نخستین کشت مکانیزه نشاء برنج در گیلان آغاز شد

به گزارش رکنا رشت ، رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان در مراسم آغاز کشت مکانیزه برنج اظهار داشت: بر اساس تقویم زراعی نشاء برنج از امروز در این استان آغاز شده است.

مسعود الماسی با بیان اینکه علاوه بر نشاء سنتی بیش از هشت هزار دستگاه نشاء کار چهار و شش ردیفه برای کشت مکانیزه در گیلان فعال است، افزود: ٧٠ درصد از اراضی شالیزاری استان به روش مکانیزه کشت می شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از مکانیزاسیون در کاشت و برداشت برنج نه تنها بهره وری را افزایش می دهد بلکه در حفظ سلامتی کشاورزان و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا موثر است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالیکاری گیلان در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا واقع است.

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 681822 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟