از اخراج خبرنگاران ایرنا تا افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / وزرا در حاشیه جلسه هیات دولت پاسخ دادند

به گزارش رکنا، سخنگوی دولت گفت: سه آئین نامه دیگر از سلسله آئین نامه‌های هیئت وزیران در راستای تسریع در تحقق فرمان مقام معظم رهبری در نام گذاری سال در حوزه‌های مختلف به تصویب هیئت وزیران رسید.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ایام و گرامیداشت سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار اظهار داشت: روز گذشته سالگرد شهادت شهید حججی و سالروز بزرگداشت شهدای مدافع حرم بود که این روز را هم گرامی می‌دارم.

وی عنوان کرد: امروز مصوبات متعددی به تأیید هیئت وزیران رسید. سه آئین نامه دیگر از سلسله آئین نامه‌های هیئت وزیران در راستای تسریع در تحقق فرمان مقام معظم رهبری در نام گذاری سال در حوزه‌های مختلف به تصویب هیات وزیران رسید.

سخنگوی دولت افزود: آئین نامه حمایت از تولید دانش بنیان در حوزه‌های مختلف با وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت معدن تجارت و وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

بهادری جهرمی تصریح کرد: این آئین نامه با هدف تسریع و کمک به اجرای هر چه سریع‌تر، بهتر و جدی تر منویات مقام معظم رهبری در شعار سال به تصویب رسید.

وی گفت: ترویج فرهنگ کارآفرینی و تجاری سازی فناوری و اشتغال آفرینی در حوزه مرتبط با وزارت علوم و کمک به مسائل راهبردی کشور در این حوزه‌ها از جمله احکام مهم مذکور در این آئین نامه‌ها بود.

وزیر اقتصاد: تورم تحت کنترل است

وزیر اقتصاد

سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره  به  سالگرد شروع به کار دولت سیزدهم اینکه گزارش‌های مربوط به ارزیابی عملکرد دولت در رسانه‌های مختلف مطرح و در مورد آن بحث شود را طبیعی دانشت و افزود: ما این فرصت را برای مشارکت صاحب‌نظران و منتقدان مغتنم می شماریم.

وی خاطرنشان کرد: درخواست جدی دارم اینکه همه اصحاب رسانه سعی کنند مستند به اعداد و ارقام رسمی کشور مطالب را تهیه کنند. متاسفانه از داده‌های غلطی گاهی استفاده می شود که فایده‌ای جز تخریب اذهان عمومی جامعه ندارد.

وی با بیان اینکه واقعیتی هست که برخی از آنها نقاط ضعف است، گفت: در فاصله بین اردیبهشت تا تیرماه به لحاظ شاخص‌های قیمتی فشار بیشتری روی مردم بود و شاخص‌های تورمی هم این را نشان می دهد، اما مسیر تحت کنترل است و همانطور که تورم تیرماه کاهش داشت در مرداد هم همین کاهش را نسبت به تیرماه شاهد خواهیم بود. در بهار ۱۴۰۱ پایه پولی کشور ۶ درصد افزایش یافته است در حالی که در ۱۴۰۰، ۹ درصد بود یا دولت در بهار امسال  با یک پنجم تنخواه بودجه‌ای سال گذشته خودش تمام هزینه‌ای مصرفی اش را مدیریت کرد اینها نشان می دهد که این دست مسیرهای بلندمدت اقتصاد تحت کنترل است.

خاندوزی گفت: درباره چهارماه اخیر امسال هم آمارهای رسمی نشان می دهد که توانستیم ۲۲ دصد افزایش صادرات داشته باشیم و ۱۶ درصد افزایش واردات داشته باشیم و این افزایش ها به لحاظ وزنی نیست، بلکه توانستیم صادرات با ارزش افزوده بیشتر را داشته باشیم یا افزایش ۴۰ درصدی درآمد ناشی از ترانزیت از مصادیقی است که نشان می‌دهد روند کلی در حوزه رونق اقتصادی رو به بهبود است .

وزیر اقتصاد و دارایی توجه به فضاسازی در رسانه‌های عمومی در موضوع رسوب کالا در بنادر ، گفت: تلاش جدی صورت گرفت که عقب افتادگی کشور در این بخش جبران شود و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن از کالاها با فشار جدی دولت و وزارت اقتصاد از بنادر ترخیص شد و بخش کوچک دیگری باقی مانده است.

وزیر ارتباطات: بسته ۲۰۰ گیگ بایت اینترنت رایگان برای خبرنگاران فعال می‌شود

وزیر ارتباطات

عیسی زارع پور امروز( چهارشنبه ) در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت: ما در وزارت ارتباطات از فیبرهایی نوری که کف اقیانوس ها می خوابد  و اینترنت را منتقل می کند ظرفیت داریم تا فضا و ٣۶ هزار کیلومتری زمین. بنابراین  دامنه مأموریت وزارت ارتباطات  بسیار گسترده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: درباره ماهواره خیام  توضیح داد که این ماهواره،ماهواره سنجشی با دقت بالاست که دیروز از پایگاه فضایی که متعلق به روسیه است به فضا پرتاب شد که بزرگ‌ترین پایگاه فضایی دنیاست.

وی افزود: این ماهواره با همکاری مشترک بین ایران و روسیه شکل گرفت، کار اصلی درباره ساخت ماهواره از پنج سال قبل شروع شده بود اما مشکلات جدی وجود داشت که برای پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال و با بیش از ۴۰۰ ساعت نشست و ده ها نشست مشترک بین طرف ایرانی و روسیه برگزار شد و در نهایت توانستیم با این دیپلماسی فعال در سایه روابط خوب این ماهواره را با یک ماهواره بر مطمئن و سایز ۲ پرتاب کنیم.

زارع پور ادامه داد:  امروز چهار بار سیگنال آن را در ایستگاه زمینی ماهدشت دریافت کردیم.

وی یکی از گلایه هایی که خانواده ها بارها در جلسات مختلف به ما گفتند و از نگرانی های جدی خانواده های ایرانی است که به حق هم هست دسترسی به محتواهای ممنوع در جمهوری اسلامی و اینکه دسترسی به آنها به آسانی صورت نگیرد، است ، ما به کمک اپراتورهای ارتباطی امکانی را فعال کردیم که صرفا دسترسی به محتواهای مستهجن و غیراخلاقی یا خشونت بسیار شدید توسط خود پلتفرم های جستجو فعال شود و بحث قفل کودک مطرح نیست.

وی تاکید کرد که هیچ محدودیتی در هیچ نوع جستجوی دیگری ایجاد نشده است. در خیلی از کشورهای دیگر هم این امکان فعال شده است.

اوجی : سهام دو پترو پالایشگاه‌ خلیج فارس و جاسک وارد بازار بورس شد

وزیر نفت

جواد اوجی  امروز ( چهارشنبه ) در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ساخت دو پتروپالایشگاه گفت: این پترو پالایشگاه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه یکی به نام شهید سلیمانی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک است که برای ۴ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این پترو پالایشگاه‌ها در کنار تولید نفت خام و گاز، تولید خوراک برای منطقه پایین دست پتروشیمی‌ها هم فراهم می‌کنند که از خام فروشی جلوگیری و نفت خام به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه فراورده‌های نفتی تحریم ناپدیر است، گفت: ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با سرمایه نزدیک ۱۱ و جاسک ۷ میلیارد دلار با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخی و بانک‌ها و هلدینگ‌های داخلی انجام شد.

وی تاکید کرد: بخشی از سهام این پترو پالایشگاه‌ها در سهام بورس عرضه می‌شود تا مشارکت مردمی را به همراه داشته باشد و از نقدینگی بالا جلوگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : هیچ  خبرنگار رسمی از ایرنا  اخراج نشده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اخباری مبنی بر اخراج ۵۰۰ خبرنگار ایرنا در استان‌ها گفت: هیچ اخراجی در ایرنا نداشتیم و برخی همکاران حق‌الزحمه‌ای و تحریری کار می‌کردند که شاید این افراد بودند.

محمد مهدی اسماعیلی امروز( چهارشنبه )  در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار ابراز امیدواری کرد همه خبرنگاران در رسالت خبری خود موفق باشند.

اسماعیلی ادامه داد: بنا بر این است در ایرنا سازماندهی جدیدی انجام دهیم تا بخش عمده‌ای از همکاران قراردادی را تعیین تکلیف کنیم و این شاید مربوط به همکارانی بود که خبری کار می‌کردند. اما هیچ خبرنگار رسمی از ایرنا اخراج نشده است.

وی افزود: وزارت فرهنگ بسته ویژه ۱۳ موردی آماده کرده که تفاهمنامه‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت انجام می‌شود تا از خبرنگاران پشتیبانی شود و در تالار وحدت هم برنامه ویژه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفتیم که در آنجا اقدامات انجام شده برای اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اسماعیلی درباره توقیف فیلم جیران گفت: این توقیف در حوزه نمایش خانگی اتفاق افتاد و یک اختلاف حقوقی است و تلاش بر این است تا این موضوع حل شود چون ما حامی نمایش‌های خانگی هستیم و فرصت خوبی برای مخاطبان است که حق مخاطبان نباید ضایع شود.

رییس بانک مرکزی : ۱۰ روزه باید وام ازدواج به حساب متقاضیان واریز شود

رییس بانک مرکزی گفت: وام ازدواج از زمان کامل بودن مدارک حداکثر ۱۰ روز باید به حساب متقاضیان واریز شود.

علی صالح‌آبادی امروز( چهارشنبه ) در جمع خبرنگاران، گفت: در غیر این صورت آن بانک تخلف کرده و باید به هیات مرکزی بانک گزارش داده شود.

صالح‌آبادی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه‌های ارتباطی بانک مرکزی اعلام کنند.

وی درباره اینکه آیا شورای عالی پول و اعتبار علاوه بر موضوع نرخ سود بین بانکی و کنترل تورم به مکانیزم افزایش سود سپرده هم فکر کرد، گفت: هنوز جمع‌بندی خاصی در شورای پول و اعتبار اتفاق نیفتاده و به محض انجام شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

رییس بانک مرکزی افزود: در کشورهای مختلف با وقوع تورم جهانی نرخ سود بانکی را اصلاح کردند و این کار در کنترل تورم جهانی موثر بود.

وی ادامه داد: حتی روسیه نرخ سود خود را اصلاح کرد و با ایجاد تعادل مجددا نرخ سود کاهش یافت و ما هم باید آن را بررسی کنیم.

رییس بانک مرکزی درباره مزیت های ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها، گفت: این موضوع اواخر سال گذشته بین بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهم شد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه: اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری وبازنشستگان

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد مستمری سایر سطوح بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلاح شود.

محمدهادی زاهدی وفا در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیئت دولت با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، تأکید دارد، گفت: بر این اساس هیأت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

وی با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رئیس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح شود.

کدخبر: 812986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟