۷۱ پروژه مدرسه سازی در استان همدان در حال اجراست

به گزارش رکنا در همدان، محمد حسین مرادی به اشاره به  جایگاه همدان در سطح کشور در زمینه مدسه سازی، افزود: از سال ۱۳۸۵ لایحه تصویب و بازسازی مدارس در مجلس به تصویب رسید و ۲۲۰ پروژه با ۲۹۰ هزار مترمربع مساحت و دو هزار و ۷۰۰ کلاس درس از سال ۸۵ تاکنون بازسازی شده است.

1628396985-tv374-whatsapp-image-2021-08-08-at-08.56.05-12-

وی افزود: در حال حاضر ۷.۲ سرانه از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس نیازمند بازسازی و ۱۴.۳ سرانه مدارس نیازمند مقاوم‌سازی‌ است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در خصوص پروژه های در حال احداث نیز گفت: ۱۸۸ پروژه با ۱۴۵ هزار مترمربع مساحت با ۲۱۰ میلیارد هزینه در حال ساخت است.

مرادی ادامه داد: در سال گذشته اعتبارات شامل ۸۹ میلیارد منابع ملی و ۱۲ میلیارد منابع استانی تخصیص یافت که با ۱۷ پروژه و ۱۳ هزار مترمربع مساحت ۳۰ میلیارد هزینه شده است.

1628396949-yr5tg-whatsapp-image-2021-08-08-at-08.56.05-4-

وی در خصوص پروژه های امسال نوسازی مدارس بیان کرد: امیدواریم امسال ۱۳ پروژه با ۳۵ میلیاردتومان اعتبار تا مهرماه سال جاری به بهره برداری برسد.

مرادی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۷۱ پروژه در سطح استان فعال است که نسبت به کشور جایگاه خوبی را در مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی داریم.

مرادی در ادامه گفت: برای خیر مدرسه ساز بودن در روستا‌ها ۳۰ درصد سهم احداث یک ساختمان اگر تامین شود زمین از طرف آموزش و پرورش تامین می‌شود و پروژه به عنوان یک پروژه مشارکتی ساخته می‌شود اما با توجه به اینکه در شهر‌ها پروژه یک الی دو کلاسه کاربردی ندارد لذا این هزینه‌ها به مراتب بالاتر می‌رود بنابراین سهم مشارکت باید ۵۰ درصد باشد که پروژه مشارکتی نامگذاری می‌شود و مابقی هزینه پروژه‌ها از اعتبارات ملی و خیری برای  تامین می‌شود لازم به ذکر است  پروژه‌ای اگر بخواهد صد درصد خیری باشد تمام هزینه‌ها توسط خیر تامین می‌شود.
1628396930-qkrxl-whatsapp-image-2021-08-08-at-08.15.12-1-

مدیر کل نوسازی استان همدان گفت: ۳۳ درصد مدارس استان همدان تا الان توسط خیرین ساخته شده است که بیشترین آمار مشارکت از سال ۱۳۹۶ شروع شده است.

وی درباره خیرین مدرسه یار گفت: این خیرین افرادی هستند که به اندازه سهم خرید یک آجر، کامپیوتر، تجهیزات مدارس و ... کمک می‌کنند و مشارکت میکنند که این افراد بیشتر در بحث تجهیزات و تعمیرات حامی گر هستند.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان در ادامه گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان حدوو ۹۰۰ نفر عضو دارد که از این تعداد ۲۳۰ نفر انحصارا در غالب ۳۲۰ پروژه دو هزار و ۵۰۰ کلاس درس ساخته اند.

علی فرهانی با توجه به خالی شدن روستا‌ها از سکنه و با تصور اینکه نیازی به ساخت مدرسه نیست گفت: با توجه به آمار بیش از دو هزار و ۵۰۰ کلاس درس در سطح استان نیازبه نوسازی دارد.

وی گفت: در سطح جهان حداقل ۸.۳ متر استاندارد جهانی برای دانش آموزان است در ایران این عدد ۵.۳ دهم است و باتوجه به حضور ۱۴ میلیون دانش آموز قطعا ۴۲ میلیون متر مربع کمبود فضا حس می‌شود، اما با توجه به اینکه فعلا امکان ساخت این فضا‌های آموزشی وجد ندارد و در مقابل مدارسی که مورد بهره برداری قرار گرفته اند به مرور زمان تخریب می‌شوند و نیازمند بازسازی هستند لذا همواره به ساخت مدرسه نیازمندیم.

شایان ذکر است در استان همچنان مدارس دوشیفته، کانکسی فعال هستند و همچنان تراکم جمعیتی در کلاس‌ها بالا است لذا نیازمند به ساخت مدرسه هستیم.

image

 

 

کدخبر: 710973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟