کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار تصویب شد

به گزارش به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، در جلسه علنی امروز( یکشنبه 20 فروردین )  مجلس ، کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار ، در دستور کار مجلس قرار گرفت؛ یک فوریت این لایحه در جلسه علنی ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تصویب شده بود.

نمایندگان ‌مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظرات موافق و مخالف، با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این لایحه موافقت کردند.

پیش از رای گیری مجلس برای کلیات این لایحه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برخی موارد اشکالاتی دارد به کمیسیون اعاده شده و نظرات کمیسیون های فرهنگی، حقوقی، بهداشت و آموزش گرفته می شود.

زنان باید در کنار مردان دیده شوند/ زن اثرگذارترین عنصر خانواده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بنده با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار و رعایت حقوق زنان در جامعه مخالف نیستم بلکه معتقدم که باید این لایحه به نحوی تنظیم شود که کانون خانواده را دو قطبی نکند.

عبدالعی رحیمی مظفری در جلسه علنی امروز( یکشنبه ) مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، بیان کرد: بندهایی از این لایحه می تواند خیلی به جامعه کمک کند اما بندهایی هم هست که این موضوع را به نحوی دو قطبی می کند. اولین ایرادی که وارد می کند این است که چرا صرفا بحث زنان را مطرح کنیم؟ زنان و مردان در اسلام کنار هم هستند. کانون خانواده طوری نیست که زن و مرد را جدا کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده با خیلی از بندها و کلیات اینکه باید حقوق زن در جامعه رعایت شود مخالف نیستم. زن به عنوان مهم ترین و اثر گذارترین و پایدارترین عنصر خانواده است. این لایحه باید به نحوی تنظیم شود که کانون خانواده را دو قطبی نکند. عنوان این لایحه ممکن است تفکر فمنیستی ایجاد کند.

نبویان: لایحه ارتقای امنیت زنان در دایره اسلامی نوشته نشده است

 یک عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه ارتقای امنیت زنان در دایره اسلامی نوشته نشده است.

 حجت الاسلام سیدمحمود نبویان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار اظهار کرد: کلیات این لایحه ابهامات اساسی دارد از جمله اینکه مفاهیم در آن تعریف نشده است.

وی بیان کرد: این لایحه همه ارگان‌های کشور از جمله وزارت کشور علوم، آموزش و پرورش، ارشاد، کار و سازمان بهزیستی را درگیر کرده که مدافع این لایحه باشند و اینگونه در جامعه القا می‌شود که در کشور یک معضل جدی وجود دارد و زنان در حال آسیب هستند که این یک نگاه سکولار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر حقوق بشر را مطالعه کنید می‌بینید در آن آمده افراد فارغ از هر دین و مذهب از یکسری حقوق باید برخوردار باشند؛ در ماده یک این لایحه هم این موضوع آمده است که درست نیست و باید موارد اسلامی در این لایحه لحاظ می‌شد.

حاتمی: در لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان ردپایی از سند ۲۰۳۰ وجود ندارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده به عنوان عضوی از کمیسیون اطمینان می‌دهم که در لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان ردی از سند شوم ۲۰۳۰ وجود ندارد.

حسین حاتمی در  جلسه علنی امروز( یکشنبه ) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنها در برابر سوء رفتار بیان کرد: ۵۰ درصد جامعه ما را زنان تشکیل داده و ۵۰ درصد مابقی جامعه تحت تاثیر تعلیم و تربیت زنان است. اگر حضرت امام خمینی (ره) در تبعید از یاران در گهواره سخن می‌گفت منظورش مادرانی بود که شهدایی را برای عزت و عظمت این سرزمین پرورش دادند.

وی در ادامه اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به بلوغ فکری کاملی رسیده و در این ۴۴ سال زنان در جامعه از احترام بالایی برخوردار بودند و در دانشگاه‌ها و مجامع علمی و تخصصی از وجود زنان فرهیخته استفاده شده است.

حاتمی در ادامه اظهار کرد: این شبهه که در لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان رد پای سند ۲۰۳۰ وجود دارد کاملا غلط است و بنده به عنوان عضوی از کمیسیون اجتماعی آن را تکذیب می‌کنم.

گودرزوند: لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان در سه بخش به مسائل زنان پرداخته است

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان با استناد به دین مبین اسلام که جایگاه ویژه‌ای برای زنان قائل است در سه حوزه حمایتی، اقدامات پیشگیرانه و قضایی به مسائل حوزه زنان پرداخته است.

مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه علنی امروز( یکشنبه ) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنها در برابر سوء رفتار بیان کرد: دین اسلام دین مودت و دینی است که بر پایه عدالت است. بر این اساس جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی ایران با استناد به دین مبین اسلام جایگاه بسیار محکم و والایی است. در دین اسلام به جایگاه زنان توجه ویژه‌ای شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در این لایحه توجه زیادی به زنان شده است و در سه بخش به مسائل زنان پرداخته است؛ یکی از این حوزه‌ها بخش حمایتی است که از سوی حاکمیت دنبال می‌شود. شناسایی زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، حمایت‌های اقتصادی و حمایت‌های قضایی، درمان روحی و توانمند سازی زنان از جمله مواردی است که در این بخش آمده است.

کدخبر: 883333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟