاه تجدید نظر استان شد و ریاست شعبه 16 دادگاه های تجدید نظر استان اصفهان را برعهده گرفت.

با توجه به این که شعبه مذکور، همزمان به عنوان شعبه کیفری استان نیز شناخته می شد، او توانست با صدور احکام متقن ، جامع و قاطع، برخوردهای مناسبی را با مجرمین، باندهای تبهکاری و مفسدین اقتصادی داشته باشد تا جائیکه بعد از انتقال دادستان وقت مرکز استان اصفهان به تهران به عنوان معاون قضایی دادگستری ، بهترین گزینه ای که می توانست جایگزین وی شود، کسی نبود غیر از محمد رضا حبیبی.

 

حبیبی که حالا در جایگاه دادستان عمومی و انقلاب اصفهان معرفی شده بود، توانست منشا خدمات زیادی شود وبرخوردهای قاطع با باندهای تبهکاری را در دستور کار خود قرار دهد.

وی که به ئتقویت مولفه های امنیت اهمیت زیادی می داد، خیلی زود موفق شد تا میزان جرائم خشن در اصفهان را به طور چشمگیری کاهش دهد و همین موفقیت حبیبی باعث گشت تا در اوائل دهه 90 با حکم رئیس اسبق قوه قضائیه، ریاست دادگستری استان یزد را بر عهده بگیرد.

این قاضی با سابقه، در یزد نیز کارنامه موفقی از خود به جا گذاشت و توانست علاوه بر کاهش اطاله دادرسی در دادگاه های عمومی و تجدید نظر، زیرساخت های الکترونیکی شدن بخشی از خدمات قضایی را نیز فراهم کند و مجموع اقدامات وی باعث شد تا آمار پرونده های مختومه دادگستری استان یزد در بخش های مختلف دادسرا، دادگاه های بدوی و تجدیدنظر برای اولین بار بیشتر از آمار ورودی آن شود که این مسئله در تمام قوه قضائیه موفقیت بزرگ قضایی تلقی می شود.

پس از ارائه این خدمات، حالا نوبت آن بود تا با ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه، حبیبی به عنوان رئیس کل دادگستری استانی که فعالیت قضایی را از پایین ترین رتبه های قضایی آن شروع کرده بود، منصوب گردد.

با حضور حبیبی در استان اصفهان، مجموعه ای از معاونین زبده و قضات برجسته مامور آن شدند تا با فعالیت جهادی خود، آمار پرونده های به جا مانده در دادگاه ها را مختومه کنند.

همچنین مولفه های امنیت در این استان مورد کاوش و واکاوی قرار گرفت و بازتعریف اصولی در این زمینه انجام شد، به طوری که طی چند سال اخیر آمار جرائم خشن در این استان به نزدیک صفر رسید و البته نقش دادستان انقلابی و جهادی مرکز استان نیز در دستیابی به این مهم غیر قابل انکار است.

حالا با گذشت بیش از 37 سال فعالیت قضایی، محمد رضا حبیبی به عالی ترین منصب قضایی کشور دست یافت و با حکم رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی دیوان عالی کشور معرفی شد.

هرچند که در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز، یکی از بهترین خاطرات کاری خود در اصفهان را احقاق حق و بازگرداندن زمین ها و اراضی به بیت المال دانست و مردم اصفهان را مردمی نمونه از هر جهت ارزیابی کرد و خواست تا مردم او را حلال کنند.

حبیبی همچنین بر این که هر کسی که در منصب رئیس کل دادگستری قرار گیرد، به این مردم خوب و ولایی خدمت خواهد کرد، گفت: ما تمام تلاشمان را کردیم تا آمار دادگاه های بدوی را نیز به میزان آمار دادگاه های تجدید نظر که یک تحول و انقلاب در آن ایجاد شده بود، کاهش دهیم که این جابجایی پیش آمد و با توجه به زیر ساخت هایی که فراهم کرده ایم، مطمئنم که نفر بعدی این مسیر را ادامه می دهد.

حبیبی همچنین بیان داشت: یکی از معضلات اصفهان آلودگی مستمر هوا و شهرهای پرجمعیتی است که در مجاورت آن قرار گرفته و به همین سبب تعداد روزهای هوای پاک در این شهر بسیار کم است، وی افزود: "زمانی که در دادسرا بودم گزارشی از مرکز بهداشت به دستم رسید که نشان می‌داد مصرف مازوت در نیروگاه برق اصفهان و شهید منتظری روزانه صد میلیون تن گوگرد وارد هوای اصفهان می‌کند، لذا برای دفاع از حقوق عامه در آن زمان دادگستری وارد عمل شد و مشعل‌های این دو نیروگاه پلمپ گردید و تا به امروز هم با همکاری دادستانی از باز شدن این مشعل‌ها ممانعت شده است."

وی با تاکید بر اهمیت موضوع تأمین آب شرب نیز تصریح کرد: اصفهان به دنبال تأمین حقابه شرعی خود بوده و در قانون صراحتاً بر آن تاکید شده است.

رئیس سابق دادگستری استان اصفهان گفت: برای تأمین منابع جدید آب، می‌شد با مذاکره با استان‌های همجوار این مشکل را حل کرد و مکاتبات زیادی برای پیگیری این امر انجام شد که به نتیجه نرسید.

حبیبی با بیان اینکه دادگستری موضوع حقابه اصفهان از زاینده‌رود را همواره حمایت و پیگیری کرده است، اضافه کرد: اخیراً رأی کمیسیون آب‌های زیرزمینی منجر شد بارگذاری جدید بر زاینده‌رود که سمی مهلک برای استان بود، متوقف شود.

وی در ادامه گفت: حدود ۴۰ هکتار اراضی مرغوب با ارزش بیش از دو هزار میلیارد تومان در حال از بین رفتن بود که با پیگیری‌های انجام شده از ابطال سند دولتی این زمین‌ها جلوگیری شد.

رئیس دادگستری برای توسعه عدالت تلاش کند

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان نیز در این مراسم ضمن انتقاد از رفتار برخی قضات گفت: از قوه قضائیه توقع نیست که بر بدهی افراد بدهکار در جرائم غیر عمد و مالی جریمه و درصد تعلق بگیرد، چرا که در قرآن صراحتا قید شده است که وقتی یک نفر نمی توان قرض خخود را ادا کند، باید با آن کنار آمد.

آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد رئیس اسبق دادگستری اصفهان را فردی شجاع، حق‌گو، حق شناس و نفوذناپذیر خواهد و گفت: امیدوارم ریاست جدید نیز برای تحقق حقوق مردم و اجرای عدالت تلاش کند.

زیر ساخت های ارتباط با مردم اصلاح شود

استاندار اصفهان نیز در این مراسم بر لزوم اصلاح زیر ساخت های ارتباط مردم با دستگاه قضایی تاکید کرد و گفت: دستگاه قضا باید با مردم ارتباط داشته و در بین آنها حضور پیدا کند تا رویکردها تقویت شود و مردم اطمینان پیدا کنند عدالت برای گرفتن حق آنها اجرا می‌شود. باید در دوران خدمت عمل صالح بر جای بگذاریم و بدون شک با این عمل صالح در یوم‌الحساب مورد قضاوت قرار می‌گیریم.

سید رضا مرتضوی ادامه داد: باید سیاست‌ها در راه رفع چالش کم آبی، مشکلات معیشتی و مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور باشد. داشتن نظارت و توجه ویژه بر عملکرد دادگستری، تسریع در اجرای احکام برای اثر بخشی در جامعه، همراهی با اعضای شورای تأمین برای ایجاد نگاه راهبردی در جلسات و همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌های حاکمیت موجب انعکاس عملکردها در اجتماع می‌شود و این موارد قابل تاکید مقام معظم رهبری در جلسه با قضات مسئولان دستگاه‌های قضائی کشور بوده است.

وی ادامه داد: این اتفاق نیازمند ممارست و تمرین بیشتری است و باید تلاش کنیم فرآیندها و هماهنگی‌ها را به نحوی جلو ببریم که انعکاس عملکردها مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در جامعه مشخص شود.

قوه قضائیه هوشمند تر از قبل می شود

معاون اول قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت: امروز قوه قضائیه به صورت جدی مبارزه با فساد را در دستور کار خود قرار داده است، و امروز باید به سمت ساختن قوه قضائیه هوشمند پیش برویم که زمینه آن فراهم شده است. حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق افزود: موضوع اطاله دادرسی برای ما یک موضوع مهم است و باید آن را در اجتماع حل کنیم، رسیدگی به پرونده‌های معوقه برای جامعه واقعاً رنج‌آور است، فردی که ظلمی در حق او شده است و به دادگستری مراجعه می‌کند تا حق خود را بگیرد، مظلوم واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در سیستم دستگاه اداری او را معطل کنند و گرفتن حق او به تعویق بیفتد این اتفاق‌ها در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست، بشارت می‌دهم زمینه اجرای عدل به همین معنا در ساختارها در همه بخش‌ها فراهم شده است و امیدواریم که با کمک همه مدیران به خصوص مردم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

حالا باید دید با توجه به تاکید نماینده ولی فقیه در استان ، معاون اول قوه قضائیه و استاندار اصفهان، آیا رئیس کل دادگستری استان اصفهان که از امروز فعالیت خود را در نصف جهان آغاز می کند، آیا می تواند زمینه حمایت از اقدامات اساسی در حوزه محیط زیست، تامین منابع پایدار آبی و توسعه و تحق عدالت را پیاده کند؟

در پایان نیز حجت الاسلام و المسلمین اسدالله جعفری که تا پیش از این رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی بود، به عنوان رئیس کل دادگستری استان اصفهان معرفی شد.

یکی از نکات قابل توجه برگزاری این مراسم نیز همزمانی آن با راهپیمایی سالروز 13 آبان بود که مورد اعتراض نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان قرار گرفت و معاون اول قوه قضائیه نیز آن را تائید کرد و باعث شد تا حاضرین در سالن کوثر اصفهان برای دقایقی روی پا بائیستند و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند.

اصفهان-بهمن راعی

کدخبر: 736823 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟