در مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) آمادگی پذیرایی تا یک میلیون نفر را داریم

 به گزارش رکنا از ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) ،  حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری در نشست ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره)، گفت: سالگرد سی و چهارم با شور اربعینی و ۱۵خردادی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین کار دفاع از جمهوری اسلامی است، ادامه داد: منتهی دفاعی که مبتنی بر شناخت کافی از شخصیت و دیدگاه امام و با تبیین اندیشه‌های ناب ایشان انجام شود؟ قبل از پرداختن دشمنان به نقاط ضعف قرآن باید خودمان آنها را شناسایی و رفع کنیم.

انصاری خاطرنشان کرد: توقع امام از ما این است که راه راه امام و ولایت را تبیین کنیم و راه این نظام را تقویت کنیم و از توطئه ها هراس نداشته باشیم.

وی افزود: بزرگداشت حضرت امام یک مناسبت ملی کم نظیر و یک فرصت طلایی و استثنایی برای تبیین اندیشه، نقش، شخصیت، آرمان و مکتب حضرت امام است.  امام از اول و از جوانی یک شخصیت تحول خواه انقلابیِ برجسته و بسیار دوراندیش و هوشمند بود. آرمان های بسیار بلندی داشت و مطمئنا می دانست برای رسیدن به اهداف بلند و آرمان های متعالی نیازمند سرمایه های خاصی است. به نظر من امام اعتقادی به روش های مرسوم و متداول جهانی و تاریخی در رسیدن به اهداف خود نداشت.

انصاری ادامه داد: ایشان اعتقادی به تکیه کردن به احزاب، جناح ها و نحله های جامعه روشنفکری و حتی به دیگر قدرت های مادی نداشت. آن هم در شرایطی که کمتر انقلاب و نهضتی در جهان وجود دارد که رهبرانش برای پیشرفت نهضت و مکتب شان دست به دامن قدرت ها نشده باشند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) ادامه داد: گروه های مبارز مسلح قبل از انقلاب تلاش کردند بگویند آنها هستند که انقلاب و نهضت را پیش می برند و در راهپیمایی ها، سمینارها و سخنرانی ها خلیلی تلاش کردند مبارزه مسلحانه و پرچم شان را جلوی جریانات مردمی به حرکت در بیاورند ولی امام اصلا به این جریانات اعتقادی نداشت و کمتر دیدیم از این جریان ها حمایت کرده باشند. در تحلیل سیاسی و استراتژی امام یک افق بسیار وسیع تر و گسترده تری از جریانات وجود داشت.

انصاری با بیان اینکه پایه دوم تفکر امام مردم است و معتقدم مردم ۶۰ سال قبل در مهجوریت بودند، گفت: ما در دوره های مختلف کمتر می بینیم که مردم نقش واقعی تعیین کننده داشته باشند. البته در دوره اخیر کمونیست ها می گفتند کمونیسم انقلاب توده هاست اما همین ها  اجازه نمی دادند مردم حتی لباس شان را خودشان انتخاب کنند و در انتخاب روش و نوع زندگی شخصی خود تصمیم گیرنده باشند.

انصاری تصریح کرد: شما فکر می کنید آرمان جمهوری اسلامی چگونه شکل گرفت؟ برخی می گفتند افرادی این را نزد امام بردند و توسط عده ای نوشته شد و این که امام هم این را گفتند در حالی این مسئله درست نیست. امام از روز اول نهضت به دنبال تثبیت دو بخش فراموش شده یعنی مردم و دین بودند. امام به گونه ای عمل کرد که به جامعه بگوید اگر توازن بین این دو جریان عظیم برپا شد در هر صحنه ای شما پیروز هستید. در انقلاب هم این اتفاق افتاد در دفاع مقدس و مبارزه با استکبار هم این اتفاق افتاد و تا امروز هم همین جریان وجود داشته است.

 دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) اظهار کرد:  اگر می خواهیم بزرگداشت امام بگیریم و از امام تجلیل کنیم باید ناب ترین سرمایه ها و ذخیره های امام را برای ملت تبیین کنیم. ناب ترین سرمایه از دید امام، جمهوری اسلامی است و من فکر نمی کنم روزی به عظمت و زیبایی و درخشندگی روز رای مردم به جمهوری اسلامی پیدا کنید. فکر می کنم این روز حتی از روز پیروزی انقلاب هم بالاتر بود چون در فردای پیروزی ممکن بود اتفاقاتی بیفتد که همه چیز عوض شود اما در روزی که بیش از نود درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند آن روز عید امام بود. هر کسی گفت دستاورد امام چیست می گوییم جمهوری اسلامی و از جمهوری اسلامی باید دفاع کنیم. اگر امام را بخواهیم، بدون جمهوری اسلامی امکان پذیر نیست. جمهوری اسلامی محصول فکر و اراده امام و مردم  است.

وی ادامه داد: تبیین جمهوری اسلامی وظیفه همه به خصوص مسئولین، کارگزاران، نویسندگان، روشنفکران و حوزه های علمیه است. این عدم تببین هاست که امروز برخی مسائل را در جامعه پیش آورده است. امروز عده ای به دنبال این هستند که بگویند حجاب چیست و آیا قانون می خواهد یا نه. این نشان می دهد که تبیین انجام نشده است در حالی که در مسائل مهمی مانند حضور مردم در صحنه هم باید تبیین شود این طور نیست که فکر کنیم حضور مردم یعنی شرکت در انتخابات.  انتخابات بخش کوچکی از نقش مردم در صحنه است. در جمهوری اسلامی باید کاری کنیم که مردم همه چیز را از آنِ خود بدانند و هویت خود را در آن ببینند.

انصاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنده در زمان حیات حضرت امام در جلسه ای سه ساعته درباره ویژگی های امام گفتم. وقتی به امام گزارش دادند من را توبیخ کردند که چرا تعریف کردی  بعد من اصرار کردم ایشان فرمودند شما که از وابستگان من هستید، تعریف نکنید. من گفتم هر چه واقعیت است را گفتم، فرمودند کاری نکنید که بیجا و تعریف زیادی باشد. ایشان در زمان حیات خود این طور می گفتند.  توقع این است که راه امام و ولایت را تبیین کنیم و نظام را تقویت کنیم و از توطئه ها و مقابله با توطئه ها نترسیم.

شور اربعین حسینی و 15 خردادی و 22 بهمنی در بزرگداشت امام ایجاد شود

انصاری با اشاره به ویژگی های امسال برای برگزاری سالگرد ارتحال امام گفت: امسال یک کار بزرگ و متفاوتِ از سال های گذشته باید داشته باشیم. ما در دهه فجر انقلاب که توفیق شرف یابی خدمت مقام معظم رهبری در حرم امام داشتیم ایشان فرمودند «سالگرد سال آینده باید متفاوت از سال های اخیر باشد و به همان سال های نخستین بعد از ارتحال برگردیم» پس تکلیف ما روشن است. همه همت و تلاشمان معطوف به چند چیز باشد. باید بستر حضور مردم در سراسر کشور در مراسمی که به نام امام برگزار می شود به طور شایسته فراهم شود و شور اربعینی و حسینی و 15 خردادی و 22 بهمنی در بزرگداشت امام ایجاد شود.

در این مراسم آمادگی پذیرایی تا یک میلیون نفر را داریم

وی افزود : در جای جای مراسم بزرگداشت باید خواسته و انتظارات امام مطرح شود و نقطه اوج این حرکت باید در حرم امام باشد. و ما با تاسی به فرمان مقام معظم رهبری و تشکر صمیمانه و خالصانه خودم و شما از دولت خدمت گذار و همه نهادهای مقدس جمهوری اسلامی بنا داریم هر مقداری که ظرفیت و توانایی خدمت رسانی به مردم و اعزام جمعیت ها از سراسر کشور به تهران داریم را باید فراهم کنیم. در این جلسه جلسات مفصلی با وزیر کشور و سایر اشخاص و نمایندگان نهادهای مختلف داشتیم که این کار به خوبی انجام شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی با پیش بینی حضور گسترده مردم در مراسم ارتحال امسال گفت: با تقاضاهای زیادی که علی رغم تبلیغات منفی وجود دارد مراسم بزرگی برگزار خواهد شد. دشمنان کور خوانده اند، عشق به امام در روح و جان و سراسر فکر و اندیشه ملت موج می زند و سختی ها نمی تواند مردم را از امام جدا کند. بعد از کرونا سیل تقاضاها برای حضور اقشار مختلف مردم در مراسم  زیاد است اما ما با امکانات محدودی مواجه هستیم.  با این همه آمادگی داریم که در حد یک میلیون نفر جمعیت به صورت منظم و سازمان یافته و هدفمند در این مراسم از آنان پذیرایی کنیم.

کدخبر: 892746 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟