مطبوعات محلی استان خراسان شمالی در میان مطبوعات رنگارنگ سراسری، رنگ باخته اند .

به گزارش رکناازخراسان شمالی؛ خراسان شمالی از قدیم از جمله مناطق فعالیت مطبوعات و روزنامه نگاران و نخبگان در این امر بوده و هست.که در بسترسازی تاریخ روزنامه نگاری و فعالیت اندیشمندان و صاحب قلمان کشور نقش بسیار موثر داشته است.

بدلیل وجود اقلیت های گوناگون و متنوع در این استان مطبوعات سابقه درخشانی داشته و دارد و نشان دهنده فرهیختگی مردمان این دیار و پویایی مطبوعات و نشریات است.

بنابراین اگر خواسته باشیم امروز شاهد پویایی و توسعه چشمگیر جراید و مطبوعات استان خراسان شمالی با توجه به گذشته پرسابقه استان در این زمینه باشیم خواسته بی جایی نیست .

بی بهره از خبرنگاران خبره

 بی شک بخش زیادی از موفقیت های یک نشریه مرهون زحمات خبرنگاران خبره آن است که متاسفانه مطبوعات خراسان شمالی یا از وجود این فاکتور ارزشمند بی بهره اند و یا به دلایلی با وجود داشتن خبرنگار حرفه ای ، نمی توانند به صورت حرفه ای خبر و اطلاع رسانی کنند.

از دستمزدهای فوق العاده پایینی که از سوی برخی مدیران مسئول نشریات مطرح می شود, به هیچ وجه تشابهی با کاربلدی خبرنگاران زبده ندارد. بنابراین آنان را از فعالیت در این وادی نا امید می کند و اگر خبرنگاری عاشق و علاقه مند به حرفه اش پیدا شود, به قدری او را در قید و بند شرایط و ضوابط قرار می دهند که ترجیح می دهد خط بطلانی بر حرفه ای بودن , واقع بینی و روشنفکری خود بکشد علاوه بر آنکه یکی از موثرترین نارسایی های مطبوعات محلی دنباله روی از جریانات و نبود جریان سازی است, نبود مصاحبه های عمقی و چالش برانگیز از دیگر مشکلات مطبوعات استان محسوب می شود این در حالی است که بیشتر نشریات استان به نقش روابط عمومی ها و بولتن خبری ادارات شبیه است .

تا یک نشریه مطلوب و ایده ال و قابل پسند همگان از این رو فروش ندارند و آفتاب چهره اینگونه نشریات را زرد کرده است. یک فعال رسانه استان افزود در پرداختن به مطالب اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی به ویژه اخبار مرتبط به حوزه زنان هنوز حرف و حدیث های زیادی برای گفتن باقی است.چهره ماندگار رسانه استان خراسان شمالی می گوید : نشریات و مطبوعات استان خراسان شمالی گرافیک اصول زیباشناسی, طراحی را در کنار نقش نظارتی خویش در افق تنویر افکار عمومی نادیده می گیرد.

وی که بیش از سه دهه به عنوان گزارشگر, نویسنده, خبرنگار نشریات و مطبوعات کشوری و استانی و شهرستانی موی سر خود را در این مسیر سپید کرده با اشاره به فعالیت بخش های خصوصی مطبوعات در مرکز و شهرستان های این استان گفت که وجود اینگونه ظرفیت ها می تواند در ارتقاء و کیفیت بخشی روزنامه ها و نشریات موثر باشد. این پیشکسوت عرصه استان, اعتبارات ناکافی, عدم حمایت از مدیر مسئولان نشریات در شهرستانها, نبود امکانات و کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص را از مهم ترین مشکلات نشریات و مطبوعات استان برشمرد و تصریح کرد دولت باید به بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشد این فعال رسانه استان افزود: با توجه به پتانسیل های موجود در استان روزنامه ها و نشریات محلی باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

او معتقد است مطبوعات محلی می توانند بهترین همراه و مشاور برای مدیران شهرستان ها باشند اما نباید از یاد برد که این فرصت نیازمند همکاری متقابل است شرایطی سازنده برای رشد آگاهی بخش, ارتقای مطالبات افکار عمومی و رشد و منزلت جایگاه خبرنگاران محلی فراهم بشود.

مشکلات مالی, رقابت های نابرابر و فراهم نبودن بستر اطلاع رسانی, به اذعان فعالان حوزه نشریات محلی خراسان شمالی, از مهم ترین دلایل تعطیلی یا چاپ نابسامان این نشریات است و می توان گفت که نبض نشریات محلی خراسان شمالی, از مهم ترین دلایل تعطیلی یا چاپ نابسامان این نشریات است می توان گفت که نبض نشریات محلی خراسان شمالی کند میزند, نشریات محلی که رسالت بیان مشکلات و انعکاس مطالبات عمدتأ اقتصادی و اجتماعی مناطق دور از مرکز را برعهده دارند و تریبونی برای رساندن صدای مردم دور از پایتخت به گوش مسئولان ملی و کشوری هستند. با آنکه همگان بر این باورند که این گروه از مطبوعات نقش مهمی در انعکاس نیازها و مشکلات زندگی افراد یک منطقه یا محله داشته و پویایی و رشد آنها به توسعه کلی جامعه منجر خواهد شد اما با این همه به نظر می رسد کارکردهای مطبوعات محلی در ایران هنوز شناخته شده نیست و این نشریات با مشکلات زیادی دست به گریبانند , به نحوی که گاه ادامه فعالیت آن ها تحت تاثیر مسایل ریز و درشت فراوانی است. کاهش حمایت های دولتی, کمبود کاغذ, نبود آگهی های مناسب و سیر نزولی شمار مخاطبان , تنها گوشه ای از این مشکلات است که مرگ تدریجی این نشریات را به دنبال داشته است.

در مقطع کنونی تاریخ ایران ضعف مالی نشریه های محلی و فقدان ساز و کارهای حمایت های مالی جدی و موثر دولت ها ، از مهم ترین عواملی است که چراغ این نوع نشریه ها و مطبوعات را بدون سروصدا, خاموش می کند.

مرگ اقتصادی, برخلاف مرگ سیاسی , مرگی خاموش است! تعداد نشریه ها و مطبوعاتی که تاکنون براثر مشکلات اقتصادی تعطیل شده بیش از نشریه هایی است که دچار مرگ سیاسی شده اند.

اینک در استان خراسان شمالی 17 پایگاه خبری , چهار روزنامه , هشت هفته نامه ,چهار ماهنامه و هشت فصل نامه و 12 دفتر خبرگزاری کشوری و 215 نفر فعال رسانه ای وجود دارد که 75 درصد فعالان رسانه ای استان دارای مدرک دانشگاهی هستند. لازم بذکر است استان خراسان شمالی از جمعه استان هایی است که شاخص مطبوعات و رسانه های آن وضعیت خوبی ندارد و 31 استانی به شمار می رود که از نظر تعداد رسانه های دارای مجوز است وبه ازای هر 44 هزار و 571 نفر یک رسانه دارای مجوز است.

 

خبرنگار / غلامرضا مینا

 

 

 

کدخبر: 719860 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟