مغزهای استان در حال فرارند/ نسبت نخبگان به جمعیت، یزد را  در رتبه دوم کشور قرار داده است

به گزارش رکنا؛ یک کلاب هوس در موضوع راهکارهای موثر در حفظ نخبگان با محوریت «یزد، شهر نوآوری»   با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان این حوزه برگزار شد و رئیس پارک علم و فناوری یزد در این اتاق، مهمترین مسئله حال حاضر استان یزد را عدم توانایی در جذب و حفظ نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های آنها در توسعه استان دانست.

 محمدمهدی لطفی گفت: این موضوع کاملا فراسازمانی و فرابخشی است و نمی‌توان از یک یا دو دستگاه خاص توقع حل آن را داشت. هر یک از دستگاه ها در یک منظومه باید نقش ایفا کنند.

وی افزود: در مورد حفظ نخبگان باید جریان سازی صورت گرفته و هر دستگاهی دو پروژه در این زمینه معرفی و این پروژه ها تجمیع و در یک بازه زمانی اجرایی شوند.

لطفی با بیان اینکه پس از بررسی پارک های علم و فناوری داخلی و خارجی موفق، متوجه شدیم یکی از اقدامات مهم آنها برای حفظ نخبگان در منطقه خود، استقرار شرکت‌های بزرگ ملی و بین المللی در پارک ها است، گفت: پارک علم و فناوری یزد این مسئله را به طور جدی دنبال می‌کند اما اینکه یک شرکت در پارک مستقر شده و بتواند تاثیرگذاری جدی در اکوسیستم داشته و فارغ التحصیلان نخبه استان را جذب کند، نیاز به حمایت سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری دارد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد،یکی از راه‌های تزریق نوآوری و فکر نو در سازمان ها را پیاده سازی طرح “برد سایه یا موازی” دانست و گفت: در این طرح به موازات هیئت مدیره، هیئتی متشکل از نخبگان استان تشکیل شده و مصوبات هیات مدیره توسط آن ها نیز در جلسات مختلف بررسی می شود که از این طریق هم نوآوری در دستگاه ها ایجاد می شود و هم در جذب نخبگان موفق خواهیم بود.

حمید کلانتری، نخبگان را مخاطبین و گردانندگان اصلی نوآوری دانست و گفت: قصد داریم در این گفتگو راهکارهای حفظ نخبگان در استان را بررسی کنیم تا بفهمیم چرا نخبگان بلافاصله پس از اتمام تحصیلاتشان به یزد بازنمی گردند.

رئیس انجمن ملی بهره وری کشور با بیان اینکه چند مانع فرهنگی، اجتماعی و رفتاری از جمله تنگ نظری های اجتماعی نیز مانع جذب و حفظ نخبگان می شود، به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و گفت: تبدیل نخبگی به یک ارزش و منزلت اجتماعی، احترام گذاشتن و ایجاد محیط آرام و آرامش روحی و روانی برای نخبگان، ایجاد خواهرخواندگی میان دانشگاه یزد با دانشگاه های معتبر کشور و جریان سازی حفظ نخبگان با برگزاری جشنواره ها، رویدادها، نشست های علمی و دعوت از شخصیت ها و دانشجویان نخبه یزدی از جمله این راهکارها است.

کلانتری افزود: اتاق بازرگانی استان می تواند از طریق ایجاد یک مرکز نوآوری در تهران و تامین سرمایه برای نخبگان یزدی ساکن تهران، ارتباط و پیوند با آنها ایجاد کرده و از آنها منوط به بازگشت به یزد حمایت کند.

جلیل شاهی با بیان اینکه نوآوری صرفاً نمی تواند هدف باشد و ابتدا باید تعریف کنیم به چه نوآوری هایی در شهر نیاز داریم. اوگفت: متاسفانه در سال‌های گذشته از ظرفیت‌های استان مثل منابع آب، نیروی انسانی و مهاجر پذیری در جهت معکوس استفاده شده است.

رئیس پیشین دانشگاه یزد با اشاره به اینکه آمار نسبت جذب نخبگان در یزد با سایر استانها و کشور باید سنجیده شود، گفت: در صورت جذب نخبگان نیز تا زمینه کاری و فعالیت مطابق با تحصیلات این افراد وجود نداشته باشد به خارج از کشور مهاجرت می کنند. به طوری که متاسفانه الان اکثر دانشگاه‌های بزرگ کشور مثل دانشگاه شریف و تهران کانالی برای مهاجرت نخبگان به خارج از کشور شده اند.

اکرم فداکار با اشاره به اینکه سال گذشته از محل اعتبارات پژوهشی استانداری طرح پژوهشی به عنوان عوامل و موانع جذب نخبگان آغاز شد، گفت: شرکت سامان آوران توسعه به همراه چند نفر دیگر در حال انجام این طرح هستند و مطمئن هستم خروجی این جلسه می‌تواند به طرحی که ما داریم انجام میدهیم کمک کند.

معاون توسعه منابع استانداری با بیان اینکه در شاخص های نسبت نخبگان به جمعیت، استان یزد بعد از تهران رتبه دوم را دارد که البته فقط مخصوص نخبگان جذب شده در بنیاد نخبگان است، گفت: بر مبنای راهکارهای خروجی آن طرح پژوهشی می توان فهمید جذابیت معناداری که باعث جذب و نگهداری نخبگان می شود، چیست.

محمدصالح اولیاء جذب نخبگان را یکی از لوازم کلیدی برای تلقی شدن شهر به عنوان شهر نوآور دانست و گفت: برای تعریف این شاخص باید ببینیم چه تعداد افراد حاضرند یزد را برای زندگی و کار خود انتخاب کنند.

 

رئیس سابق دانشگاه یزد با اشاره به عوامل موثر بر جذب نخبگان از منظر خرد، گفت: عوامل اقتصادی مانند میزان درآمد و طریقه کسب آن، عوامل اجتماعی- فرهنگی مانند سنت های مخرب یا مفید، سطح جرم خیزی و امنیت شهر، رواداری و رفاه و آسایش مانند سطح آموزش، بهداشت، حمل و نقل شهری، زیرساخت‌های اینترنتی هوشمند سازی، فضای سبز، زیبایی های شهری و فضاهای تفریحی و آلودگی از جمله عواملی است که برای تصمیم زندگی یک فرد در شهر بسیار تاثیر گذار است.

برید لقمانی نیز حفظ نخبگان بومی استان را در مرحله اول بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتباط با مدارس و مشاورین کنکور برای شناساندن دستاوردها و معرفی دانشگاه به آنها، ارتقاء دانشگاه، حمایت از دانشجویان شرکت کننده در مسابقات و المپیادهای علمی، اصلاح برخی از قوانین ضربه زننده، تشویق خیرین برای بورسیه کردن دانشجویان نخبه، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم و کارآفرین ، از جمله کارهایی است که دانشگاه باید در زمینه جذب نخبگان انجام دهد.

رئیس دانشگاه یزد در ادامه به انتظارات از دستگاه ها و نهادهای استان در این حوزه اشاره کرد، گفت: انتخاب مدیران نخبه، حمایت از دانشگاه مادر استان، استفاده از پتانسیل های پژوهشی دانشگاه یزد توسط صنایع و معادن استان، از جمله راهکارهایی است که باید دستگاه ها و نهادهای استان انجام دهند.

مجتبی میرجلیلی با اشاره به نیاز سنجی 20 شرکت پارک علم و فناوری یزد در حوزه علوم انسانی، گفت: در این طرح متوجه شدیم اکثر شرکت ها در حوزه برنامه نویسی و شرکت های صنعتی در حوزه کارشناس آزمایشگاه، کنترل کیفیت، مهندسی برق و مکانیک با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های بالای کارآفرینی استان یزد متاسفانه این ظرفیت ها به درستی معرفی نشده اند، گفت: باید نمایشگاه کار و کارآفرینی در استان برگزار کنیم و از یزدی های مقیم شهرهای دیگر دعوت کنیم تا ظرفیت ها شناخته شوند.

سایر شرکت‌کنندگان در این کلاب هوس نیز دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره جذب نخبگان و پیشگیری از مهاجرت آنها بیان داشتند که جمع بندی آنها به صورت یک مجموعه منتشر خواهد شد.

 

کدخبر: 720321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟