طراح نقشه سرقت بزرگ جواهرات لندن به 6 سال زندان محکوم شد / نگاهی به پرونده این سرقت

این سرقت یکی از بزرگ ترین سرقت های انگلیس بشمار می آید و ارزش جواهرات به سرقت رفته بیش از 14 میلیون پوند تخمین زده شده است. برایان ریدر که تصور می شود مغز متفکر سرقت از هاتون گاردن محسوب می شود به 6 سال و 3 ماه زندان محکوم شده است. این پیرمرد 77 ساله در پی اقرار صریح اش در دادگاه محکوم شده است. برایان بعد از دستگیری و روانه شدن به زندان سکته مغزی کرده که در حال حاضر با واکر راه می رود. قاضی این پرونده شرایط جسمانی این متهم را در نوع مجازات اش بی تاثیر ندانسته است. پنج مرد دیگر نیز اوایل این ماه برای نقش داشتن در این سرقت تاریخی محکوم شده اند.

سربازان پیر در بزرگ‌ترین سرقت تاریخ بریتانیا
بزرگ‌ترین سرقت تاریخ بریتانیا از جواهرفروشی «‌هاتون گاردن» لندن به وسیله 9 پیرمرد ملقب به سربازان پیر صورت گرفت. این دزدان پیر و حرفه‌ای از عوامل دو سرقت سال‌های 2007 و 2009 میلادی بودند که از جواهرفروشی‌های بنتل و گراف سرقت کرده بودند.

اعضای باند با زیرکی در تعطیلات عید پاک اواسط فروردین سال 94 وارد خزانه جواهرفروشی «هاتون گاردن» شده و با همدستی یکدیگر بزرگ‌ترین سرقت زیرکانه انگلیس را در سالی که گذشت رقم زدند و تا ماه‌ها تیتر اخبار روزنامه‌های سراسر جهان را به خود اختصاص دادند. بنابر اطلاعات پلیس اسکاتلندیارد این سرقت بزرگ از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود و سارقان توانستند جواهراتی به ارزش 200 میلیون پوند را براحتی از خزانه بربایند.پلیس اسکاتلندیارد پس از انجام تحقیقات زیاد 9 دزد پیر را که بین 43 تا 79 سال سن داشتند بازداشت کرد.
پلیس اسکاتلندیارد برای دستگیری دزدان 200 مأمور پلیس را به حالت بسیج درآورد.
اسکاتلندیارد توانست مقادیر قابل توجهی از اشیای قیمتی و ارزشمند در این ارتباط را کشف کند. دزدان بخشی از جواهرات را در یک گورستان زیر یک قبر به خاک سپرده بودند.
مدارک پلیس نشان داد که متهم اصلی پرونده و سرکرده سارقان موقرمز هرگز دستگیر نشده است.
اطلاعات پلیس اسکاتلندیارد نشان داد که سارقان با حفر تونل از دیوار امنیتی عبور کرده و با ورود به چاله آسانسور، داخل ساختمان قرار گرفتند.
دزدان حرفه‌ای توانسته بودند با استفاده از ابزارهای سنگین برش به مرکز صندوق امانات رسیده و جواهرات را به سرقت ببرند.
این در حالی است که گمان می‌رفت 56 صندوق امانات با پوشش فلزی و بتونی‌اش در مکانی کاملاً امن هستند.
سربازان پیر با ماسک صورت خود را پوشانده بودند تا هویت آنها فاش نشود. گزارش‌های پلیس اسکاتلندیارد نشان می‌‌دهد دزدان برای به دست آوردن جواهرات یک هفته پیش از سرقت دست به آتش‌سوزی ساختگی زده بودند که در چند کیلومتری خزانه جواهرات لندن قرار داشت و باعث قطع برق در بسیاری از محلات لندن شد.
داده‌های اسکاتلندیارد حاکی است که «آقای بیگ» مشهور به سلطان الماس در این غارت بزرگ جواهرات نیز نقش داشته باشد.
پس از این سرقت انتقادهای زیادی از پلیس بریتانیا صورت گرفت. منتقدان، سهل‌انگاری پلیس را علت موفقیت چنین سرقت بزرگی دانستند. سربازان پیر توانسته بودند ظرف مدت چهار روز 2 بار به محل خزانه یورش برده و جواهرات را بدزدند و با وجودی که زنگ خطر در این محل به صدا درآمده اما پلیس تصمیم گرفته بود که نیازی به نشان دادن واکنش در این مورد وجود ندارد.به گفته یک منبع ناشناس سرقت باند حرفه‌ای با کوچک‌ترین جزئیات کار برنامه‌ریزی شده بود.مشتریان صندوق امانات هرگز محتویات جعبه‌های امنیتی خود را فاش نکرده‌اند و نمی‌کنند. با وجود این پلیس فاش کرد که گرانبهاترین جواهرات در خزانه نگهداری می‌شد که افراد ثروتمند و طلافروش‌های لندن در طول تعطیلات، جواهرات خود را به ‌هاتون گاردن سپرده بودند.

کدخبر: 62354 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟