آنگ سان سوچی عفو شد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه بلومبرگ، شورای نظامی حاکم بر میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنگ سان سوچی ، رهبر منتخب غیررسمی سابق میانمار را که از زمان کودتای فوریه 2021 ارتش علیه دولت منتخب سابق او به زندان افتاد، عفو و آزاد کرده است.

همچنین طبق بیانیه شورای نظامی میانمار، وین مایینت، رئیس جمهور سابق نیز عفو و آزاد شده است.

بحران میانمار پس از آن آغاز شد که ارتش این کشور در فوریه ۲۰۲۱ قدرت را از دستان دولت دموکراسی‌خواه و منتخب این کشور ربود و آنگ سان سوچی‌، رهبری دوفاکتوی میانمار را به همراه رئیس جمهوری به زندان انداخت.

ارتش میانمار پس از مطرح کردن اتهامات تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش تنش سیاسی در این کشور، قدرت را در اول فوریه ۲۰۲۱ به دست گرفت. ارتش میانمار در همان تاریخ میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور را بازداشت و اعلام کرد که قدرت به مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

پس از آن، اعتراضات مردمی علیه کودتا در سراسر میانمار آغاز و در نتیجه مداخله مسلحانه ارتش علیه معترضان و گروه‌های دیگر، حدود هزار نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند. بدین ترتیب، مین آنگ هلاینگ از نمایندگی میانمار در اکثر گردهمایی‌های بین‌المللی منع شده است.

منبع: ایسنا

کدخبر: 914902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟