قالیباف: انتقال از پلتفرم‌های خارجی به داخلی با کار دستوری امکان‌پذیر نیست/ زارع‌پور: حریم خصوصی مردم خط قرمز ماست

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز( سه شنبه ) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر ارتباطات پیرامون اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: امروز در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها دو موضوع حائز اهمیت است. امروز مردم، مجلس شورای اسلامی و دولت مهم‌ترین خواسته‌شان و توقع آنها این است که یک پلت‌فرم در حوزه شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم که پرسرعت و ارزان‌قیمت و با کیفیت باشد. بحث هزینه اینترنت حائز اهمیت است. امروز در حوزه شبکه داخلی گاهی قیمت‌ها سوال‌برانگیز است. ما باید مزیت‌هایی را ایجاد کنیم که کسب و کارها تشویق به حضور در پلت‌فرم‌های داخلی شود.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر تضمین امنیت کاربران بسیار مهم است، اخیرا رئیس قوه قضاییه آیین‌نامه‌ای را براساس فتوای مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از اطلاعات کاربران به همه دستگاه‌های نظارتی ابلاغ کرده است.

قالیباف گفت: قطعا انتقال از یک پلتفرم خارجی به داخلی با کار دستوری امکان پذیر نیست بلکه ما باید یکسری تسهیل‌گری و انگیزه‌ای را برای انتقال کاربران و کسب و کارها به پلتفرم‌های داخلی فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر پلتفرم داخلی با سرعت و با امنیت باشد قطعا همه نیز ترجیح می‌دهند که از پلتفرم داخلی استفاده کنند. از سویی دیگر در حوزه پیام رسان‌ها یک موضوع حائز اهمیت است دسترسی به بخش خارجی برای برخی از حوزه ها مانند دانشگاه و تجار حائز اهمیت است. امروز سوال آقای رضاخواه و بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان این بود که می‌خواهیم پلت‌فرم‌های داخلی ارتقاء یافته و انگیزه لازم برای انتقال کاربران به آنها فراهم شود.

 زارع پور : ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت: مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد کردند، ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند و  ۶۰ درصد از ترافیک داخلی مردم ترافیکی است که از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند.

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، عیسی زارع‌پور در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سوال مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در خصوص اقدام وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات به ریاست بنده تشکیل شده و توسعه پروژه‌ها هر هفته بررسی می‌شود و تلاش شده همه منابع وزارتخانه برای این طرح در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: هفت کلان پروژه در طرح شبکه ملی اطلاعات تعریف شده که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که طرح کلان است، در نظر گرفته شده است.

زارع پور تاکید کرد: دراین طرح وظایف دستگاه ها برای تحقق شبکه ملی اطلاعات تعریف شده و ۵۳ بند دارد که ۳۷ بند آن مستقیم به وزارت ارتباط مربوط است. برهمین اساس برای این ۳۷ تکلیف پروژه های مختلف تعریف شده است.

۱۷ میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند

 در دولت سیزدهم کارگروه ویژه برای توسعه خدمات ویژه با مسئولیت خودم تاسیس کردم، هر روز وضعیت پیشرفت پلتفرم های داخلی را رصد می کنم با این حمایت ها قابلیت های خوبی این پلتفرم ها دارند، مردم به این پیام رسان های داخلی اعتماد کردند، ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند و  ۶۰ درصد از ترافیک داخلی مردم ترافیکی است که از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند.

وزیر ارتباطات گفت: برای موضوع کسب و کارها به شکل ویژه آیین نامه ای در دولت در کارگروه اقتصاد دیجیتال بیش از ۳۰ نوع حمایت برای مردم و کسب و کار ها پیش بینی شد و دیروز فراخوان شناسایی مشمولین و سکوهای مشمول منتشر شد به زودی اقدامات اجرایی شروع خواهد شد.

حریم خصوصی و داده های خصوصی مردم در پلتفرم ‌های داخلی خط قرمز ماست

وی ادامه داد:  حریم خصوصی و داده های خصوصی مردم در پلتفرم ‌های داخلی خط قرمز ماست و احدی در جمهوری اسلامی حق دسترسی به اطلاعات مردم ندارد، رهبری انقلاب در این خصوص فتوا دادند و گفتند که دسترسی غیر مجاز و نقض حریم خصوصی مردم در پلتفرم های داخلی حرمت شرعی دارد.

بخشنامه رییس قوه قضاییه:اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است

زارع پور تاکید کرد: اخیرا در جلسه شورای عالی فضای مجازی رییس قوه قضاییه اعلام کردند بخشنامه ای صادر شده که اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است و احدی حق دست اندازی به این اطلاعات را ندارد.

لایحه ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص

زارع پور گفت:در این حوزه خلا قانونی وجود دارد، لایحه ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص تهیه شده که به زودی به مجلس تقدیم می شود امیدواریم با قید فوریت تصویب شود.

وی افزود: در این پلتفرم ها امکان تماس صوتی و تصویری با کیفیت وجود دارد در آینده ای نزدیک تماس با تلفن ثابت و تلفن همراه فراهم می شود، خدمات دولتی را از طریق این پلتفرم ها در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

برای حمایت از کسب و کار های در همان بسته تسهیل صدور مجوزها را دیده ایم هر کسی که در پلتفرم داخلی کسب و کارش را راه بیاندازد به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها استو نیاز به گرفتن مجوز است.برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی بودند تا دو سال از معافیت مالیاتی بر خوردار خواهند شد.

کدخبر: 843338 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟