آب خلیج فارس یک و نیم برابر شور تر و 2 درجه گرم تر شده است

خانم فرشچی "آب‌شیرین‌کن‌ها، فعالیت‌های انسانی و آلودگی بسیار زیاد" را به عنوان دلایل این تغییرات ذکر کرد و افزود: "سالانه حدود ۲.۱ میلیون بشکه نفت از منابع و کشورهای مختلف به خلیج‌فارس و دریای عمان وارد می‌شود."

البته به گفته خانم فرشچی آلودگی‌های خلیج فارس را "نمی‌توان به کل خلیج فارس تعمیم داد" بلکه این آلودگی‌ها، از جمله آلودگی با فلزات سنگین، "کانونی" هستند.

او همچنین از "توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها" در ایران انتقاد کرد و افزود که هزینه این کار "می‌تواند برای راه اندازی و تکمیل شبکه تصفیه فاضلاب و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب هزینه شود."

خلیج فارس ۹۹۰ کیلومتر طول و حداکثر ۳۷۰ کیلومتر عرض دارد. متوسط عمق آن ۳۶ متر و مساحت آن ۲۳۹ هزار کیلومتر مربع است.

سواحل این خلیج یکی از گرمترین مناطق دنیا است. از این رو خلیج فارس یکی از مناطق آبی دنیاست که بیشترین فشار گرمایی را دارد و میزان تبخیر در آن نسبتا بالا است.

علاوه بر این، محدودیت تبادل آب خلیج فارس با جریان‌های آبی دریای عمان باعث می‌شود این خلیج یکی از شورترین آب‌ها را در قیاس با شوری طبیعی اقیانوس‌ها داشته باشد.

اما در همین پهنه آبی کوچک، کم‌عمق و داغ، روزانه ۱۱ میلیون تن آب شیرین تولید می‌شود که نیمی از تولید آب شیرین در کل دنیا است.

حداقل ۵۵ آب‌شیرین‌کن در کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس مشغول فعالیت هستند و امارات متحده عربی، عربستان و کویت بیشترین میزان آب را شیرین می‌کنند.

آبی که ایران با استفاده از آب‌های خلیج فارس شیرین می‌کند حتی از بحرین و قطر هم کمتر است؛ اما ایران نیروگاه هسته‌ای بوشهر را در ساحل خلیج فارس احداث کرده که دو آب‌شیرین‌کن عظیم، هریک با ظرفیت تولید۱۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در روز دارد.

امارات متحده عربی از سال آینده، نیروگاه هسته‌ای به مراتب بزرگتری را به نام "براکت" در آن سوی خلیج فارس راه‌اندازی می کند که به میزان چشمگیری بر فشار وارده بر خلیج فارس خواهد افزود.

نیروگاه براکت که کره جنوبی آن را برای امارات می‌سازد، پس از تکمیل تقریبا پنج برابر و نیم نیروگاه بوشهر برق تولید خواهد کرد.

افزایش تعداد آب شیرین‌کن‌های صنعتی عظیم در سواحل خلیج فارس میزان اکسیژن، فلزات سنگین، رنگ و شوری آب را تغییر می‌دهد و بر صنعت شیلات تاثیر مستقیم خواهد داشت.

بسیاری از این آب‌شیرین‌کن‌ها برای نمک‌زدایی از حرارت استفاده می‌کنند. بنابراین علاوه بر مصرف سوخت، که در اکثر موارد سوخت‌های فسیلی است، آب گرم حاصل از فرآیند نمک‌زدایی وارد خلیج فارس می‌شود و اکوسیستم و تعادل زیستی - شیمیایی آن را مختل می‌کند.

کدخبر: 75539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟