روایت‌ سازی رسانه های ضدانقلاب درباره نشست پارلمان انگلیس

​به گزارش رکنا، مجلس عوام انگلیس دیروز (پنجشنبه) جلسه‌ای را درباره خاطرات حوادث اخیر ایران به پیشنهاد «باب بلکمن» نماینده حوزه انتخابیه «هرو ایست» که ریاست گروه دوستی پارلمانی انگلیس و اسرائیل را برعهده دارد و خود را از طرفداران قوی گروهک منافقین می‌داند برگزار کرد.

در این نشست حدود ۴ درصد از کل نمایندگان مجلس انگلیس، کسانی که عمدتا از طرفداران رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین هستند شرکت کرده و به تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران پرداختند.

محور بحث‌ها روی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی، نحوه واکنش به حکم صادره برای علیرضا اکبری که به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شده و تشدید فشارها علیه ایران متمرکز بود.

«الیسیا کرنز» رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی انگلیس ادعا کرد که دولت باید در واکنش به این حکم اعدام، کاردار ایران در انگلیس را اخراج کند، سفیر انگلیس را از ایران فراخوانده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و به مذاکرات هسته‌ای با ایران پایان دهد.

بلکمن هم با تکرار آمارهای ساختگی گروهک منافقین ادعا کرد که در جریان حوادث اخیر ۳۰ هزار نفر در ایران دستگیر شده و ۷۵۰ نفر کشته‌ شده‌اند. او اغتشاشات صورت گرفته را تظاهرات مسالمت‌آمیز نامید و ادعاهایی را درباره شرایط زندان‌ها در ایران مطرح کرد تا نتیجه‌گیری کند که برخورد صورت گرفته با اغتشاش‌گران «غیردمکراتیک» و «خطرناک» است و باید تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع شود.

سایر نمایندگانی که در این جلسه حضور داشتند نیز به بهانه مسائل حقوق بشری، خواستار اقدامات بیشتر دولت انگلیس برای حمایت از اغتشاش‌گران شده و به طور ویژه بر افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تاکید داشتند.

در این جلسه لیو داکرتی، معاون وزارت خارجه انگلیس عنوان کرد که دولت این کشور هنوز به تصمیمی درباره اقدام علیه سپاه نرسیده است. وی گفت: درست نیست من درباره نتیجه بررسی‌های فعلی دولت در خصوص این موضوع به گمانه‌زنی بپردازم. اما می‌توانم بگویم که دولت این درخواست‌ها که از سراسر مجلس مطرح می‌شوند و اتحاد موجود درخواست‌های مطرح‌شده از سوی همه طرف‌ها را در نظر خواهد گرفت و این چیزی است که ما به صورت بسیار جدی به آن توجه داریم.

در پایان این جلسه باب بلکمن با گرفتن ژست بشردوستی، توصیه‌نامه‌ای را خطاب به دولت ارائه کرد که در آن مطالبات گروهک منافقین، رژیم صهیونیستی و ضد انقلاب از جمله افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مطرح شده است.

این توصیه نامه که با پرسش شفاهی نائب رئیس مجلس انگلیس مورد تائید شمار اندک حضار قرار گرفت نه قطعنامه، نه مصوبه و نه الزام‌آور است. اما به فاصله کوتاهی پس از این جلسه کارزار تبلیغاتی و مانور رسانه‌های معاند فارسی زبان به راه افتاد.

بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی با انتشار خبری، ادعا کرد که نمایندگان به طور «یکپارچه» از تروریستی خواندن سپاه پاسداران حمایت کردند. این درحالیست که پارلمان انگلیس از ۶۵۰ کرسی تشکیل شده و حداکثر کسانی که در جلسه دیروز شرکت کردند از ۳۰ نفر تجاوز نکرد. البته تعداد مشارکت کنندگان در جریان برگزاری جلسه حدود زیر ۱۵ نفر بود و تعدادی هم جلسه را ترک کردند.

بی‌بی‌سی فارسی برای توجیه روایت ساختگی خود، اقدام به انتشار تصویری آرشیوی از مجلس عوام کرده تا صحنه جلسه را شلوغ نشان دهد. البته این برای نخستین بار نیست که بی‌بی‌سی دست به چنین اقدام غیرحرفه‌ای زده و جلسات گذشته پارلمان درباره ایران را نیز به همین ترتیب روایت‌سازی کرده است.

شبکه معاند سعودی موسوم به ایران اینترنشنال تصویری از رزمایش سپاه منتشر کرده و در گزارش مشابهی ادعا کرد که نمایندگان مجلس انگلیس «به اتفاق آرا» به طرح تروریستی نامید سپاه رای مثبت دادند.

هم زمان فعالان ضد انقلاب در شبکه‌های مجازی دست به کار شدند تا روایت سازی رسانه‌های بیگانه را بازتاب دهند. یکی از این عناصر «جیسون برودسکی» پژوهشگر آمریکایی است که روزانه در پروژه شکست خورده ضد انقلاب می‌دمد ضمن بازنشر خبر ایران‌اینترنشنال نوشت: امروز اعضای مجلس عوام بریتانیا **به اتفاق آرا** به طرحی رای دادند که از دولت انگلیس می‌خواهد سپاه ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد. روزنامه ایندیپندنت روز چهارشنبه نوشته بود لندن در حال بررسی ممنوعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحت قوانین مربوط به تروریسم است که قبلاً هرگز علیه یک نهاد دولتی استفاده نکرده است.

طبق این گزارش، نگرانی‌های عملی درباره تاثیر این ممنوعیت وجود دارد که طیف وسیعی از جرایم مرتبط از جمله دعوت به حمایت و نمایش، انتشار یا اشتراک آنلاین پرچم‌ها و نمادهای سپاه را ایجاد می‌کند.

«جاناتان هال کِی‌سی» رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» هشدار داد اعلام رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

در گزارشی که به رویت ایندیپندنت رسیده، آمده است: ممنوع کردن یک نهاد دولتی تحت قانون تروریسم ۲۰۰۰ فاصله گرفتن از سیاست بدون تغییر و چند دهه‌ای بریتانیا است و تعریف تروریسم که تا امروز کاربردی و موثر بوده را زیر سوال می‌برد. اگر بتوان نیروهای دولتی را با تروریسم مرتبط کرد، باید به این سوال که چطور تعریف تروریسم در خصوص سایر نیروهای دولتی اعمال می‌شود، به قیمت خطر بر هم خوردن معنای ثابت تروریسم در قوانین داخلی پرداخته شود.

او هشدار داد که اگر سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا سپاه پاسداران را ممنوع کند، «منطق این خواهد بود که همه نیروهای دولتی از جمله نیروهای متحدان باید در برخی مواقع یا همیشه با تروریسم مرتبط شوند». وی افزود «این که شبه‌نظامیان و افرادی را که دولت را از طریق خشونت سرنگون می‌کنند، تروریست بدانیم یک چیز است اما به کار بردن واژه تروریست برای نهادهای دولتی که مرسوم است از انحصار برای استفاده مشروع از خشونت برخوردار هستند، کاملاً متفاوت است».

به نوشته این گزارش، زمانی که آمریکا سپاه را در سال ۲۰۱۹ «سازمان تروریستی» اعلام کرد، مدعی شد استفاده رژیم ایران از تروریسم به عنوان ابزار حکومت‌داری، آن را اساساً از هر دولت دیگری متمایز می‌کند؛ اما به گفته هال، تعریف قانونی بریتانیا از تروریسم هیچ تمایزی قائل نیست. به گزارش این دیده‌بان، «مباحث مبنی بر این که سپاه پاسداران به طور ویژه شرور است یا برنامه اقدام آن به طور خاص مضر است، مبنایی تحت قانون تروریسم ندارد».

منبع: ایرنا

کدخبر: 860942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟