هنوز واردات خودرو عملی نشده است/ اراده‌ای برای تولید خودرو وجود ندارد

رضا تقی‌پور درباره وضعیت بازار خودرو ، اظهار داشت: قطعاً عوامل زیادی در نابسامانی بازار خودرو دخیل است.

وی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات دولت مبنی بر اینکه خودرو باید از کالای سرمایه‌ای و ابزار سوداگری خارج شود که راه آن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که تیر ۱۳۹۹ در مجلس اعلام وصول شد اما هنوز نهایی نشده است، گفت: این حرف کاملاً فرافکنی است و اگر دولت معتقد است برای کنترل سوداگری در حوزه خودرو نیازمند قانونی در این زمینه هستیم، می‌توانست لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را به مجلس ارائه کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت می‌توانست این لایحه را به سرعت تهیه و به مجلس ارائه کند، نه اینکه منتظر بماند تا مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تدوین و تصویب کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که لوایح در دولت بررسی می‌شود، می‌توان از بدنه کارشناسی دولت به خوبی استفاده کرد و معمولاً لوایح نسبت به طرح‌ها کارشناسی شده‌تر است و از همه جوانب می‌توانستند این موضوع را مدنظر قرار دهند. دولت پژوهشکده و اندیشکده های زیادی دارد و می‌توانست همه این موارد را لحاظ کند و یک لایحه پخته در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه تدوین و به مجلس ارائه کند.

بخشی از تقاضای خودرو کاذب است

رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته این حرف درست است که بخشی از تقاضای خودرو کاذب است و به دلیل نگاه سرمایه‌ای به این محصول است. البته بخشی از نیازهای مردم به خودرو هم واقعی است که در این زمینه هم می‌بینیم دولت با تصمیمات ناصواب نتوانسته به این نیازهای واقعی پاسخ دهد.

تقی‌پور گفت: طبق آمار و اطلاعاتی که از سال‌های گذشته داریم، سالانه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی سواری در کشور لازم است و اگر بخواهیم استانداردهای زیست محیطی را هم رعایت کنیم، حتماً نیاز ما به خودروی سواری به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

اراده‌ای برای تولید خودرو وجود ندارد

وی ادامه داد: از طرف دیگر تولید خودرو در کشور ما مشکلات عدیده ای دارد و متأسفانه علیرغم اینکه ما در مجلس شورای اسلامی تدبیر و سیاست مان حمایت از تولید داخل است، اما در عمل شاهد این موضوع هستیم که اراده برای تولید خودرو به اندازه کافی و مورد نیاز کشور وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بهانه‌هایی مانند موانع تحریم در مورد کمبود تولید خودرو مطرح می‌شود، در حالی که بیش از ده سال است که کشور ما در تحریم است و اگر خودروساز ما توانمند بود و اراده می‌کرد، می‌توانست خودرو تولید کند و قطعاً مانند بسیاری از کالاهای دیگر می‌توانستیم میزان تولیدات خود را افزایش دهیم.

هنوز واردات خودرو عملی نشده است

تقی‌پور افزود: مشکل دیگر آن است که دولت در واردات خودرو تعلل کرد و ما بارها گفتیم که منظور ما واردات بی رویه خودرو یا واردات خودروهای لوکس نیست بلکه منظور ما واردات خودروهای کلاس اقتصادی برای تنظیم بازار و فروکش کردن بخشی از التهابات بازار خودرو است. متأسفانه الان می‌بینیم که هنوز واردات خودرو عملی نشده و ما دیگر نمی‌توانیم منتظر وعده و عید بمانیم.

رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن چیزی که امروز در بازار خودرو مشاهده می‌کنیم، مصداق بارز نابسامانی و سو مدیریت است و دولت باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توان خود، مشکلات بازار خودرو را حل کند و نباید مشکلات خودرو را به قوای دیگر یا سایر بخش‌های کشور حواله دهد. متأسفانه در موضوع خودرو شرایط به خوبی مدیریت نشده است و اعضای دولت باید مسئولیت آن را بپذیرند و با یکدیگر همکاری لازم برای رفع مشکلات بازار خودرو را داشته باشند.

منبع : مهر

کدخبر: 885231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟