تضمین‌های لازم از آمریکا برای آزادسازی زندانیان دریافت شده است

ناصر کنعانی امروز ( دوشنبه ) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، ضمن محکومیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم شد اظهارداشت: به روح شهید این حادثه تروریستی درود میفرستم و برای مصدومان نیز شفای عاجل طلب می‌کنیم.

وی گفت: با تلاش نیروهای امنیتی، تروریست کوردل در لحظات اولیه دستگیر شد و مراجع ذی صلاح به موضوع رسیدگی خواهند کرد.

کنعانی ادامه داد: تروریست‌ها درصدد هستند انتقام ضربات سنگینی که نیروهای شجاع ایران به شجره خبیثه و پلید تروریست در سال‌های گذشته وارد کردند را از مردم بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: حمله به زائران بیگناه در حرم شاهچراغ اقدامی انتقامی از سوی ترویست‌ها هست.

تضمین‌های لازم از آمریکا برای آزادسازی زندانیان دریافت شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پنج زندانی آمریکا که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: در چارچوب یک تفاهم دوجانبه با نقش آفرینی دوستان ما در منطقه از جمله دولت قطر این تفاهم را که ماحصل یک دوره نسبتا طولانی بود انجام دادیم. برای ما به عنوان ایران دو موضوع حائز اهمیت بود اینکه شهروندان ایرانی که به اتهامات واهی دولت آمریکا بازداشت و تحت پیگرد قضایی قرار داشنتند آزاد شوند و بخشی از دارایی‌های دولت و ملت ایران که تحت فشار دولت آمریکا بلوکه شده بودند رفع انسداد شود و دولت به عنوان منابع مالی مسلم ملت دسترسی داشته باشد. برای ما هر دو نتیجه و حصول آنها حائز اهمیت است.

وی در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده، بیان کرد: آزادسازی منابع مالی ایران که به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا بر موسسات مالی و بانکی کشورهای دیگر  مسدود شده بود، رفع محدودیت از این منابع مالی در سال‌های گدشته و به خصوص در دو سال اخیر در دستورکار جدی دولت‌ و دستگاه دیپلماسی ایران بوده است.

کنعانی تصریح کرد: همچنین در دولت سیزدهم پیگیری حقوق شهروندان ایرانی در سراسر جهان که با اتهامات واهی تحت پیگرد و بازداشت آمریکا بودند با جدیت مورد توجه قرار دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اتفاق اخیر نتیجه پیگیری و مقاومت ملت ایران در موضوعات فوق بود و توضیحاتی که نیاز بود را مراجع ذی صلاح در این خصوص ارائه کردند.

وی افزود: دولت و دستگاه دیپلماسی در چارچوب وظایف خود از حقوق ملت استفاده کرده و خواهند کرد و برای احقاق حقوق ملت ایران جدی هستیم.

کنعانی بیان کرد: روند مذاکرات نزدیک به دو سال به طول انجامید و روند آزادسازی زندانیان و منابع مالی متعلق به ایران در چارچوب توافق صورت گرفته، انجام خواهد شد و تضمین لازم را برای اجرای این تفاهم از سوی آمریکا دریافت کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار داشت: روند دیپلماتیک در این خصوص مسیر خاص خودش را دارد و این مسیر بسته نیست، آزادسازی زندانیان و منابع نالی مسدود شده با موضوع برجامی ارتباط مستقیمی ندارند ولی موضوعات می‌تواند بر یکدیگر تاثیر گذار باشند.

وی بیان داشت: ایران همواره گفته که به مسیر دیپلماتیک در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند است و برای استفاده از احقاق حقوق ایرانیان استفاده خواهد کرد.

میزان قابل توجهی از منابع مالی ما را از ژاپن دریافت کردیم

کنعانی در خصوص منابع مالی بلوکه شده ایران در ژاپن نیز گفت: در خصوص پول‌های ژاپن آقای وزیر در سفر اخیر توضیح دادند که میزان قابل توجهی از منابع مالی ما در این کشور را به انحای مختلف دریافت کردیم و بخش محدودی از منابع مالی ما همچنان در بانک‌های ژاپنی باقیست، در این خصوص مذاکراتی را در سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان انجام دادیم و روند گفتگوهای ما مثبت بوده و امیدواریم دسترسی به باقی منابع پولی ما در ژاپن با همکاری طرف مقابل انجام شود.

نقش شهید سلیمانی در تقویب مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سکوت رسانه‌های غربی در قبال حادثه تروریستی شاهچراغ و نقش افرینی‌هایی که شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم داشت، گفت: وقوع این حادثه تلخ یکبار دیگر همگان را به نقش موثر و بی نظیر شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم بیش از پیش متوجه کرد.

وی بیان کرد: اگر نبود مجاهدات خستگی ناپذیر و شبانه روزی آن قهرمان بزرگ معلوم نبود شجره خبیثه تکفیری که ابزار قدرت‌های جهانی برای مهندسی های سیاسی و امنیتی در منطقه هستند چه به روز کشورهای منطقه می‌آوردند.

کنعانی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های ناامنی درمنطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر داعش بود که انواع جنایت های فجیع را مرتکب شد و اگر نبود حمایت برخی دولت ها از آن گروه، این اتفاقات نمی‌افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: متاسفانه برخی برای مهندسی سیاسی و امنیتی در منطقه این گروه ها را به جان مردم منطقه انداختند.

وی ادامه داد: نقشی که شهید سلیمانی در مبارزه با تروریست‌ها داشت مورد اعتراف اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران خارجی بود.

اقدام ناجوانمردانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی

کنعانی گفت: ترور شهید سلیمانی با دستور مستقیم ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا به دلیل نقش بی‌بدیل ایشان در مبارزه با تکفیری‌ها و ناکام گذاشتن تروریست‌ها در منطقه بود که انتقام خود را در فرودگاه بغداد گرفتند.

کنعانی افزود: شهید سلیمانی نقش تعیین کننده در مبارزه با تروریست‌ها و به ویژه داعش داشت و تقویت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در منطقه داشت، بنابراین اقدام ناجوانمردانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی انتقام از فردی بود که نقشی بی بدیل در تهدید رژیم صهیونسیتی در منطقه ایفا کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سابقه سیاه تروریستی داعش نیز اظهار داشت: داعش به عنوان یک موجودیت تروریستی که سابقه سیاهی علیه امینت مردم منطقه دارد این جنایت در شاهچراغ را هم بای در استمرار جنایت های سابق آم گروه شوم دید.

وی گفت: برخی دست‌های خارجی در استفاده از این جریان سیاه و شوم همچنان اصرار دارند، همه باید بدانند که این موضوع یک تهدید مشترک است و همگان باید مبارزه‌ای دسته جمعی را علیه داعش و تروریسم داشته باشیم.

جزئیاتی از بازدید هیات ایرانی از ایستگاه آب سنجی دهراود در افعانستان

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارائه جزئیاتی از بازدید هیات ایرانی از ایستگاه آب سنجی دهراود در افعانستان به منطور حل و فصل اختلافات در موضوع آب هیرمند، اظهارداشت: در چارچوب معاهده سال ۱۳۵۱ میان ایران و افعانستان و باتوجه به پیگیری های مکرر ایران و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حقابه ایران و اظهارات طرف افعانستانی که کمبود بارندگی را به عنوان دلیل خود مطرح کردند و گفتند در صورت رهاسازی آب هم به دلیل بُعد مسافت به ایران نخواهد رسید، طرف ایرانی درخواست بازدید از ایستگاه آب سنجی دهرواد را داشت.

وی گفت: در این مرحله درخواست ایران برای بازدید مورد موافقت هیات حاکمه افعانستان قرار گرفت و هیاتی متشکل از کارشناسان فنی وزارت نیرو و تعدادی از معتمدین و مسئولین سیستان و بلوچستان به افغانستان سفر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آنها به اتفاق مسؤولان افعانستان بازدید را انجام داده و پس از بازدید در چند روز گذشته به ایران بازگشتند و گزارش‌های این هیات در حال رسیدگی است.

وی افزود: تنها یک درخواست از درخواست های ایران مبنی بر بازدید مورد موافقت افعانستان قرار گرفته و همانطور که آقای کاظمی قمی هم گفتند بازدید از ایستگاه آب سنجی دهراود برای نخستین مرتبه از سال ۱۳۵۱ اتفاق افتاده و طبیعی است که کماکان این موضوع مورد پیگیری‌های دیپلماتیک ایران قرار دارد.

دعوت پادشاه عربستان از رییس‌جمهورکشورمان

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که پادشاه عربستان از آقای رییس‌جمهور به صورت رسمی برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورده است، گفت: هنوز تاریخی برای این سفر در نظر گرفته نشده است و ان‌شاءالله براساس هماهنگی و برنامه‌ریزی که انجام می‌شود این سفر در مقطع  زمانی مناسب خود انجام می‌شود.

کنعانی با بیان این که روابط دو کشور ایران و عربستان گام به گام در حال پیشرفت است، تصریخ کرد: سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض، ان‌شاءالله در بازه زمانی نزدیک در چارچوب دعوتی که  از سوی  وزیر امور خارجه عربستان انجام شده ، صورت می‌گیرد .

وی گفت : در این سفر در مورد موضوعات مختلف از جمله گسترش همکاری های دو کشور در حوزه اقتصادی رایزنی و گفت‌وگو می‌شود.

داعش به عنوان موجودیت تروریستی سابقه سیاهی از جنایت علیه امنیت و ملت‌های منطقه دارد

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی  در مورد تابعیت عامل حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: تا این لحظه خبر  تایید شده‌ای از ملیت و تابعیت عامل این اقدام  تروریستی ندارم .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: داعش به عنوان موجودیت تروریستی و موجودیتی که سابقه سیاهی از جنایت علیه امنیت و ملت‌های منطقه دارد در جغرافیای ایران در فواصل زمانی سال‌‌های گذشته مرتکب جنایاتی شده است و این هم در استمرار جنایات گذشته این جریان پلید است. به نظر می‌رسد دست‌ها طرف‌ها و کشورهایی برای استفاده ابزاری از داعش حمایت پنهان از این جریان شوم را همچنان در برنامه کار دارند. شاهد فعالیت‌های شوم و تروریستی این جریان سیاه بر کشورهای مختلف در عراق، سوریه و ایران و برخی کشورهای منطقه هستیم. این تهدید مشترک است و نیازمند تلاش مشترک برای مبارزه علیه ریشه کنی این جریان شوم و تروریستی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره افتتاح رسمی سفارت عربستان در تهران گفت: افتتاح رسمی را دولت عربستان باید اطلاع رسانی کند. در چارچوب توافقات انجام شده سفارت عربستان در تهران یکشنبه گذشته براساس یادداشت رسمی ارسالی از سوی سفارت پادشاهی عربستان رسما آغاز به فعالیت کرده است و به وزارت خارجه اطلاع رسانی شد و سرکنسولگری این کشور در مشهد نیز براساس اطلاع رسمی طرف عربستانی از شنبه گذشته در شهر مشهد آغاز به کار کرد. این گام مهم برای آغاز مجدد فعالیت دو نمایندگی سیاسی و دیپلماتیک عربستان در ایران بود و این روند پیش خواهد رفت. در ارتباط با مراسم افتتاح رسمی مرتبط با دولت عربستان است.

انتقال  فرقه منافقین از آلبانی به کانادا؟

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتقال منافقین از آلبانی به کانادا گفت: این خبر را در رسانه ها دیدیم ولی خبر تأیید شده‌ای را ندارم. اقداماتی را دولت آلبانی علیه این فرقه تروریستی در خاک آلبانی انجام داده است. امیدواریم که با توجه به شناختی که از ماهیت این گروهک و فرقه تروریستی وجود دارد دولت آلبانی اقدامات خود را در ارتباط با این گروهک تکمیل کند و از هر اقدام در برخورد با اینها استقبال می‌کنیم و این را در  راستای مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در مقابله، برخورد و مهار جریان‌های تروریستی تلقی می‌‌کنیم. برخی دولت‌های غربی با رویکردهای دوگانه در حال بهره‌برداری از این گروهک علیه کشور ما هستند و در سالیان متمادی شاهد حمایت‌های سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، مالی و معنوی از این فرقه تروریستی بودیم و دولت آلبانی در سالهای گذشته میزبان این گروهک بود که خوشبختانه شاهد برخی اقدامات از سوی دولت این کشور علیه فرقه منافقین هستیم. با توجه به تعهداتی که از منظر بین‌المللی و حقوق بین‌الملل کشورها برای مقابله با جریان‌های تروریستی دارند انتظار داریم هیچ یک از کشورهای عضو سازمان ملل از این گروهک حمایت، میزبانی و استقبال نکنند و اجازه برگزاری همایش را به آن ندهند.

وی گفت‌: اقداماتی واضح از قبیل ترورهای کور،‌بمبگذاری علیه اماکن عمومی، اقدامات غیرقانونی دیگر از منظر قوانین بین‌المللی به عنوان جرم شناخته شده از جمله پولشویی و انجام عملیات سایبری و ارتکاب اقدامات ضد حقوق بشری علیه اعضای سازمان و نقض حقوق خانواده‌های اعضا از منظر بین‌المللی به عنوان جرم شناخته شده است و چنین فرقه‌ای شایسته حمایت نیست و هر حمایت از این فرقه مسؤولیت قانونی برای کشورها به همراه خواهد آورد. به دیگر کشورها هشدار می‌‌دهیم اشتباه گذشته را تکرار نکنند و از هرگونه حمایت از این فرقه اجتناب کنند. ما هرگونه اقدام را علیه امنیت ملی خود می‌دانیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ادعای شبکه خبری الجزیره مبنی بر این که ۲۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران براساس توافق حاصله آزاد شده است که حدود ۵ میلیارد آن مربوط به دارایی‌های ایران در ژاپن است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: نه عدد ۵ میلیارد را تایید می‌کنم و نه رقم دیگری که اشاره کردید.

کدخبر: 919072 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟