تهران برای توافق خوب و پایدار جدی است/ تمرکز واتیکان وایران بر راه حل سیاسی بحران‌ها

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه ، حسین امیرعبداللهیان بامداد امروز ( چهارشنبه ) به دنبال دیدار اخیر با مقامات واتیکان ، در صفحه توئیتری خود نوشت: گفت وگویی‌ دوساعته با نخست وزیر واتیکان و  وزیر خارجه آن داشتم.

وی خاطرنشان کرد: در تمرکز بر راه حل سیاسی بحران‌های موجود جهان و مشترکات اسلام و مسیحیت حرفمان یکی بود.

همچنین پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه نیز بامداد چهارشنبه به تشریح دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات واتیکان پرداخت و نوشت که وی روزگذشته ( سه شنبه ) با کاردینال پیترو پارولین نخست وزیر واتیکان و همچنین اسقف اعظم پاول گالاگر وزیر امور خارجه آن گفت وگو و تبادل نظر کرده است.

طرفین در این گفت و گوها درباره علایق و نگرانی‌های مشترک در قبال تحولات بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

مقامات دو کشور ضمن بررسی روابط دوجانبه، در مورد تدارک سازوکار ارتقای همکاری های مشترک توافق کرده و اهمیت گفت وگوهای بین ادیان که در سفر آیت الله اعرافی به واتیکان مورد بررسی قرار گرفته بود را مورد تاکید قرار دادند.

وزیران امور خارجه خارجه ایران و واتیکان همچنین ضمن تبادل نظر در مورد راههای استحکام بخشیدن به صلح و ثبات جهانی و منطقه ای، بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران ها تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با مقامات واتیکان، آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها را تشریح و تاکید کرد که تهران برای توافق خوب و پایدار جدی است.

وی گفت: ما در طول مذاکرات، ابتکارات و انعطاف‌های مهمی را ارائه کرده ایم اما لازم است طرف آمریکایی نیز با واقع بینی، شرایط را برای نهایی شدن توافق مهیا سازد.

امیرعبداللهیان و مقامات واتیکان در ادامه در مورد مسائل منطقه ای به تبادل نظر پرداخته و بر ضرورت استقرار صلح و امنیت پایدار، بویژه در منطقه غرب آسیا تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران  در راستای ایفای مسؤولیت جهانی در مقابله با تروریسم، با مجاهدتهای سردار شهید قاسم سلیمانی، نقش مهمی را در حفاظت از مسیحیان ایزدی عراق و نیز مسیحیان سوریه در برابر تروریست های جنایتکار داعش ایفا کرده است.

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: ایران همان قدر که با جنگ در  اوکراین مخالف است و از راه حل سیاسی  برای پایان بخشیدن به آن حمایت می کند، با جنگ در دیگر مناطق جهان نیز مخالف است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما به ویژه نگران هر گونه بحرانی شدن شرایط در شمال سوریه هستیم و تلاش های مهمی را برای جلوگیری از بروز یک بحران جدید صورت داده ایم.

در این دیدار همچنین جمهوری اسلامی ایران و واتیکان در خصوص استفاده سیاسی از ابزار تحریم های فرامرزی غیر قانونی، گفت وگو کردند.

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدارها، رویکرد ایران را برای حل سیاسی بحران های یمن، اوکراین و افغانستان تبیین کرد.

وزیر خارجه کشورمان طرح دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رفراندوم در میان فلسطینیان اصیل شامل مسلمان، مسیحی و یهودی را برای واتیکان تشریح کرد.

شرایط لبنان از دیگر موضوعاتی بود که در دیدار  امیرعبداللهیان و نخست وزیر واتیکان بررسی شد.

امیرعبداللهیان از وزیر امور خارجه واتیکان برای سفر به تهران دعوت کرد.

کدخبر: 803246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟