از شبکه نمایش خانگی تا ضمانت وام بانکی سهامداران بورس

به گزارش رکنا،آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز هیات دولت، ضمن تاکید بر پیگیری جدی موضوع حقابه ایران از افغانستان، دستور داد سایر راهکارهای موجود برای تامین آب شرب و کشاورزی مردم سیستان و بلوچستان در اولویت کاری وزارتخانه‌های مربوطه قرار گیرد، وزرای امورخارجه و نیرو را مامور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد و گفت: دولت مردمی در پیگیری حقوق ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

همچنین مشروح گفت‌وگوهای جواد اوجی وزیر نفت، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،‌علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با خبرنگاران را هم می توانید در لینک های زیر بخوانید.

وزیر راه و شهرسازی: ۶۰ هزار مسکن آماده شده است

رستم قاسمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پروژه های نیمه تمام مسکن‌ مهر گفت: ۶۰ هزار مسکن آماده شده است و ۶۰ هزار واحد دیگر در حال آماده سازی انشعابات آب و برق است و بیش از ۷۰ هزار واحد مشکل حقوقی دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

وی در ادامه در خصوص اختصاص زمین رایگان گفت: روند انجام این کار تاحدودی خوب پیش می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از سوداگری اجاره‌بها تصریح کرد: در قانون‌ مصوبه سران سه قوه این‌ مشخص شده است و بسته حمایتی دولت ابلاغ شده است. مالکان بیش از ۲۵ درصد اجازه افزایش اجاره بها را ندارند.

وزیر نیرو: برای تحقق حقآبه هیرمند به افغانستان سفر می‌کنم

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه نشست هیات دولت، گفت: برای تحقق حقآبه هیرمند به افغانستان سفر می‌کنم

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران، از توافق روسای جمهور ایران و ترکیه برای رفع نگرانی‌های ایران از اقدامات بالادست حوضه آبریز ارس خبر داد.

محرابیان خاطرنشان کرد: تقویت دیپلماسی آب و انرژی اولویت سیاست خارجی دولت مردمی بوده و شخص رئیس‌جمهور با دقت ویژه‌ای این مسائل را پیگیری می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تمامی دیدارهای رئیس جمهور با کشورهای همسایه مسئله آب و انرژی و به خصوص آب مطرح می‌شود، گفت: اخیراً در سفری که آقای اردوغان به همراه تیم عالی‌رتبه ترکیه به تهران داشتند، ما نگرانی‌های خود را از اقدامات این کشور در قالب سدسازی‌های بالادست حوضه آبریز ارس مطرح کردیم.

سخنگوی دولت: دولت با جدیت مسیر اصلاح نظام بانکی را طی می‌کند

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد درگذشتگان حادثه سیل استان فارس، اظهار کرد: امروز قریب به ۲۰ مصوبه در جلسه دولت تصویب شد. وزیر اقتصاد گزارش خوبی از سامانه‌ای که در همین روزها رونمایی خواهد شد داد، این سامانه امکان وثیقه‌گذاری سهام بورسی را به سهامداران بورس اعطاء می‌کند تا بتوانند تسهیلات بانکی دریافت کنند. همه کسانی که سهام بورسی دارند که حدود ۵۰ میلیون نفر می‌شوند برای دریافت تسهیلات بانکی از این پس می‌توانند از سهام خود هم به عنوان وثیقه استفاده کنند.

وی افزود: دولت با جدیت مسیر اصلاح نظام بانکی را طی می‌کند و شروع آن هم از همین مسیر کمک به مردم و واقعی کردن تسهیلات است. دولت در این مسیر نظارت خواهد داشت و از بانک‌ها هم مطالبه‌گری می‌کند.

بهادری جهرمی یادآور شد: آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان هیات تطبیق مجلس ایراداتی را متوجه آیین‌نامه کرده بود که در جلسه امروز مطرح و بخشی از این ایرادات با نظر معاونت حقوقی و سایر بخش‌های مرتبط اصلاح شد و بخشی از ایرادات همچنان نیازمند بحث بیشتری بود که به کمیسیون بازگشت پیدا کرد تا پس از بحث و بررسی در صحن دولت تصویب شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: کلیت آیین‌نامه نهایی شده و قابلیت اجرا دارد و ان‌شاءالله این مسیر رتبه‌بندی با سرعت هرچه بیشتری پیش رود.

وی تاکید کرد: با توجه به آغاز اجرای طرح دارویار که با مسیر بسیار خوبی توانست کار خود را فعلا در خصوص داروهای داخلی آغاز کند، بدون افزایش پرداخت از جیب بیماران و مراجعان به داروخانه و البته در خصوص داروهای تجویزشده، هیچ افزایش پرداختی در آن اتفاق نمی‌افتد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این طرح هم کمک می‌کند به سمت مصرف درست‌تر دارو برویم و هم نظام بیمه‌ای ما را به شدت تقویت می‌کند و از تولیدکنندگان دارو در داخل کشور حمایت می‌کند و یک اصلاح اساسی در حوزه درمان و دارو رخ می‌دهد.

بهادری جهرمی یادآور شد: در همین راستا وزارت بهداشت پیشنهاد داشت که مالیات بر ارزش افزوده در خصوص واردات مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی با توضیحاتی کاهش پیدا کند تا به پیشبرد این مسیر کمک کند.

ضرغامی: کاری نکنید که فضای طنز بسته شود

سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه نشست امروز هیات دولت، گفت: در معاونت گردشگردی وزارتخانه بخشی را برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این حوزه ایجاد کردیم. برای اولین بار اعلام کردیم که هر کس برای تاسیس محیطهای تفریحی، شهربازی، محیطهای سرگرمی و کمک به رونق جاذبه‌های گردشگری در مناطق گردشگرپذیر سرمایه‌گذاری کند، از محل تبصره 18 به سرمایه‌گذاران تسهیلات بانکی ارزان قیمت و خوب پرداخت می‌کنیم و در جهت صدور مجوزی لازم اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: در نشست امروز دولت خواستار همکاری سایر دستگاه‌ها برای رونق بخش گردشگری کردم. سرمایه‌گذاران می‌توانند از همین امروز طرح‌های اقتصادی خود را به ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها ارائه دهند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  با اشاره به مدت زمان  مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، گفت: کار مرمت این گنبد  از 12 سال قبل آغاز شده بود. از زمانی که داربست‌ها باز شد، احساس شد اشکالاتی در نحوه مرمت گنبد وجود دارد به همین دلیل بلافاصله به پژوهشگاه وزارتخانه ماموریت دارم با همکاری معاونت میراث فرهنگی بررسی کنند تا مشخص شود اشکال در کدام قسمت گنبد وجود دارد، متخلفان مشخص شود و بعد تحت مدیریت هیاتی خبره و متبحر مرمت، تجدید شود.

ضرغامی این پروژه باعث شد که روی کل پروژه‌های مرمتی وزارتخانه که در طول زمان انجام می‌شود، نظارت همه جانبه‌ای شود تا ان‌شاءالله شاهد تکرار این مسائل نباشیم. هیچ توجیحی برایم در اتفاقی که در مرمت گنبد حاج لطف‌الله افتاد قابل قبول نیست و خاطیان مجازات می‌شوند.

وی با اشاره به حساسیت یونسکو نسبت به آثار باستانی ایران، گفت: قبل از اینکه چنین مسائلی برای یونسکو اهمیت داشته باشد، برای خودمان مهم می‌شود. کشور مستقلی هستیم و اهمیت حفظ میراث فرهنگی را درک می‌کنیم. البته یونسکو هم مسوولیت‌هایی دارد که به آنها توجه می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  خاطرنشان کرد: ویدیویی چند روز قبل در فضای مجازی درباره مجسمه هرکول در بیستون به گردش درآمد بیشتر شبیه طنز و شوخی بود.  بعدها برادر پژوهشگری نوشت که این مجسمه مربوط به دوره اسکندر نیست، که درست است. این مجسمه مربوط به دوره سلوکیان است. بنده هم در این ویدیو به طنز سخنانی عرض کردم اما به نظر می‌رسد برخی عزیزان متوجه فضای شوخی نشده نشدند. نباید با برخی سخنان کاری کرد که فضای طنز در کشور بسته شود. از رسانه‌ها و شخصیت‌های مستقل علمی و اجتماعی درخواست می‌کنم بین طنز و غیر طنز تفکیک قائل شوند.

ضرغامی ادامه داد: همچنین در ویدیوی دیگری که از بازدیدم از موزه بانک ملی انجام دادم در فضای مجازی به گردش درآمد، بیان شد که اموال ارزشمند موزه در داخل «جا نوونی» گذاشته شده است. این ویدیو در بخش خبری 20:30 هم پخش شد و با آن شوخی شد. اصل موضوع مربوط به سالهای قبل است. بنده روز گذشته از موزه مشکین‌شهر بانک ملی بازدید کردم، امیدوارم کار اجرایی پروژه تکمیل این پروژه هر چه زودتر به اتمام برسد تا اشیاء ارزشمند به داخل موزه منتقل شود.

وی یادآور شد: انتقادی که بنده به موزه‌های کشور داریم این که این موزه 90 درصد اشیاء تاریخی و قدیمی را نمی‌توانند به منظر عمومی بگذارند و این اشیاء اکثرا در مخازن مخصوصی پلمپ هستند. ان‌شاءالله با تکمیل موزه‌ها، اشیاء داخل مخازن به داخل موزه‌ها منتقل می‌شود.

چهار میلیارد دلار سهم ایران از صادرات گاز در چهار ماهه اول سال

جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت صادرات گاز گفت: ما در طی همین چهار ماه نزدیک به چهار میلیارد دلار وصول از صادرات گاز را داشتیم که تقریباً می‌شود گفت معادل کل وصول صادرات گاز در سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی درباره موضوع جذب سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور، اظهار کرد: ما امروز در موضوع قراردادهای توسعه میادین نفتی و گازی مصوبه‌ای در دولت داشتیم و آن میادینی که ضریب بازیافتی‌شان زیر ۲۰ درصد بود، افزایش پیدا کرد تا ضریب ۳۳ - ۳۴ درصد دولت اجازه داد که از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده شود و این نوید خوبی است.

وزیر نفت افزود: ما تا امروز نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه در موضوع توسعه میادین نفتی و گازی امضا کردیم و بخشی از این قراردادها که امضا شده با کشور روسیه بوده و در موضوع توسعه میادین نفتی و به ویژه میادین مشترک نفتی و گازی.

اوجی تاکید کرد: میدان نفتی آزادگان که بزرگترین میدان نفتی مشترک کشور با عراق است بالغ بر ۷ میلیارد دلار استفاده از توان و ظرفیت منابع مالی داخل کشور را داشته که ۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ اقتصادی مشارکت می‌کنند و در توسعه این میدان سهامدار می‌شوند.

وی یادآور شد: ما توسعه این میدان را شروع کردیم و در حال حاضر روزانه ۱۹۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم و با برنامه‌ریزی وزارت نفت برای استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف مالی کشور، ظرف چند سال آتی ما به ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز خواهیم رسید.

وزیر نفت درباره تامین سوخت کشور و خودروهای عمومی اظهار کرد: وزارت نفت در دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی به شکل جدی در نظر دارد که این کار را انجام دهیم و هر خودرو هم بالغ بر ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان برای وزارت نفت هزینه دارد که به صورت رایگان داریم انجام می‌دهیم و هفت پیمانکار در سراسر کشور این امر را به عهده دارند.

اوجی افزود: استفاده از سوخت LPG در جایگاه‌ها را منتظریم که مصوب شود تا کمکی به جایگاه‌های سوخت کشور شود و ناوگان ترابری از آن بهره ببرد. در موضوع واردات بنزین هم ما تجارت فرآوردهای سوآپ گازی و هم فرآوردهای نفتی را به طور جد دنبال می‌کنیم و با کشورهای همسایه در این زمینه تعامل داریم.

وی همچنین تاکید کرد: ما منع واردات هیچگونه فرآورده‌ای را نداریم و با توجه به پتانسیل جمهوری اسلامی موضوع توسعه میادین نفت و سوخت و پالایشگاه‌ها را داریم، متاسفانه سهم تجارت‌مان در منطقه کمتر از ۲ درصد است و امیدوارم با این اقدامات سهم خوبی از تجارت در منطقه نصیب ایران شود.

نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمی‌پسندیم

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آیین‌نامه تکلیفی بودجه داشتیم که همه دستگاه‌های دولتی بتوانند ۲ درصد از اعتبارات سرمایه‌ای و هزینه‌ای خود را در حوزه فرهنگی مصرف کنند. امروز در جلسه دولت این امر به تصویب رسید و گشایش مهمی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و نیز گردشگری و فعالیت‌های قرآنی ایجاد می‌کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: تقریباً ۸ تا ۹ مورد از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و گردشگری احصاء شده و این آیین‌نامه که امروز تصویب شد موارد آن در نظر گرفته شد و در طول سال‌های اخیر ما چنین آیین‌نامه‌ و قانونی که بتواند یک گره اساسی از فرهنگ و هنر باز کند، نداشتیم.

اسماعیلی افزود: امیدوارم به زودی با رفع اشکالاتی که بنا شد در جلسه خارج از دولت حل شود، تحول مهمی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کنیم و این را در لایحه بودجه تثبیت کنیم. این خارج از منابع عادی وزارتخانه‌های فرهنگی است و معطوف به همه بخش‌های دولتی و شرکت‌های دولتی است که قصد دارند در حوزه فرهنگ کار کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مجادلات اخیر میان شبکه نمایش خانگی و صداوسیما، تصریح کرد: سیاست اصلی دولت و حاکمیت و نیز خود سازمان صداوسیما این است که یک نگاه فرصت‌محور به نمایش خانگی داریم ما از شبکه نمایش خانگی به عنوان یکی از دستاوردهای فناوری نوین در حوزه فیلم و سریال حمایت می‌کنیم.

اسماعیلی یادآور شد: ممکن است مثل هر بخش دیگری در شبکه نمایش خانگی هم اشکالی باشد. مگر در وزارتخانه ما اشکالی در کارمان وجود ندارد؟ حتماً وجود دارد. بنای ما بر این است که کمک کنیم تا این مشکلات حل شود ما اصلاً نمی‌پسندیم که نگاه تهدیدمحور به این حوزه وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: همه مجموعه‌ها ممکن است در روند کار ایراداتی داشته باشند که برطرف خواهد شد. مجموعه افکارسنجی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که به طرز مشهودی این شبکه‌های نمایش خانگی در جذب مخاطب موفق بودند، بنابراین ما این امر را فرصت می‌دانیم و همین هم مبنای حمایت ما است.

منبع: ایسنا

کدخبر: 808169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟