هر روز ۸ معتاد می‌میرند

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام این خبر درباره مرگ با مواد‌مخدر گفت: از نظر بار بیماری‌ها، اعتیاد به مواد‌مخدر چهارمین رتبه را در کشور دارد و بیماری‌های قلبی و عروقی، تصادفات و سرطان عوامل اولیه مرگ در کشور به‌حساب می‌آیند، اما باید توجه کرد که در زمینه بیماری‌هایی که بیشترین سال‌های از‌دست‌رفته عمر را در بر دارند، تصادفات، رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد و بعد از آن بیماری‌های قلبی - عروقی، افسردگی و اعتیاد قرار دارند.
ایرج حریرچی با بیان اینکه از نظر بار بیماری‌ها در مردان 18الی 30ساله اعتیاد، رتبه دوم را به‌خود اختصاص می‌دهد، توضیح داد: براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی روزانه 8نفر در کشور به‌دلیل اعتیاد می‌میرند و 65درصد کسانی که مبتلا به ویروس HIV بوده‌اند از مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر هستند. 50درصد مصرف‌کنندگان تزریقی مواد‌مخدر مبتلا به هپاتیت C بوده و 14درصد معتادان تزریقی نیز HIV دارند.
ناخالصی در مواد‌مخدر
ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرد که مرگ با علائم مسمومیت با سرب در بین معتادان افزایش یافته است. افزودن ناخالصی‌های خطرناک به‌دلیل زیاده‌طلبی و سودجویی سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر در ماه‌های اخیر باعث مسمومیت‌های شدید در مصرف‌کنندگان شده است؛ به‌طور مثال ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به نقل از رحمان‌دوست، استاد دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که ناخالصی مرگ‌آفرین لوله بازکن به مواد‌مخدر شیشه اضافه شده است.
در پی گسترش سیاست‌های مبارزه با ورود پیش‌ساز‌های این ماده و برخورد مستمر با تولیدکنندگان و بستن آشپزخانه‌های متعدد، قیمت شیشه در سال اخیر ۵ برابر افزایش یافت و این تغییر باعث شد که خیلی‌ از معتادان وسعشان به خرید این ماده مخدر نرسد؛ بنابراین بنا بر پیش‌بینی‌ها به سوی ماده مخدر تزریقی هروئین روی بیاورند و قیمت این ماده مخدر نیز چند‌ماه بعد سربه‌فلک بکشد.
هروئین از 6به 25هزار تومان رسید در نتیجه معتادان دست از پا درازتر به سوی همان ماده مخدر سنتی رو بیاورند. اگرچه تاکتیک‌های جنگ نرم توسط مافیای مواد‌مخدر، تغییر کرده و به‌دنبال صنعتی کردن ماده مخدر معتادان به جای سنتی است؛ اما گرانی مواد‌مخدر پرمصرف، آنها را به سمت ماده مخدر قدیمی (تریاک) کشاند.
قاچاقچیان مواد‌مخدر برای سود بیشتر شروع به اضافه کردن ناخالصی‌های مرگ‌آور و جدید در تریاک کردند؛ در نتیجه کسانی که با علائم مسمومیت باسرب بودند بیشتر به بیمارستان‌ها و در نهایت به پزشکی قانونی مراجعه کردند. به گزارش پزشکی قانونی در 50مورد از این گزارش‌های اخیر، علت مراجعه، بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک به‌دلیل استعمال تریاک نامرغوب بوده است. در این ماده مخدر، از روغن سوخته ماشین استفاده شده که سیاه‌رنگ و سنگین بوده، اما به‌دلیل وجود مقادیر زیادی سرب، باعث کاهش سطح هوشیاری افراد، نارسایی کبدی و حتی مرگ مصرف‌کننده شده است.
چندی پیش محمدرضا قدیرزاده، عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با ارائه آخرین آمار از مرگ‌ومیر ناشی از مصرف سرب به روش ذکر شده گفت: «در پی اعلام هشدارهای مکرر در این زمینه، شاهد فوت 8نفر در اثر مسمومیت با سرب در شهر تهران بوده‌ایم.» این در حالی است که به‌علت عدم‌امکان تشخیص صحیح مسمومیت با سرب در سایر شهرهای کشور، امکان تعیین علت فوت دقیق بر اثر این مسمومیت وجود نداشته و آمار دقیق کشوری آن قابل احصا نیست.
دلیل فوت بیشتر این افراد آنسفالوپاتی ناشی از مسمومیت با سرب است. علائم مسمومیت مزمن با سرب شامل کم‌خونی، ضعف و بی‌حالی، درد شکم، یبوست مزمن، دردهای استخوانی و مفصلی و حتی ضعف عضلانی است. تشخیص قطعی مسمومیت با سرب با انجام آزمایش تشخیص با تعیین سطح سِرُمی در خون است.با توجه به گزارش‌های وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به‌نظر می‌رسد مرگ در اثر سوء مصرف مواد‌مخدر، به مرگ ناشی از مصرف مواد‌مخدر ناخالص در حال تغییر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 191628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟