فرآیند توسعه یافتگی باید تسهیل شود / بهبود معیشت روستاییان کشور در اجرای طرح توسعه پایدار روستایی است

به گزارش رکنا از شهرکرد، فرشید ریاحی سامانی گفت: با توجه به  توسعه زیر ساخت های روستایی و ظرفیت های شناسایی شده منطقه توسط مشاورین در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنایع دستی  روستاها قابلیت سرمایه گذاری را دارند اما تاکنون کاری انجام نشده است  و مشکل اساسی روستاییان توسعه زیرساخت ها و تقویت معیشت و اقتصاد آنها می باشد که اگر برای حل این مشکل چاره ای اندیشیده نشود مهاجرت به شهرها را افزایش خواهد داد .

وی افزود : اخیراً برای بهبود معیشت روستاییان کشور  اجرای طرح توسعه پایدار روستایی در شهرستان بروجن به عنوان یکی از  شهرستانهای پایلوت کشور در حال اجراست و تاکنون در این شهرستان و در مناطق روستایی بلداجی و گندمان ۶۰ طرح برای توسعه کسب و کار و اشتغال روستاییان شناسایی شده است که با جذب  اعتبارات پیش‌بینی شده، این طرح  منجر به ماندگاری روستائیان در روستاها و تقویت معیشت جوامع روستایی میشود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تصریح نمود که ۵۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که ۶۱ درصد آنها مورد بهسازی و طرح هادی روستایی قرار گرفته اند که بخشی از کارهای آنها که ۵۲ درصد مقاوم سازی خانه ها معادل ۴۲ هزار و ۴۰۵ خانه  و ۳۶ درصد معابر روستایی معادل ۱۱۰۱ کیلومتر بهسازی ومقاوم سازی شده است ولی شاخص ما کارهای نیمه تمام است.

وی افزود:  در گذشته ۱۸۸ روستا در معرض خطر بودند که  ۸۵ روستا به ۵۵ محل جدید منتقل شدند و بر اساس ارزیابی‌ها مشخص شد که ۵۶ روستا نیازمند جابجایی نیستند و باید تثبیت و ایمن‌سازی و درجاسازی شوند تا تهدیدات را کاهش بدهیم و اکنون مطالعات درجاسازی و جابجایی ۴۷ روستا و فاز اول امکان سنجی آنها در استان انجام شده است که در واقع ۲۵ روستا در جاسازی و بقیه جابجا خواهند شد و مطالعات فاز دوم نیز برای جابجایی  و در جاسازی از نظر کاهش خطرات و مطالعات زمین شناسی و مکان یابی سایت جدید انجام می‌شود اما این فرایند نیازمند اعتبار و تخصیص زمین می باشد . و مشکل روستاهای در معرض خطر در شهرستانهای لردگان کوهرنگ و اردل چون بافت جنگلی دارند تخصیص زمین در آن مناطق با مشکل روبرو می باشد.

فرشید ریاحی گفت: جهت مقاوم سازی چند چالش دیگر مانند عدم استقبال مردم منطقه و کوچرو بودن و عدم هزینه ساخت نیز وجود  دارد .

مصیبی دهکردی/شهرکرد 

کدخبر: 729010 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟