نخست وزیر کانادا، پوتین را متهم کرد

به گزارش رکنا ، جاستین ترودو نخست وزیر روز شنبه در حالی که در کی یف به سر می برد ، که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای سرکوب و ساکت کردن مخالفان ، الکسی ناوالنی را به قتل رساند.

استار گزارش داد، ترودو در پایان سفر غیرمنتظره خود به اوکراین در صحبت با خبرنگاران، پوتین را به "اعدام" ناوالنی و استفاده از پلیس و ارتش برای سرکوب مخالفان در روسیه متهم کرد.

پوتین ماه آینده برای پنجمین بار به عنوان رئیس جمهور روسیه نامزد می شود و در انتخابات شرکت خواهد کرد.

ترودو در پاسخ به این سوال که آیا نتایج انتخابات روسیه را به رسمیت خواهد شناخت، پوتین را فردی توصیف کرد که مخالفان سیاسی را سرکوب می کند.

 الکسی ناوالنی منتقد سرشناس دولت روسیه که در حال طی کردن دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، جمعه هفته گذشته جان خود را از دست داد.

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد که او بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد. بر اساس این گزارش، کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت‌های پزشکی فراخوانده شد؛ آنها سعی کردند ناوالنی را احیا کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند. منابع قضایی اعلام کردند که دلایل مرگ ناوالنی در حال بررسی است.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز در این باره گفت: «سازمان زندان های فدرال روسیه همه بررسی‌ها را درباره مرگ ناوالنی انجام می دهد.» وی تاکید کرد که علت مرگ ناوالنی باید توسط پزشکان مشخص شود.

ناوالنی که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود. وی که در دهه اخیر سرسخت‌ ترین منتقد پوتین معرفی می‌شد، در دادگاه های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ سال و ۶ ماه زندان محکوم و سازمان او به عنوان "سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

ناوالنی و حامیانش معتقد بودند که این پرونده نیز همچون اتهامات قبلی انگیزه سیاسی داشت و هدف آن دور نگه داشتن او از عرصه سیاست برای مدتی طولانی‌تر است.

کدخبر: 974933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟