شهرک صنایع غذایی مشهد پایلوت اجرای طرح نیروگاه خورشیدی در کشور می‌شود

به گزارش رکنا، علی بهرامی‌زاده سه‌شنبه در حاشیه تور بازدید خبرنگاران از شهرک‌های صنعتی نیشابور و زبرخان اظهار داشت: از چهار ماه قبل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با همکاری انجمن مدیران صنایع استان اقدام به شناسایی شرکت‌های توانمند در حوزه تولید برق کردند و در این راستا یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه فردوسی مشهد طرح جامعی را به منظور ایجاد نیروگاه خورشید در شهرک‌‌های صنعتی با مشارکت بخش خصوصی تدوین کرد.

وی افزود: این طرح به صورت پایلوت در شهرک صنایع غذایی مشهد اجرا و سپس در کل شهرک‌های صنعتی کشور اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه تامین برق در شهرک‌های صنعتی قوچان ۲، شهرک صنعتی مشهد پنج، شهرک صنعتی کلات، شهرک صنعتی گناباد، ناحیه صنعتی داورزن و میان‌جلگه با مشکلات جدی روبرو بودیم و برای حل این‌ مشکل قرار بر این شد در قالب یک مدل مشارکتی ۴۰درصد هزینه‌های انتقال توسط شرکت برق منطقه‌ای استان، ۴۵ درصد توسط شهرک صنعتی و مابقی از طریق اعتبارات استانی تامین شود و شرکت برق هم‌نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام می‌کند و بدین ترتیب تامین برق تا پایان ۱۴۰۱ انجام‌ می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه فعالیت ماینرهای دارای مجوز هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده و هرگونه فعالیت در این حوزه تخلف است.

وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها اولویت استراتژیک شرکت شهرک‌های صنعتی است اظهار داشت: برای صنایع آب‌بر مدلی برای تامین آب از پساب تصفیه‌خانه‌ها در شهرک صنعتی خیام شروع شده و همین مدل در شهرک صنعتی مشهد پنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهرامی‌زاده گفت: در حال حاضر ۲۹شهرک و ۲۱ ناحیه صنعتی مصوب در استان‌ خراسان رضوی وجود دارد  که از این تعداد ۲۶ شهرک و ۱۴ ناحیه فعال است و مراحل تملک چهار ناحیه صنعتی دیگر نیز در حال انجام است که ۲مورد در بخش سرولایت شهرستان نیشابور  و بخش گرماب شهرستان فیروزه و بخش بیزه شهرستان داورزن و بخش زاوه در حال انجام است.

وی افزود: توسعه شهرک صنعتی خیام در قالب شهرک‌های صنعتی تقاضا محور مورد توجه است و مواردی در حوزه منابع طبیعی دارد و با رفع این موارد توسعه این شهرک آغاز می‌گردد.

وی اظهار کرد: برای ادامه کار تصفیه‌خانه چرم‌شهر مواردی برای ادامه کار پیمانکار وجود داشت که در جلسات کمیته مانع‌زدایی استان مطرح شد و حدود ۸۰میلیارد ریال تومان تجهیزات در شهریور ماه برای این‌تصفیه خانه تامین شد تا مراحل بعدی ادامه یابد.

وی بیان کرد: تنوع و تعدد شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف استان با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر منطقه مورد توجه است و در این چارچوب شهرک تخصصی گوهرسنگ‌ها، سنگ‌های صنعتی و نیمه صنعتی در مشهد، در ناحیه صنعتی بیزه تولید فلفل و ادویه‌جات ، در تربت حیدریه زون‌ تخصصی کائولن به عنوان ماده اولیه تولید کاشی و سرامیک، شهرک صنعتی مشهد و کلات انتقال درودگران در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: تاکنون ایجاد و واگذاری ۸۵ کارگاه تولیدی انجام شده که تا پایان به بهره‌برداری می‌رسد و واگذاری ۵۱۱ واحد تولیدی دیگر که ۴۳ مورد آن مربوط به شهرک صنعتی خیام است انجام شده و مراحل اخذ مجوز محیط زیست آن در حال انجام است و همچین ایجاد کارگاه‌های دانش‌بنیان در شهرک فن‌آوری صنایع غذایی در دستور کار قرار دارد و در این چارچوب در جلسه کمیته راهبری پنج طرح به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پارسال با کمک بسیج مهندسین امام رضا شناسایی و پایش واحدهای راکد و نیمه فعال انجام شد اظهار کرد: در این قالب ۱۰۵ واحد که با کمبود نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار روبرو بودند به چرخه تولید بازگشت و امسال هم این طرح از سه هفته قبل شروع شد و ۳۰۴ واحد در شهرک‌های صنعتی و ۵۲۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی شناسایی شد و از طریق بسیج مهندسین و مشاورین کسب‌وکار در حال پیگیری است و ۸۰درصد این طرح انجام و آسیب‌شناسی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت‌های مخابراتی با پیگیری مشکلات توسط خبرنگاران گشایش‌های جدی در مشهد و نیشابور ایجاد شد که جای تقدیر دارد، گفت: ما آماده ایم در هر کجا اپراتورهای مخابراتی برای نصب دکل نیاز به زمین دارند همکاری لازم انجام شود.

بهشیدپور/نیشابور

کدخبر: 729562 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟