احتمال پایان جنگ 8 ساله یمن؛ هیئت سعودی-عمانی هفته بعد به صنعا می‌ روند

به گزارش رکنا، به نقل از بی‌بی‌سی، دو فرد دخیل در این مذاکرات می‌گویند اگر به توافقی دست یابند، گروه‌های در حال جنگ در یمن می‌توانند این توافق را پیش از عید فطر که ۲۰ آوریل آغاز می‌شود، اعلام کنند.

به‌گفته منابع، بحث بر سر بازگشایی کامل بنادر یمن و فرودگاه‌ها، پرداخت هزینه برای خدمات عمومی، روند بازسازی و تغییر سیاست انجام می‌گیرد.

دولتی که جامعه‌ بین‌المللی آن را به‌رسمیت می‌شناسد، در این باره گفت به‌عنوان نشانه‌ای دیگر از پیشرفت، ائتلاف عرب محدودیت‌های هشت ساله واردات به بنادر جنوبی یمن را لغو کرد.

این موضوع در پی کاهش محدودیت‌ها در فوریه برای کالاهای تجاری وارداتی به بندر غربی حدیده، بندر اصلی یمن، تحت کنترل حوثی‌ها رخ داد.

در این زمینه، دولت یمن روز پنجشنبه اعلام کرد که کشتی‌های تجاری اجازه خواهند داشت مستقیماً در بنادر جنوبی از جمله بندر عدن پهلو بگیرند و همه کالاها به استثنای برخی موارد ترخیص خواهند شد.

ابوبکر عابد، معاون اتاق بازرگانی یمن، به خبرگزاری رویترز گفت که کشتی‌ها برای اولین بار از زمان مداخله ائتلاف عربی در یمن در سال ۲۰۱۵، دیگر مجبور نخواهند بود در بندر جده در دریای سرخ عربستان برای بررسی‌های امنیتی توقف کنند.

او گفت که بیش از ۵۰۰ نوع کالا پس از حدف محصولات ممنوعه، از جمله کود و باتری، اجازه خواهند داشت که به یمن بازگردند.

منبع: ایسنا

کدخبر: 882948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟