اگرآمریکا یی ها توافق نمی خواهند پس چرا پیام می‌دهند / رفتارهای کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران غیرقانونی است

ناصر کنعانی امروز( دوشنبه ) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره واکنش ایران به حمایت علنی آمریکا از آشوبگران در ایران و ادعای کنار گذاشته شدن مذاکرات گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند؛ آنها و بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند و مذاکراتی هم در این زمینه انجام می‌دهند.

کنعانی با تصریح اینکه صورت مسئله روشن است، گفت: پاسخ ایران در این زمینه واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی  ایران کاملاً قانونی، روشن و منطقی است. اگر آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه ای ندارند، چرا پیغام می‌دهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تاکید می‌کنند؟

وی تاکید کرد: مشخص است که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند هم می‌خواهند هزینه های توافق را پرداخت نکنند، آنها همچنین روی موضوعاتی شرط‌بندی کردند که بارها و بارها از آن نتیجه گرفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آنها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

اگرآمریکا یی ها توافق نمی خواهند پس چرا پیام می‌دهند

کنعانی افزود: آنها از روش های غلطی که همواره به نتایج نامناسبی منتهی شده است، نتیجه نگرفتند.

وی ادامه  داد: در حال حاضر آمریکایی‌ها یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشات در داخل ایران هستند و تحریم‌های آنها تکرار همین اشتباهات غلط است، بنابراین آنها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی توضیح بدهند که اگرآمریکایی ها توافق نمی خواهند پس چرا پیام می‌دهند؟

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه زمینه بازگشت به توافق کاملا مشخص است، گفت: آمریکایی‌ها می‌توانند در چهارچوب توافق شده و ابعادی که در وین مورد تاکید قرار گرفته، به توافق و مذاکرات بازگردد اما به نظر می‌آید آمریکایی‌ها همچنان دچار دوگانگی هستند و از یک سو به مسائل سیاسی و داخلی خود نگاه می‌کنند و از سوی دیگر نیم نگاهی هم به تحولات داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات دارند.

کنعانی با بیان اینکه ایران کشور مقتدری است، تصریح کرد: با ارعاب، تحریک و تهییج، نمی توانند جمهوری اسلامی ایران را وادار به دادن امتیازات یک جانبه کنند. مسیر توافق یک مسیر دو جانبه و تعهد در برابر تعهد است.

سخنگوی وزارت خارجه  تعهد به برجام را پیام واضح ایران دانست و تاکید کرد:  ایران متعهد به برجام است مشروط بر اینکه طرف آمریکایی هم متعهد به شروط‌ها و مفاد برجام باشد. آمریکا با توجه به رصد تحولات و اطلاعاتی که دراند، حتماً می‌دانند که جمهوری اسلامی از شرایط جاری عبور کرده است و اگر روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کردند، اشتباه می‌کنند.

کنعانی به دولت آمریکا توصیه کرد که معقولانه رفتار کنند و به تعهدات خود در مذاکراتی که از طریق واسطه ها انجام داده و می‌دهند، متعهد بمانند و به توافق برگردند و این پاسخ روشن و محکم ما به طرف آمریکایی است.

رفتارهای کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه حمایت از اغتشاش، آشوب، ناامنی و بی ثباتی در کشورها غیرقانونی است، اظهار داشت: حمایت از اغتشاشگران و میدان دادن به جریان های تروریستی کاملا غیرقانونی و غیرمسئولانه است.

کنعانی همچنین در خصوص مواضع غیرسازنده برخی کشورهای غربی و اروپایی علیه کشورمان گفت: در طی روزهای آینده اقدام متناسب و متقابل با تحریم های اعمال شده اخیر انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برخی کشورهای غربی و اروپایی حمایت از اغتشاشگران ، ایجاد فضای تبلیغی و میدان دادن به جریان هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند را در دستور کار قرار داده اند.

وی درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران نیز گفت: پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده و در مسیر پیشرفت قرار داریم؛ آزادسازی دارایی های ایران موضوع فنی است و مذاکرات فنی در جریان است.

اتهامات علیه ایران در خصوص جنگ اوکراین مردود و بی اساس است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اروپا و آمریکایی ها خود زمینه ساز آغاز جنگ در اوکراین شدند و اکنون به ایران اتهام می زنند، تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ یک از طرف های درگیر در جنگ اوکراین نیستیم و این یک رفتار فرافکنانه و اتهام زدن بی حاصل است که در جهت پایان دادن به جنگ نیست.

کنعانی اتهامات بی اساس علیه ایران در خصوص جنگ اوکراین مردود و بی اساس دانست و گفت: ما یک طرف جنگ در موضوع اوکراین نیستیم کشورهای غربی در یک طرف جنگ اوکراین قرار دارند آن وقت ایران را متهم می کنند.

تذکر لازم به سفارتخانه ها داده شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحرکات سفارتخانه ها در اغتشاشات اخیر اظهار داشت: برخی سفارتخانه ها در زمان اغتنشاشات رفتار غیر دیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شد و توجه به التزام به شروط و شرح وظایف دیپلماتیک به آنان داده شده است.

کنعانی افزود: برخی سفرا و نمایندگان سیاسی به وزارت امور خارجه احضار شدند و اعتراض جدی و تذکر لازم داده شد و در این زمینه دستگاه دیپلماسی دقت نظر و اشراف لازم را دارد.

آخرین روند مذاکره با عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات با عربستان با توجه به پنج دور گفت و گو با مشارکت عراق اظهار داشت: معتقدیم دو کشور برداشتن گام جدید در مسیر ارتقای مناسبات دو کشور تامین کننده منافع مشترک دو کشور و منافع منطقه ای است و فرصت ها و زمینه های مشترک همکاری بین دو کشور زیاد است و امیدواریم روند گفت و گوهای مثبتی که طی شده با تشکیل جلسات جدید در حوزه سیاسی ما را یک گام جلو ببرد.

وی درباره تحولات یمن نیز گفت: تعیین سفیر جمهوری اسلامی ایران و اعزام به یمن از اولویت ایران است و امیدواریم با بهبود شرایط این امکان فراهم شود.

آزادی باقر نمازی و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آزادی باقر نمازی و بحث آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و زمان آزادسازی این دارایی‌ها گفت:‌ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه ها با دولت آمریکا انجام داد اعلام کرد آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی تبادل زندانیان را انجام دهیم و قبلا اعلام کردیم که موضوع تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر از جمله توافق برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ندارد. دولت آمریکا توافق را پذیرفت و تعهدات را پذیرفت ایران به عنوان اقدام مبتنی بر حسن نیت و انساندوستانه یکی از زندانیان دوتابعیتی که جرم جاسوسی آن محرز بود و ددولت آمریکا می‌دانست آن را آزاد کردیم و برای تکمیل روند آزادی زندانیان اعلام آمادگی کردیم و منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم کمه در بحث تبادل زندانیان اقدام لازم و متقابل را انجام دهد.

وی گفت: مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است و پیشرفت هایی حاصل شده و در مسیر پیشرفت قرار داریم بحث آزادسازی دارایی‌های ایران موضوع فنی است مذاکرات فنی ادامه دارد و خوشبین هستیم این در بازه زمانی معقول و نزدیکی بحث آزادسازی دارایی‌های ایران صورت بگیرد. این درخواست قانونی ایران است برای آزادسازی منابع مالی ایران که متعلق به ملت است و این موضوع هیچ ارتباطی با برجام و هیچ موضوع دیگری ندارد. کشورهایی که دارنده دارایی‌های ایران هستند باید بدون قید و شرط آزاد کنند.

وی درباره عدم صدور روادید برای شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه پلاستیک آلمان اظهار داشت: رابطه با ایران برای اروپا یک فرصت است به ویژه اروپا که در شرایط بحران انرژی و مطالبات اقتصادی مردم خود قرار دارد. میتوانند رفتار سازنده کنند و از فرصت‌های همکاری‌های تجاری و صنعتی با ایران استفاده کنند می‌توانند منافع و مصالح مردم خود را با مسائل سیاسی بی حاصل گره بزنند. ایران را سال ها تحریم کردند نتیجه آن برای اروپا چیست. چه منافعی از تحریم متوجه دولت‌های اروپایی شده‌ است. این رفتارهای سیاسی استمرار رفتارهای بی حاصل و غلط گذشته است. توصیه ما به آنها اتخاذ رفتار سازنده و مناسبات با ملت و دولت ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سرشماری و احراز هویت اتباع افغانستان گفت: این در زمره وظایف وزارت کشور است. ایران براساس وظایف انسانی خود و مناسبات برادرانه با ملت افغانستان به مسئولیت‌های انسانی خود بیش از وظایف قانونی عمل کرده است.

برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند

کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سفارت آلمان در جریان اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده داشته و جلساتی را با نمایندگان دیگر سفارتخانه‌های خارجی داشته است گفت: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران در طول اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند که با رصدی که به عمل آمد تذکرات لازم داده شده و توجه لازم به سفارتخانه‌ها برای التزام به شروط دیپلماتیک داده شده است. برخی سفرا احضار و در این ارتباط اعتراض جدی صورت گرفت و توجه و تذکر لازم داده شد. ایران هم دقت و اشراف لازم را دارد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده است.

آزادی خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده ونزوئلا

وی درباره خلبان و چهار خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده ونزوئلا گفت: در یک کارزار مشترک حقوقی، سیاسی و کنسولی بین ایران و ونزوئلا خدمه و کروی ایرانی هواپیمای متعلق به دولت ونزوئلا که در آرژانتین  به صورت غیرقانونی و با ادعاهای واهی برخی طرف‌ها از جمله لابی‌های صهیونیستی بازداشت شده بودند این افراد آزاد شدند و خدمه ایرانی این هواپیما در دو مرحله آزاد شدند دو نفر در بازه زمانی کمتر از ۲۰ روز گذشته و سه نفر دیگر در هفته گذشته آزاد شدند و زمینه برای ورودشان به ایران مهیاست. خبری که داشتم قرار بود عصر دیروز وارد ایران شوند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات امیرعبداللهیان درباره مشخص شدن چارچوب همکاری با آژانس و پاسخ به سؤالات آژانس گفت: رابطه ایران با آژانس سازنده است و به رغم اشکالات و خللی که در خصوص برخی موضوعات فنی و در نتیجه شیطنت لابی رژیم صهیونیستی در روند تعامل و مناسبات ایران و آژانس رخ داده بود با نگاه سازنده ایران به همکاری با آژانس مجددا در مسیر خوبی قرار داریم. در سفر چندی پیش آقای اسلامی به وین و دیدار دوجانبه سازنده با گروسی خوشبختانه در مسیر مذاکرات فنی و همکاری با آژانس در مسیر خوبی قرار داریم.

وی گفت: معتقدیم همکاری در مسیر خوبی قرار دارد و می‌توانیم در چارچوب همکاری و گفت‌وگوهای سازنده گام‌های مثبت و خوبی را به سمت جلو برداریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری‌ نظامی ایران و روسیه نیز اظهار داشت: رابطه ایران و روسیه یک رابطه همه جانبه و در زمینه های مختلف و رو به رشد و مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و چارچوب‌‌های قانونی است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست. کشورها آزادند روابط خود را مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور پیش ببرند. رابطه ایران و روسیه علیه هیچ جهت و طرفی و ناقض هیچ چارچوب بین‌المللی نیست. ایران مغلوب جوسازی‌ها نخواهد شد. کارزار رسانه‌ای غربی و آمریکایی درباره مناسبات ایران و روسیه یک کارزار رسانه‌های ناظر به دستیابی به اهداف سیاسی خاص و فرافکنی و انحراف افکار عمومی از نقش سازنده خود در موضوع جنگ اوکراین است. رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و در چارچوب منافع و مصالح روابط خود را با کشورهای مختلف ادامه می‌دهد.

وی درباره قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گفت: مقامات بانک مرکزی در این زمینه توضیحات لازم را دادند و خواهند داد.

کدخبر: 835863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟