سمنان همچنان از کم آبی مفرط رنج می برد

به گزارش خبرگزاری رکنا در سمنان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: بارندگی در سال آبی  ۹۹-١۴٠٠ نسبت به سال قبل از آن ۵٣ درصد کاهش یافت ولی در شهرهای استان تنش آب آشامیدنی رخ نداد. 

این اعلام از سوی یک مقام مسئول می تواند به معنای رعایت مصرف بهینه توسط شهروندان، تولید کنندگان و کشاورزان باشد، خبری خوش اما تامل برانگیز.

محمد طاهری افزود: در سال آبی ۹۹-١۴٠٠ بارندگی ۴٣ درصد نسبت به بلندمدت ٣٠ ساله در استان سمنان کاهش یافت که کاهش قابل توجهی بود.

... و این یعنی کاهش بیشتر منابع آبی در سطح استان که باید هشدار جدی برای تامین آب در سال های پیش رو برای استان پهناور سمنان طلقی شود.

طاهری در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای کاهش فشار شرایط پیشبینی شده در سال جاری این گونه گفت: با پیش بینی کاهش بارش در سال جاری، برای اصلاح شبکه‌ها و ساخت مخازن و در نهایت تولید و مصرف آب در نشست های تنش آبی در سال گذشته و فروردین امسال تصمیم‌گیری شد تا استان با کمترین مساله از فصل گرم سال عبور کند تا در نتیجه این تمهیدات به جز دوره های چندروزه در شهرهایی مانند شهمیرزاد، کمبود آب خاصی تابستان امسال در استان سمنان رخ نداد. 

وی در خصوص تامین آب آشامیدنی مناطق روستایی استان سمنان هم گفت: پیش بینی می شد ۵٠ روستای استان امسال در تابستان نیازمند آبرسانی با تانکر باشند که در عمل به ٣٠ روستا کاهش یافت که از این تعداد به  ٢۶ روستا آبرسانی فقط به صورت کمکی و برای روزهای پایانی هفته که جمعیت افزایش می یافت انجام و فقط برای چهار روستا آبرسانی سیار انجام شد.

همه این اقدامات در شرایط یصورت گرفت که برابر اعلام ارئیس اداره امور آب شهرستان دامغان نیز، میزان بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در دامغان ۴۰ درصد کاهش داشته که باعث کاهش سیلاب به مخزن سد شهید شاهچراغی شده است.

مهدی قادری با بیان اینکه روزانه ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب به پشت سد وارد می‌شود افزود: در حال حاضر 5/15 میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره است .

با توجه به میزان آب ذخیره موجود در پشت این سد در تاریخ 6 تیرماه که برابر اعلام همین مقام مسئول 20 میلیون متر مکعب اعلام شده بود و مقایسه آن با عدد اعلام شده جدید شاید بتوان به خطری که استان را به واسطه خشکسالی تهدید می کند پی برد.

این درحالی است که ظرفیت سد شهید شاهچراغی به عنوان منبع تامین کننده آب مصرفی شهرستان دامغان 21 میلیون متر مکعب اعلام شده است به عبارت ساده تر در تیر ماه سال جاری تنها یک میلیون متر مکعب از حجم سد خالی بوده در حالی که امروز این میزان بالغ بر 5 میلیون متر مکعب رسیده است.

با کمی تفکر در اعداد ارائه شده و مطالب درج شده در این گزارش می توان به این نتیجه رسید که نه تنها دل خوش کردن به این برنامه های مقطعی دردی از بی آبی این استان و خطر خشکسالی کم نخواهد کرد بلکه نیاز به یک اقدام عاجل و تصمیم جهادی را مطرح و تایید می کند. اقدامی که متاسفانه در دو دولت گذشته تنها در حد شعار و برنامه آینده مطرح و باقی ماند.

باید باور کنیم صنعت، کشاورزی، دامداری و حتی مصارف خانگی و شهروندان این استان کویری همچنان تشنه و چشم انتظار برای راهی اساسی در جهت تامین آب استان هستند.

حسن رستم زاده/ سمنان

کدخبر: 717037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟