احداث پارک پتروشیمیایی بروجن ناقض پروژه پتروشیمی نیست

به گزارش خبرنگار رکنا در شهرکرد ،حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری در نشست با منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی اسلامی شهر بروجن *در پاسخ به سوال خانم‌ کرم پور در خصوص شائبه حذف پتروشیمی بروجن و جایگزینی با پارک‌پتروشیمیایی* تأکید کرد: اجرای پروژه پتروشیمی بروجن از ابتدا به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی من بوده است.

وی افزود: در همین راستا یک تیم ویژه از نیروهای متخصص بروجنی مستقر در شرکت نفت تشکیل و با کارشناسان خُبره این حوزه در سطح ملی ارتباط برقرار شد.

 *جعفری تصریح کرد: پروژه پتروشیمی مطالبه مردم شهرستان بروجن و یکی از پتروشیمی‌های هفت‌گانه کشور است* که قرار است از طریق خط اتیلن جنوب به شمال‌غرب به پتروشیمی بالادستی و صنعت مادر تبدیل شود که اجرایی نشده و خط آن تا گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و 330 کیلومتری بروجن آمده است.

وی یادآور شد: این طرح مشخص نیست چه موقع اجرایی شود و از ابهام‌های فراوانی برخوردار است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای اجرای این طرح ،پس ازاحداث خط انتقال خوراک ، آب مورد نیاز این پروژه بسیار بالا است درحالی که اکنون بروجن حتی برای آب آشامیدن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی گفت: ایجاد آلودگی در 15 کیلومتری بروجن و آن‌هم در مسیر باد، از د یگر دغدغه ها برای راه‌اندازی صنایع مادر و بالادستی مانند پتروشیمی به‌شمار می‌رود.

جعفری تأکید کرد: در 6 ماه گذشته با راه‌اندازی پتروشیمی لردگان، صدای سازمان حفاظت محیط زیست و مردم منطقه برای آلودگی محیط زیست درآمده است.

وی افزود: *آلودگی، مصرف بالای آب، عدم اجرای خط انتقال خوراک، از مهم‌ترین مشکلات 20 ساله پتروشیمی بروجن* به‌شمار می‌رود.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد امکان تحقق پتروشیمی بروجن بزودی وجود ندارد ،اما *این پروژه مصوبه دو هیات دولت را دارد، ابطال و یا جابجایی آن محتاج مصوبه هیات دولت می باشد و کسی قادر به لغو آن نیست* .

وی یادآور شد: برای احداث پتروشیمی بروجن زمینی به وسعت 300 هکتار در نظر گرفتند که حصار آن ناقص کشیده شده و مورد تحریم آمریکا هم است.

جعفری اظهار داشت: بروجن و جوانانش هم‌اکنون به سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی با هدف کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی نیاز دارند.

وی گفت: به‌همین منظور گزارش مطالعاتی احداث پارک پتروشیمیایی بروجن با 6 زون و 48 واحد ارائه شد.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این زون‌ها به‌ترتیب شامل محصولات بر پایه پلی‌پروپیلن، محصولات بر پایه پلی‌اتیلن، تولید تایر، صنایع پلاستیک، سایر محصولات پلیمری و سیستم‌های خودرو است.

وی افزود: هر یک از این زون‌ها تعدادی واحد را در مجموع با *سرمایه‌گذاری 30 هزار میلیارد ریال و نرخ بازدهی 33 ماهه در زمینی به وسعت حدود30 هکتار یعنی 10 درصد زمین پتروشیمی با اشتغال 10 برابری، بدون آلودگی و مصرف آب کم در برمی‌گیرد.* 

جعفری *اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده در طرح پارک پتروشیمیایی بروجن را 10 هزار و 315 نفر* اعلام و تصریح کرد: از این تعداد سه هزار و 130 نفر اشتغال مستقیم و هفت هزار و 185 نفر اشتغال غیرمستقیم است.

وی یادآور شد: کارشناسان و متخصصان پتروشیمی لزوم این نوع سرمایه‌گذاری، دستاوردهای اقتصادی ناشی از اجرای آن و قابلیت‌های بالا در بازار و اقتصادی مرتبط با این طرح را تایید کرده‌اند.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همین راستا قرارداد سرمایه‌گذاری طرح پارک پتروشیمیایی بروجن با حضور با استاندار چهارمحال و بختیاری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان امضاء شد و بناست تا *دو هفته دیگر فراخوان‌های مرتبط با اجرای این طرح برگزار شود* که سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وارد میدان شوند.

وی گفت: قرار است بخشی از خوراک پارک پتروشیمیایی بروجن از پتروشیمی لردگان و قسمتی از پتروشیمی های دیگر تأمین شود.

جعفری تأکید کرد: برخی افراد در خصوص روند اجرای پارک پتروشیمیایی بروجن واکنش‌هایی داشته‌اند اما این طرح بهترین فرصت برای اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی است.

وی افزود: *ازاظهار نظر این افراد استقبال می کنیم ، اما بنا نیست مسایل شهرستان را به حاشیه ببریم و مردم را در تَوَهُم و انتظار ۲۰ساله نگه داریم.*

مصیبی دهکردی/ شهرکرد

کدخبر: 705257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟