بدون شفافیت به کارآمدی نمی‌رسیم / مردمی سازی اقتصاد مانع فساد می شود

به گزارش  رکنا به نقل از خانه ملت ، محمدباقر قالیباف در «اولین همایش ملی ارتقای شفافیت» ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) اظهار داشت: از ابتکار رییس قوه قضاییه و سازمان بازرسی برای ایجاد این گردهمایی در حوزه حکمرانی تشکر می کنم و جا دارد از همه اهالی علم و عزیزان حاضر در این همایش تشکر کنم.

وی افزود: ما به همین میزانی که بر محتوایِ نظری شفافیت تسلط پیدا می‌کنیم و عمق می‌بخشیم، بر تحقق و پیاده سازی این اصل از حکمرانی در سطوح مختلف به عمل هم نیاز داریم تا مردم از این بخش بهره‌مند شوند. وقتی سخن بگوییم و عمل نباشد، اعتماد که پایه اصلی حکمرانی است اثر خود را از دست می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مبارزه با فساد و شفافیت برای دولت ها مهم بوده اما بسیاری از دولت‌ها به اهداف خود نرسیده‌اند، این در حالی است که در روح ذات انقلاب که برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت (ع) است بحث شفاف‌سازی و مبارزه با فساد امری حیاتی و وظیفه شرعی، دنیوی و اخروی است. در مکاتب انسان ساخت بر اساس قرارداد اجتماعی این مباحث را دنبال می کنند اما بنا به تحلیل دقیق رهبر معظم انقلاب، وقتی سخن از مکتب امام (ره) می‌زنیم از بحث معنویت، عدالت و عقلانیت حرف می زنیم و نباید شفافیت را امری تزئینی و تشریفاتی ببینیم، بلکه آن را یک وظیفه دینی، اعتقادی و از حقوق عامه بدانیم.

قالیباف با بیان اینکه ذات اقتصاد دولتی فسادزا است، تاکید کرد: مردمی سازی اقتصاد مانع فساد می شود و ما باید در همه قوا و سطوح اصل شفافیت را داشته باشیم.

رییس مجلس گفت: بنده در 25 سال خدمتگزاری  خود در هر کجا به مسئله شفافیت توجه داشتم اما امروز بیش از هر زمان دیگر باید موضوع کارآمدی دین در اداره جامعه را نمایان کنیم و این امر باید مهم ترین هدف همه کارگزاران نظام اسلامی می بود و باشد از این رو شفافیت یک اصل ملی است و در حکمرانی نو بحث این است که کانون ارزشی آن کارآمدی است.

قالیباف تصریح کرد: بدون شفافیت به کارآمدی نخواهیم رسید همانطور که نیازمند هستیم اصول قانون اساسی را گزینشی انتخاب نکنیم و باید همه را اجرا کنیم به همین دلیل هم نیازمند هستیم امر شفافیت که یک امر ملی است را هم یکپارچه و بدون تبعیض و به صورت ممتد ادامه بدهیم.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اساس کارها در نظام اسلامی مبتنی بر اصول معنوی، عقلانی و عدالت است، آن را سه رکن اساسی اندیشه سیاسی امام راحل(ره) برشمرد و اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی، شفافیت امری تزیینی و تشریفاتی نیست بلکه وظیفه ای شرعی، امری اعتقادی و بخشی از حقوق عامه است.

وی با تاکید بر اینکه کارآمدی دین در اداره جامعه باید مهمترین هدف همه کارگزاران نظام اسلامی باشد، اظهار داشت:‌ در بحث مربوط به حکمرانی نو، بحث شفافیت یک اصل ملی است و امکان ندارد بدون شفافیت به یک مجموعه کارآمد دست یابیم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همانطور که نباید قانون اساسی را گزینشی انتخاب و اجرا کنیم، نیازمند آن هستیم که امر شفافیت را ملی بدانیم و آن را یکپارچه و بدون تبعیض اجرا کنیم.

قالیباف با تاکید باید با تخلف در هر سطح و هر شکلی برخورد شود، در عین حال گفت: در حین نظارت و بازرسی به این امر توجه کنیم که شجاعت در تصمیم گیری را از مدیرانی که قوی و امین هستند، سلب نکنیم زیرا امروز واقعیت تلخ ما این است که برای کارهای نکرده از کسی توضیح نمی‌خواهیم اما برای هر کار انجام داده به دهها نفر باید توضیح بدهیم.

رئیس مجلس بر برخورد جدی با متخلفان و مفسدان که آبرو و اعتبار نظام را خدشه دار می کنند، اظهار داشت:‌ بدون تعارف باید بگوییم که امروز حوزه‌های مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و محیط زیستی چالش‌های اصلی است و در مواردی از این بخش ها مردم از ما ناراضی هستند که باید این ضعف ها برطرف شود.

کدخبر: 851729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟