ارائه خدمات اینترنت رایگان برای زائران اربعین/ جلوی بروز فساد را از خود دولت آغاز می‌کنیم

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز (سه شنبه) در نشست خبری با بیان اینکه در آستانه ۱۷ شهریور و سالروز کشتار جمعی از مردم عزیز کشورمان به دست رژیم پهلوی هستیم، گفت: در انتهای هفته دولت ، دولت میهمان مقام معظم رهبر بود که مثل همیشه رهنمودهای امیدبخش و راهگشای ایشان برای هیئت دولت و عموم مجریان دستگاه‌های اجرایی عنوان شد و با نکات متعدد و توصیه‌هایی که ایشان داشتند، دولت مصمم شد سرعت بیشتری داشته باشد و جلسات مشترکی از سوی وزرا و معاونین آنها برگزار و به تفصیل موارد گفته شد و تقسیم کار صورت گرفت.

پیش بینی می‌کنیم ۵ میلیون نفر در اربعین شرکت کنند

وی افزود: در آستانه حادثه عظیم و بی نظیر اربعین حسینی هستیم و علاقه داریم در این رویداد بزرگ مشارکت داشته باشیم. پس از فروکش کرونا پیش‌بینی این است که حجم مشارکت بالا باشد و حضور حدود ۵ میلیون نفر پیش‌بینی شده است. در گذشته این آمار چیزی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این پیش‌بینی باعث می‌شود حجم اقدامات، گسترده باشد که دولت پیش از این ستاد اربعین را برگزار کرد و رئیس جمهور چندین جلسه برای آمادگی این سفر داشتند.

سخنگوی دولت بیان کرد: طبیعتاً علاقه مشتاقان به حضور در این گردهمایی نیازمند همراهی و همکاری همه از جمله دولت و مردم برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تسهیل مقدمات سفر است. هم در ایران و هم در عراق نیاز به هم افزایی جدی میان همه بخش‌ها داریم.

بهادری جهرمی افزود: دولت در این راستا سعی کرده زیرساخت‌های کشور را فعال کند؛ ۱۰ فرودگاه در کشور برای این سفر آماده شده است و به منظور تسهیل تردد مرزهای زمینی به ۶ مرز افزایش پیدا کرد و همچنین قطار تهران، کربلا هم فعال شده است. البته این ظرفیت‌ها باز هم با حجم انبوه زوار همخوانی ندارد و ممکن است با مشکلات و سختی‌هایی همراه باشد.

وی با بیان اینکه از مردم به عنوان اصلی‌ترین بدنه این حرکت مردمی تشکر می‌کنم و علاوه بر آن از بخش‌های مختلف که کمک کار تسهیل این مورد هستند نیز تشکر می‌کنم، افزود: امروز ۶ مرز زمینی وجود دارد تا بار سفر در بخش‌های مختلف توزیع شود. توصیه می‌شود با وسیله شخصی تردد صورت گیرد. برای حداکثری کردن ظرفیت ناوگان و کنترل هزینه‌ها اقداماتی انجام شده و میز خدمتی از دولت در وزارت راه و شهرسازی مستقر هستند تا به تخلفات احتمالی رسیدگی کنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در خصوص بیمه اربعین تلاش شد که مبلغ بیمه سفر افزایش پیدا نکند اما خدمات سفر اعم از درمان و بستری و… ۲۵ درصد افزایش داشته است و با همکاری‌های صورت گرفته ویزا حذف شده و بخشی از هزینه‌ها کاهش یافته است.

بهادری جهرمی افزود: تسهیلات پنج میلیون تومانی برای سرپرست‌های خانوار و سه میلیون تومان برای زوار انفرادی در نظر گرفته شده است که به صورت صددرصد برخط قابلیت دریافت دارد.

ارائه خدمات اینترنت رایگان برای زائران اربعین

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مردم، مربوط به حوزه ارتباطات بود، اظهار کرد: بیش از ۳۰ کابل سیار برای فراهم شدن آنتن دهی بهتر در نظر گرفته شده است و بالنی هم برای اعطای اینترنت رایگان در مرز مهران جای‌گذاری خواهد شد که از شنبه انجام می‌شود. اعطای اینترنت رایگان در بخش‌هایی از مسیر پیاده روی اربعین با همکاری دو کشور تعبیه شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تماس رایگان صوتی با تلفن‌های ثابت و سیار کشور برای زوار فراهم خواهد شد. پیام رسان «بله»، برای اعلام وضعیت و موقعیت زائرین بدون نیاز به اینترنت نیز فعال شده است. یکی از شرکت‌ها نیز امکان اشتراک گذاری وسیله نقلیه را برای زائرین فراهم کرده است تا زوار بتوانند با هم به مرز رفت و برگشت داشته باشند و اسنپ، تپسی، ماکسیم هم با همین خدمات فعال شدند و پزشکی آنلاین برای زوار نیز فراهم خواهد شد. در حوزه فناوری نوین، اقدامات خوبی برای تسهیل امور زائران تعبیه شده است.

بهادری جهرمی گفت: درخواست ما از مردم همراهی و همکاری است، زیرا با این حجم سفر طبیعتاً نواقص و مشکلاتی وجود خواهد داشت و امکانات کافی نخواهد بود در صورتی که طبق دستورات رئیس‌جمهور همه دستگاه‌ها موظف شدند همه امکانات خود را در این مسیر به کار بگیرند.

فعال کردن مسیرهای تجاری شرق و غرب سیاست جدی دولت است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری پیش‌تر با توجه به‌ اهمیت موضوع حمل و نقل در تجارت، در دیدار پوتین بر راه‌اندازی خط راه‌آهن رشت - آستارا تأکید کردند که این کار موجب تکمیل کُریدور حمل و نقل شمال - جنوب است اما در گذشته این ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل مغفول مانده و حال برنامه دولت برای اجرای این طرح چیست، گفت: یکی از سیاست های دولت، تقویت و توسعه مسیرهای تجاری شرق و غرب است است و اقدامات خوبی هم‌انجام شده و حتی برخی از مسیرهای تعطیل شده نیز فعال شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در خصوص راه آهن رشت آستارا بخشی از این‌مسیر یعنی ۴۰ کیلومتر در حال عملیات اجرایی است و بقیه مسیر هم در حال انجام مقدمات برای اجراست. به همین منظور در اواخر شهریور وزیر راه سفری را به کشور آذربایجان برای شرکت در نشست سه جانبه ایران آذربایجان روسیه خواهد داشت که یکی از محورهای اساسی پیگیری این‌ مسیر است‌.

ضربه به کمر وزیر راه  در جریان حادثه ای علت بستری شدنش بود

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وضعیت سلامت رستم قاسمی اظهار کرد: وزیر راه به دلیل ضربه‌ای که در جریان حادثه‌ای در منزل به کمر وی وارد شده بود، بستری شد و تزریقی هم به ستون فقرات داشت. اما وضعیت سلامت خوبی دارد و  از شنبه به وزارتخانه خواهند رفت. هرچند در دوران بستری هم پیگیر کارهای وزارتخانه بودند.

آمریکا باید از زیاده خواهی دست بردارد

سخنگوی دولت در مورد پاسخ ایران و روند مذاکرات گفت: گفتگوهای برجامی ادامه دارد و ما از ابتدا ۴ موضوع تضمین ها، راستی آزمایی های عملی، رفع تحریم‌ها به صورت پایدار و ادعاهای سیاسی آژانس در مورد پادمان پیگیری کردیم.

وی با اشاره به اینکه ما گفتگوها را هرگز ترک نکرده و در آینده نیز ترک نخواهیم کرد گفت: طرف

( آمریکا )مقابل باید از زیاده خواهی دست بردارد و تضمین ها در مذاکرات باید اطمینان بخش باشد.

بهادری درباره موضوع بحران آب در کشور توضیح داد: بحران خشکسالی جهانی است و باید مدیریت آب موجود پیش از این صورت می‌گرفت؛ اقداماتی که صورت گرفته است که کافی نبوده است. وزارت نیرو 300 نقطه را شناسایی کرد و برنامه هایی برای جلوگیری از بحران آبی برای این نقاط ارائه کرد.

سخنگوی دولت افزود: وزیر نیرو طرح های میانبری را مثل طرح آبرسانی غدیر اجرایی کرد و به صورت ضرب‌العجلی بحران آب را به نحوی مدیریت کرد.

جلوی بروز فساد را از خود دولت آغاز می‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت درباره پرونده قاسم مکارم شیرازی، تصریح کرد: رییس جمهوری پیش از این اعلام کرد که دولت خط قرمزی برای مقابله با فساد ندارد و یکی از برنامه‌های دولت این بوده است که اولویت خود را به پیشگیری از فساد اختصاص دهد.

وی افزود: ما تاکید داریم که مسیر مبارزه با فساد را به خود قوه مجریه بیاوریم تا نتیجه مطلوب حاصل شود. یعنی جلوی بروز فساد را از خود دولت آغاز کنیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: آقای رییس‌جمهوری هم تاکید کردند که تاکنون بسیاری از اقدامات در این زمینه انجام شده است، اما اعلام نشده است. این اقدامات هم از سوی خود نهادهای درون دولت بوده است یعنی هم دفتر بازرسی رییس جمهوری و هم وزارت اطلاعات که البته با نهادهای نظارتی خارج از دولت و دولت هم همکاری دارند.

وی تاکید کرد: دولت همانطور که تصریح کرده است اغماضی در زمینه مبارزه با فساد ندارد و آمادگی کامل برای رسیدگی به ابعاد کامل آن در دولت وجود دارد.

بهادری جهرمی همچنین یادآور شد: همانطور که می‌دانید نهادهای نظارتی، نهادهای قضایی نیستند و در نتیجه برای انجام وظایف خود با ارائه گزارش‌های موثق، بدون اغماض ورود می‌کند و وظیفه خود را انجام می‌دهند و کار به دست قوه قضاییه سپرده می‌شود. ما معتقدیم که این روند زمینه‌ساز بازگشت دولت به ریل خدمت صادقانه خواهد بود.

شاهد تخلفات هواپیمایی و شرکت‌های حمل و نقل هستیم

سخنگوی دولت در رابطه با نرخ مصوب بلیط هواپیما و تخلف‌های صورت گرفته در این زمینه، خاطرنشان کرد: متأسفانه در ایام شلوغی مثل اربعین شاهد تخلفات هواپیمایی و شرکت‌های حمل و نقل هستیم. یکی از تدابیر وزارت راه مصوب کردن نرخ قابل قبول بود و از طرفی هم امکان فروش بلیط را فقط از سوی شرکت هواپیمایی مجاز می‌داند، البته ظرفیت ناوگان هوایی و پذیرش فرودگاه نجف و بغداد کشش میزان تقاضای زوار را ندارد و بخشی از این مشکلات برای تأمین بلیط باید از تأمین مسیرهای جایگزین انجام شود.

بهادری جهرمی افزود: در تمامی فرودگاه‌ها نیز میز خدمتی از خود وزارت راه جای گذاری شدند که به تخلفات رسیدگی کنند. از شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهم با مردم و زائرین همراهی داشته باشند.

واکنش به طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است، آیا دولت با این طرح و تفکیک موافق است یا نه؟» گفت: من هم شنیده‌ام که طرحی مطرح شده اما به نظر اعلام وصول در صحن مجلس صورت نگرفته و دولت پس از ارسال رسمی طرح‌ها در مورد آنها اظهار نظر می‌کند. فرآیند قانونی، اعلام وصول طرح در مجلس و پس از آن ارسال طرح به دولت است تا در خصوص آن نظرسنجی شود در نتیجه تا این طرح برای دولت ارسال نشود و دولت به جمع بندی نرسد در مورد آن نظری ندارد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: بسیاری از اقدامات صورت گرفته که رسانه‌ای نشده است، اما این خبر با توجه به اینکه از سوی نهادهای نظارتی در قوه مجریه انجام شده بود رسانه‌ای شده است. طبیعتاً نهادهای نظارتی مبتنی بر گزارش‌ها اغماض نمی‌کنند و بلافاصله وارد می‌شوند زیرا پیشگیری برای آنها اولویت دارد به همین دلیل است که اصولاً رسانه‌ای نمی‌شود.

وی در رابطه با اینکه آیا دولت ممکن است فردی را به جای رستم قاسمی به دلیل وضعیت جسمانی ای که دارد، جایگزین کند؟ خاطرنشان کرد: او دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این هفته در وزارت راه و شهرسازی انتصاب جدیدی صورت گرفته است و ما امیدوار هستیم بتوانیم همچنان از وی کمک بگیریم.

اراده جدی دولت برای جبران عقب ماندگی در حوزه مسکن

بهادری جهرمی در بخش دیگری درباره راهکار دولت برای تحقق  سریع تر ساخت مسکن و کنترل اجاره بها تاکید کرد که دولت برای جبران‌کسری های تولید مسکن‌ گذشته و عقب ماندگی در حوزه مسکن، مصمم است و این موضوع به صورت فرابخشی پیگیری می شود و جلسه ای در دولت نیست که به موضوع مسکن‌  پرداخته نشود اگر کمبود تولید سال‌های گذشته برطرف نشود، مشکل اجاره بها هم برطرف نخواهد شد؛ معاون جدید در این‌باره منصوب شد و امید داریم با این تغییر مدیریتی شاهد یک انرژی و امید مضاعف در وزارت راه باشیم.

سخنگوی دولت درباره تدوین آئین‌نامه برای تولید گوشی‌های ایرانی گفت: آیین نامه بند ۹ تبصره ۷ قانون بودجه در جلسه اخیر هیات دولت به تصویب رسید و مطابق این ایین‌نامه از محل حقوق ورودی واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار ، منابع آن به  صورت ۱۰۰ درصد به حمایت از گوشی های ایرانی تخصیص می یابد و فرایند و جزئیات آن در ایین‌نامه منتشر می‌شود.

بهادری جهرمی گفت: کمیته ای برای توزیع این‌منابع و برای حمایت از موثر از گوشی های ساخت داخل پیش‌بینی شده است که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد به گوشی های هوشمند داخلی این‌منابع اختصاص  خواهد یافت.

بهادری درباره مصوبات سفرهای استانی اظهار داشت: اولویت دور نخست سفرهای استانی با تکمیل طرح های نیمه تمام بود ‌و دولت در این دور کلنگ زنی جدید جز مسکن نداشت. در دور اول سفرهای استانی ۹۱۰ توافق با دستگاه های های اجرایی منعقد شد و از پنج هزار و ۳۰ طرح دولت در سفرهای استانی ۱۹۱ طرح نهایی،  ۴۵۷۸ طرح در حال اجرا و ۲۵۲ طرح هم در دست پیگیری عملیات اجرایی است.

نگه‌داشتن ظرفیت داخلی کشور با تکیه بر توان خارجی یک اشتباه راهبردی

سخنگوی دولت درباره طرح آب‌رسانی غدیر گفت: افتتاح این طرح پس سال ها این پیام را دارد که سال‌ها نگه‌داشتن ظرفیت داخلی کشور به انتظار توان خارجی یک اشتباه راهبردی بوده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: برای اجرای میان‌بر این طرح، 36 ماه پیش‌بینی می‌شد اما هم‌زمان در چند جهت، کار انجام گرفت و در این موضوع از مجموعه‌های دانش بنیان و جوانان ایرانی استفاده شد. نگاه دولت این است که ما با تکیه بر داخل و استفاده از ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری در پاسخ به سوالی درباره آمار مهاجرت پزشکان اظهار داشت که ما مشکل مهاجرت را داریم اما آمارها اغراق آمیز است و باید برای حفظ نخبگان برنامه داشته باشیم و این یکی از اولویت‌های دولت است.

بهادری جهرمی به چالش‌های دولت برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفت: اجازه بدهید شعار ندهیم و کار انجام دهیم. برای هرگونه اقدامی باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد. باید با آرامش مطالبات مردم را پیگیری کنیم.

هیچ مشکلی در واردات خودرو وجود ندارد

سخنگوی دولت درباره مشکلات واردات خوردو  توضیح داد که هیچ مشکلی برای واردات خودور وجود ندارد و اگر تعللی صورت گرفت به دلیل قانون مجلس و مجمع بود تا ایرادات برطرف شود. دولت پیگیر آن است تا تکنولوژی وارد کشور و البته انحصار هم در اختیار یک گروه نباشد.

راهکار دولت برای حل کمبود نیرو

بهادری جهرمی ادامه داد: شورای نخبگان پس از ۱۱ سال برگزار و برنامه‌های متنوعی در این زمینه تدوین شده است. در مورد پزشکان و حمایت مؤثر از آنها کارانه‌های در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت افزود: رئیس سازمان اداری استخدامی اعلام کردکارگروهی برای بررسی کمبود نیروی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است و عدد دقیق کمبود نیروی انسانی این وزارتخانه، طی یک هفته مشخص خواهد شد.

وی درباره راهکار دولت برای حل این کمبود گفت: در خصوص تعداد نیروی انسانی، ما یک بحث تقویت و تکمیل کادر نیروی انسانی یا جایگزینی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را داریم و عددی که در سازمان اداری و استخدامی مورد تأیید نهایی قرار گرفته است، حدود ۷ هزار نفر  که برای جذب قرارداد کار معین، مجوز صادر شده است.

بهادری جهرمی گفت: از میان کسانی که پیش از این به شیوه‌ها و طرح‌های مختلف در حال همکاری با وزارت آموزش و پرورش بودند، آزمون‌هایی برگزار و فرآیند رتبه‌بندی برای آنها اجرا می‌شود و اشخاصی که امکان کسب امتیازهای لازم در این فرآیندها داشته باشند، دوره فشرده‌ای برای آنها برگزار می‌شود و به صورت کار معین جذب می‌شوند تا بتوانند بعدها فرایندهای جذب را طبق قانون طی کنند.

سخنگوی دولت درباره تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران و مشکل در اجرای این قانون در دستگاه‌ها گفت: دولت در سال اول فعالیت خود حدود ۹۰ هزار تبدیل وضعیت را انجام داده است و مصمم به اجرای قوانین است. این مسیر و تحقق تبدیل وضعیت در دستگاه‌های اجرایی نیز با همدلی میان قوا امکان پذیر است.

کدخبر: 822834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟