بشار اسد: روابط با ایران ثابت کرد که سوریه می‌داند چطور دوستانش را انتخاب کند

به گزارش رکنا ، « بشار اسد » رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» که شامگاه امروز (چهارشنبه)،‌ از این شبکه پخش شد، به مسائل مختلفی از جمله نوع تعامل آمریکا با کشورها، حضور تروریست‌ها در سوریه و... پرداخت.

ایران و روسیه دوستان سوریه هستند

رئیس جمهور سوریه در این مصاحبه گفت: «روابط با روسیه و روابط با ایران ثابت کرد که سوریه می‌داند چطور دوستانش را به درستی انتخاب کند. اما در خصوص روابط با ترکیه، برخی می‌پرسند که آیا پیشرفت داشته‌ایم؟ ترکیه یکی از کشورهای همسایه ماست و طبیعی است که به دنبال بهبود روابط با آن‌ها باشیم. اگر نیز شرایط متفاوتی در آینده بعد از عقب‌نشینی ترکیه برای بهبود روابط صورت گیرد، طبیعی است که به همین سیاست بازگردیم یعنی ایجاد روابط خوب با همسایگان. این موارد اصولی هستند و سیاست‌هایی گذرا نیستند».

بشار اسد همچنین بیان کرد: «از لحاظ نظری، امکان جلوگیری از جنگ سوریه وجود داشت، در صورتی که ما زیر بار تمام خواسته‌ها و موارد تحمیل‌شده می‌رفتیم. در صدر این خواسته‌ها، دست کشیدن از حقوق سوریه و منافع سوریه قرار داشت. به همین دلیل است که می‌گویم از لحاظ نظری، چون در عمل ما به این سمت نخواهیم رفت. اما اگر هم فرض کنیم که ما به این سو خواهیم رفت، این بدان معناست که ما از جنگ جلوگیری خواهیم کرد، اما بعدها تاوان سنگین‌تری خواهیم داد».

اسد ادامه داد: «پیش‌بینی نمی‌کردیم که میزان ویرانی‌ها این قدر باشد، زیرا ما از نقشه‌هایی که تدارک دیده‌ شده بود، آگاه نبودیم. می‌دانستیم که چیزهایی برای سوریه تدارک دیده شده و همچنین از آغاز جنگ می‌دانستیم که این نبرد، -بر خلاف اعتقاد برخی- جنگی گذرا نخواهد بود و نبردی طولانی خواهد بود؛ اما از جزئیات آگاه نبودیم و کسی نیز انتظار این را نداشت».

او در عین حال اضافه کرد: «ما نسبت به سناریوهایی که در رسانه‌ها ترویج می‌شد تا وحشت‌افکنی شود، آگاه و هوشیار بودیم، به همین خاطر این سناریوها حالتی کلی در ذهنمان نداشت، بخصوص آنکه ما درگیر یک جنگ موجودیتی بودیم. هدف قذافی نبود، لیبی بود. هدف صدام حسین نبود، عراق بود. هدف بشار اسد نبود، بلکه سوریه بود».

رئیس جمهور سوریه در ادامه اظهار داشت: «تروریسم وجود دارد و کشور با آن می‌جنگید. تروریسم بود که می‌کشت، ویران می‌کرد و به آتش می‌کشید.. آیا این مبارزه با تروریسم بود که میهن را ویران کرد که بگذاریم تروریسم کشور را آباد کند؟ این غیر منطقی است. بنابراین مسئول این ویرانی‌ها کسی است که تروریسم را همراهی کرد و نه کسی که در برابر تروریسم از کشور دفاع کرد! آن کسی مسئول است که قصد جنگ داشت و برای جنگ نقشه کشید و تجاوز کرد، نه کسی که مورد تجاوز قرار گرفت».

ایستادگی دوستان در کنار ما تاثیر مهمی در جنگ داشت

بشار اسد گفت: «ما در آغاز نگفتیم که یک کشور ابرقدرت هستیم و نگفتیم که قادر به جنگ با جهان هستیم، پس طبیعی است زمانی که ما از دوستانمان کمک خواستیم که در کنار ما باشند، به این دلیل بود که ما به حمایت آن‌ها نیاز داشتیم. ایستادگی دوستان در کنار ما، تاثیر مهمی در پایداری سوریه داشت. اما نمی‌توان به دوستان اجازه داد که در جنگ، نبرد و این پایداری جایگزین ما شوند چون پایداری حقیقی متعلق به مردم بود».

اسد افزود: «از زمانی که اندیشه سیاسی من چهار دهه قبل شکل گرفت، روابط کشورهای عربی با یکدیگر روابطی صوری بوده، چرا؟ آن هم به یک دلیل ساده! چون ما در طرز تفکرمان شاید در سطح کشورها -یا نمی‌دانم فرهنگ عمومی- راهکار عملی مطرح نمی‌کنیم و سخنرانی‌ها،‌ بیانیه‌ها و دیدارهای صوری را دوست داریم. این ماهیت روابط است. اینکه بازگشت سوریه [به اتحادیه عرب] صوری خواهد بود یا خیر، این بستگی به ماهیت روابط کشورهای عربی با یکدیگر دارد. فکر نمی‌کنم که [روابط] عمیقا تغییر کرده باشد. این آغاز یک هوشیاری در برابر خطراتی است که ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با این حال، هنوز به مرحله ایجاد راهکار نرسیده و تا زمانی که راهکاری برای مشکلات نباشد، روابط صوری خواهد بود».

سوریه با تجارت موارد مخدر همواره مبارزه کرده است

وی ادامه داد: «اگر ما به دنبال تشویق تجارت مواد مخدر در سوریه بودیم، این بدان معناست که ما بودیم که تروریست‌ها را تشویق کردیم به سوریه بیایند و نابود کنند و بکشند، زیرا نتیجه یکسان است. منافع در چیست؟! زمانی که ابتدا آمریکایی‌ها، سپس غرب و بعدها برخی از کشورهای منطقه سعی کردند بنابر انگیزه‌های سیاسی از مسئله مواد مخدر علیه سوریه استفاده کنند، همان موقع ما جزء اولین افرادی بودیم که برای مبارزه با این پدیده خطرناک همکاری کرد پس غیرمنطقی است که حکومت موافق آن باشد».

آمریکا فقط می‌گیرد و چیزی نمی‌دهد

رئیس جمهور سوریه بیان کرد: «گفت‌و‌گوها با واشنگتن عمر چندساله منقطع دارد و ما از آن موقع تا این لحظه کوچکترین امیدی به تغییر آمریکا نداشتیم، چون آمریکا می‌خواهد و می‌خواهد، می‌گیرد و می‌گیرد، اما هیچ چیز نمی‌دهد. این ماهیت روابط با آمریکایی‌ها از سال ۱۹۷۴ بود، پس ما هیچ امیدی نداریم، اما سیاست ما این است که هیچ دری را بسته رها نکنیم».

تروریسم در سوریه ساخت دست ترکیه است

بشار اسد در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بدون برنامه و زمینه‌سازی، چطور من و اردوغان دیدار کنیم؟ ما به دنبال یک هدف روشن هستیم و آن خروج [ترکیه] از خاک سوریه است. در حالی که هدف اردوغان مشروعیت بخشی به حضور اشغالگرانه ترکیه در سوریه است، پس این دیدار نمی‌تواند با شروط اردوغان صورت گیرد. تروریسمی که در سوریه وجود دارد، ساخت ترکیه است! جبهه النصره و احرار الشام تمام این‌ها نام‌های مختلف یک طرف است که تمام آن‌ها ساخت ترکیه هستند و تا این لحظه نیز ترکیه آن‌ها را تأمین مالی می‌کند».

اسد اضافه کرد: «قانون سزار بی‌شک مانعی بر سر راه اقتصاد است، اما ما از طریق چند راه توانسته‌ایم از این قانون عبور کنیم و آن دیگر مانع بزرگ نیست. مانع بزرگ‌تر، ویرانی زیرساخت‌ها توسط تروریست‌هاست. مانع بزرگ‌تر، تصویر جنگ است که نمی‌گذارد سرمایه‌گذار به سوریه بیاید و با بازار کشور تعامل داشته باشد. مانع بزرگ همچنین زمان است. شما با اقتصاد می‌توانید روابط اقتصادی را طی چند هفته و چند ماه ویران کنید، اما شما همچنین نیازمند چند سال زمان هستید تا آن را احیا نمایید».

اسرائیل همچنان دشمن سوریه است

او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا دمشق پیشنهادی در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دریافت کرده است یا خیر اظهار داشت: «نه به هیچ عنوان! چون آن‌ها موضع ما را از زمان آغاز مذاکرات صلح در سال ۱۹۹۰ می‌دانند. اگر اسرائیلی‌ها برای آمادگی خاک ما آمادگی ندارند، نیازی به تلف کردن زمان نیست».

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری بیان کرد: «حقیقت این است که ارتش سوریه اساسا تحت عنوان حضور ایران هدف قرار می‌گیرد و این شرایط تا زمانی که اسرائیل دشمن ماست، ادامه پیدا می‌کند. و همچنین ادامه خواهد یافت تا زمانی که ما بتوانیم نقشه‌های تروریست‌ها را -ولو به صورت جزئی- ناکام بگذاریم. زیرا این حملات آن زمانی آغاز شد که ارتش سوریه پیروزهای مرحله‌‌ای در جنگ داشت. تا زمانی که اسرائیل دشمن است و تروریست‌ها را همراهی می‌کند، این وضعیت تغییر نمی‌کند».

منبع : فارس

کدخبر: 917693 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟