آخرین وضعیت پرونده‌های خاوری و برادرریگی + فیلم
حجم ویدیو: 12.17M | مدت زمان ویدیو: 00:00:01

سردار مسعود رضوانی در مورد وضعیت فعلی خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی در دولت نهم و دهم، گفت: با پیگیری‌های پلیس بین الملل ناجا سرانجام برای خاوری اعلان قرمز از سوی پلیس بین‌الملل صادر شد. پلیس کانادا ابتدا از محل زندگی خاوری اظهار بی‌اطلاعی کرده بود اما ما اطلاعات محل زندگی، خودرو و ... را به پلیس کانادا دادیم و در نهایت پذیرفتند که خاوری در این کشور است. در حال حاضر خاوری شناسایی و ردیابی شده و به ما گفته‌اند که دیگر باید از طریق قضایی و دیپلماتیک پیگیر این موضوع بود. وی افزود: پیگیری‌ها از اینترپل اوتاوا ادامه دارد و پلیس ایران آمادگی اعزام تیم پلیسی به کشور کانادا را نیز دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر رویه دولت کانادا نسبت به ایران می‌تواند در این پرونده موثر باشد یا خیر، گفت: امیدواریم در شرایط جدید رویکرد واقع‌بینانه‌ای به این موضوع ایجاد شود.

رییس اینترپل ناجا درباره ماجرای حمله به سفارت عربستان و این‌که گفته می‌شود برخی افراد در خارج از کشور در این ماجرا دخیل بوده و یا به خارج متواری شده‌اند، گفت: در این باره به پلیس بین‌الملل چیزی اعلام نشده و این پرونده در دست ما نیست. درباره پرونده برادر عبدالمالک ریگی نیز با مقامات کشور پاکستان صحبت کرده‌ایم و آنان اعلام کردند که این فرد به دلیل جرایمی که در کشور خود مرتکب شده، ابتدا باید محاکمه شود و سپس به کشور ما ارجاع داده خواهد شد.

رضوانی نسبت به سودجویی قاچاقچیان انسان نیز هشدار داد و گفت: برخی افراد برای مهاجرت به کشورهای شرق آسیا رفته و در آنجا گرفتار می‌شوند. عده‌ای نیز به کشورهای غربی می‌رفتند که آخرین پرونده مربوط به یک ماه قبل و مربوط به کانتینری در مرز یونان بود. 81 نفر در آن جان خود را از دست دادند که دو نفرشان ایرانی بودند.

به گفته رئیس اینترپل، پرونده دیگری با موضوع قاچاقچیان انسان‌ها با استفاده از پرواز تهران - مسکو به کشورهای آسیای شرقی در دست بررسی است که طی این پرونده پلیس مسکو متوجه این موضوع و غیرقانونی بودن روند شده و جلوی این اقدام را گرفته است و در ایران پرونده بررسی و مسیر قاچاق مسدود شده است.

رییس اینترپل ناجا به ماجرای پرونده گروگانگیری و رهایی یک تاجر ایرانی در روسیه، اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های ما فرد تاجر آزاد و با گروگانگیران نیز برخورد شد. پرونده گروگانگیری دیگری نیز در ترکیه بود که طی آن فردی از نزدیکان یکی از قوی‌ترین مردان کشور را گروگان گرفته بودند، گروگانگیران درخواست 2 میلیارد تومان پول کرده بودند که 48 ساعت پس از اعلام شکایت و با پیگیری‌های اینترپل این افراد دستگیر و ایرانی به گروگان گرفته شده نیز آزاد شد.

رضوانی در بخش دیگری از سخنانش از لغو اعلان قرمز 14 نفر از ایرانیانی که به دلیل نقض قوانین برجام تحت تعقیب مقام قضایی آمریکا قرار گرفته بودند، خبر داد و گفت: پس از توافق هسته‌ای و اجرای برجام، اعلان قرمز این افراد براساس آنچه اینترپل به ما اعلام کرده لغو شده و آنان دیگر مشکلی ندارند. تعدادی از زندانیان آزاد شده نیز جزو این افراد بودند ولی برخی دیگر نیز داخل کشور سکونت داشتند و خوشبختانه با لغو قانون ناعادلانه تحریم‌ها، مشکلات این افراد نیز لغو شد.

همچنین با توجه به امضا و قراردادهای مشترک میان ایران و کشورهای خارجی، ما آمادگی داریم تا پیش از امضای قرارداد نسبت به بررسی سوءپیشینه این افراد اقدام کنیم و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی اینترپل می‌توانیم به سوءپیشینه‌های این افراد دسترسی پیدا کرده و آن را در اختیار دستگاه‌های درخواست‌کننده قرار دهیم البته این درخواست از طریق مقام قضایی انجام خواهد شد.

همچنین گواهی سوءپیشینه اتباع خارجی در ایران نیز به وسیله اینترپل استعلام می‌شود و در این راستا ما 8هزار برگه عدم سوءپیشینه برای ازدواج، تحصیل و... برای اتباع‌مان در کشورهای خارجی صادر کرده‌ایم.

رییس اینترپل ناجا در تشریح یکی دیگر از پرونده‌های مهم پلیس بین‌الملل نیز چنین توضیح داد: فردی که طرف قرارداد با شرکت پتروشیمی بود، پس از کلاهبرداری 9 میلیون یورویی به ورشو فرار کرده بود که این فرد ردیابی و دستگیر شد و مراحل استردادش به کشور در حال انجام است.

یکی دیگر از پرونده‌های مهم پلیس بین‌الملل نیز فردی بود که در یکی از شرکت‌های پخش دارو و در سال 92 اقدام به کلاهبرداری کرده و به کشورهای نخجوان، آذربایجان، ترکیه و حاشیه خلیج فارس فرار کرده بود. وی ردیابی شد و دو شب پیش دستگیر و به کشور بازگردانده شد.

سردار رضوانی در این نشست همچنین به تشریح وظایف پلیس بین‌الملل پرداخت و با بیان اینکه اینترپل با 190 کشور جهان ارتباط آنلاین دارد، گفت: قاچاق انسان، کالا و همچنین پیگیری تخلفات در حوزه ورزشی، تبانی در میدان‌های ورزشی، موضوعات محیط زیستی، هسته‌ای و قاچاق محصولات هسته‌ای از دیگر موضوعاتی است که اینترپل پیگیری می‌کند.

رصد گذرنامه‌ها در مناطق مرزی نیز جز موارد اشاره وی بود که گفت: به دستور اینترپل جهانی سامانه‌ای در گذرگاه‌های مرزی اکثر کشورها نصب شده که براساس آن گذرنامه‌های جعلی و مفقودی بلافاصله شناسایی می‌شوند. این اقدام با هدف پیشگیری از قاچاق انسان و همچنین اقدامات تروریستی انجام شده است.

همچنین زمانی که برای یک متهم اعلان قرمز صادر می‌شود، یعنی شرایط برای او به شدت سخت خواهد شد به نحوی که حتی امکان پناهندگی نیز پیدا نخواهد کرد و به عبارتی فضا برایش تبدیل به زندان می‌شود. وی با اشاره به افزایش ۳۲۵ درصدی استرداد مجرمان ایرانی از خارج به داخل کشور، گفت: این افراد که به دلیل ارتکاب جرایمی از قبیل کلاهبرداری، قتل و... تحت تعقیب بودند که نسبت به استرداد آنها اقدام شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳ برابر شده است.

ردیابی و شناسایی مجرمان، به گفته وی امسال 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این افراد، تحت تعقیب مقامات قضائی هستند.در بخش بازداشت و دستگیری مجرمان تحت تعقیب نیز 56 درصد افزایش نسبت به سال گذشته در سطح دنیا شاهد هستیم.

میزان استرداد مجرمان اتباع خارجی که تحت تعقیب مقامات کشورهای دیگر قرار داشتند، به میزان 57 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. استرداد مجرمان ایرانی از خارج به داخل کشور نیز 325 درصد افزایش داشته است. این افراد به دلیل ارتکاب جرایمی از قبیل کلاهبرداری، قتل و ... تحت تعقیب بودند. استرداد اینان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، 3 برابر شده است.

رئیس پلیس اینترپل ناجا همچنین از رشد 146 درصدی صدور اعلان قرمز خبر داد. وی سپس افزود: تعقیب و تحویل مجرمانی که حکم اعلان قرمز می‌گیرند به صورت صدور پیام‌هایی بین کشورهاست، که رشد 177 درصدی دارد. در این زمینه کشورهایی که در آنها ردیابی، شناسایی، دستگیری و استرداد مجرمان انجام می گیرد، شامل گرجستان، امارات، ترکیه، رومانی، انگلستان، مالزی، تاجیکستان، آمریکا، نیوزیلند، آلمان، قبرس، تایلند، اسپانیا، اکراین، سوئد، کانادا، نروژ، اسپانیا، لهستان، قزاقستان، عراق و افغانستان است.

به گفته سردار رضوانی بیشترین آمار دستگیری و استرداد مجرمان در کشور کانادا بوده است. وی با اشاره به افزایش 233 درصدی پرونده هایی که به مصالحه ختم می شود، گفت: برخی از مجرمانی که در خارج از کشور ردیابی، شناسایی و بعد دستگیر می شوند و در داخل کشور شاکی دارند، گاهی اوقات با رضایت شاکی، این پرونده ها منجر به مصالحه می شود و دیگر استردادی صورت نمی گیرد. استرداد مجرمان توسط پلیس اینترپل به دو صورت انجام می گیرد، یکی استرداد مجرمان ایرانی است که به خارج از کشور متواری شده اند و با شکایت شاکیان توسط پلیس اینترپل تحت تعقیب قرار می‌گیرند و دیگری استرداد افراد مجرم خارجی است که به کشور ایران وارد شده اند که با درخواست مقامات قضائی خارجی، تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار می‌گیرند.

حجم فایل صوتی: 11.55M | مدت زمان فایل صوتی: 00:00:00
کدخبر: 1166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟