ارائه خدمات الکترونیک که در راستای برنامه‌های تحولی قوه قضاییه/۹۰ درصد پرونده‌ها مربوط به معاینات سرپایی است

به گزارش رکنا از لرستان، دکتر حمیدرضا نظیفی در نشست با خبرنگاران با تبریک هفته قوه قضائیه در خصوص اهمیت سازمان پزشکی قانونی، اظهار کرد: کمترین مدرک تحصیلی کارشناسان این دستگاه که بتوانند گواهی صادر کنند پزشک عمومی است که پس از فارغ التحصیل شدن، دوره پزشکی قانونی را در سازمان طی کرده و مفتخر به اخذ مدرک شده‌اند و سایر کارشناسان، متخصصین پزشکی قانونی هستند که پس از فارغ‌التحصیل شدن از رشته تخصصی خود در سازمان مشغول به کار می‌شوند. وی اضافه کرد: از هر ۳ تا ۴ پرونده‌ای که وارد دادگستری‌های کل کشور می شود یکی از آنها به نحوی توسط کارشناسان پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته و نظر کارشناسی ارائه می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان افزود: در حال حاضر۲۰ پزشک کارشناس در پزشکی قانونی استان مشغول به کار هستند که به طور مستقیم با این اداره کل همکاری می‌کنند. عضو شورای قضایی لرستان ادامه داد: . بیش از ۴۰۰۰ پزشک متخصص که عضو هیئت‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور بوده و یا از پزشکان به نام کشور هستند که به طور غیر مستقیم به عنوان مشاور با سازمان پزشکی قانونی کشور از جمله استان لرستان همکاری دارند.

چهار حوزه فنی فعالیت پزشکی قانونی لرستان

نظیفی با بیان اینکه کارشناسان پزشکی قانونی در چهار حوزه فنی شامل معاینات سرپایی، معاینات اجساد، آزمایشگاه‌های پزشکی و کمیسیون‌ها فعالیت دارند، اظهار کرد: بیشترین حجم عملکرد پزشکی قانونی در واحد معاینات سرپایی است که در لرستان بیش از۹۰ درصد از پرونده ها را به خود اختصاص داده و فقط حدود ۳ درصد از حجم معاینات مربوط به اجساد است.

وی عنوان کرد: مردم و مسئولین نباید عملکرد پزشکی قانونی را فقط در حوزه معاینات اجساد ببینند بلکه ما در حوزه معاینات سرپایی بیشترین حجم عملکرد خود را با بیش از ۴۰ نوع خدمت ارائه می‌دهیم.

ارائه خدمات الکترونیک که در راستای برنامه‌های تحولی قوه قضاییه

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان در خصوص ارائه خدمات الکترونیک که در راستای برنامه‌های تحولی قوه قضاییه بوده است، افزود: نرم افزار تخصصی جدید اداره کل در مرکز استان نصب شده ه و تا بیستم مردادماه در تمام شهرستان‌های استان نیز نصب می شود که این نرم‌افزار به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور متصل بوده و به صورت برخط با نرم‌افزار ثبت احوال ارتباط داشته و با وارد کردن کد ملی مراجعه کننده مشخصات هویتی او را نشان می‌دهد.

نظیفی بیان کرد: همچنین با توافق اولیه که با دانشگاه علوم پزشکی استان برقرار شده است به صورت الکترونیکی فایل پرونده های بالینی و مدارک بیمارستانی مصدومین احصاء خواهد شد و گواهی‌های صادره نیز از طریق شبکه الکترونیک قضایی موسوم به CMS به مراجع قضایی و کلانتری‌ها ارسال می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های کلان اداره کل افزود: در سه زمینه کلان هدف گذاری برای افزایش کیفیت، صحت، سرعت و دقت در صدور گواهی‌ها، گسترش فضای فیزیکی متناسب با حجم کار و استاندارد کردن تعداد نیروهای انسانی به خصوص نیروی تخصصی پزشک انجام شده است.

کدخبر: 701262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟