اعلام وصول نکردن استیضاح وزیر صمت ، غیرقانونی بود؟

به گزارش رکنا ، سوال و استیضاح همگی حق مجلس و ابزاری برای نمایندگان است تا بتوانند بر اقدامات و فعالیت‌های مسئولان اجرایی نظارت داشته باشد،اما برداشت افکارعمومی و اعتراض بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم ، این است که به دلیل همسویی قوای مقننه و مجریه ، نمایندگان نمی توانند از این حق و ابزار قانونی بهره مند شوند و هیات رئیسه و بویژه شخص قالیباف را سد راه اعلام وصول و مطرح شدن استیضاح ها می دانند .

در تازه ترین رخداد ، رییس مجلس با وجود تایید به نصاب رسیدن امضاهای درخواست استیضاح وزیر صمت از اعلام وصول آن خودداری کرد و از استیضاح کنندگان خواست مهلتی دو ماهه به دولت بدهند تا طرح تشکیل دو وزارتخانه صمت و بازرگانی ، مصوب و اجرایی شود .

همین موضوع ، منتقدان جلوگیری از استیضاح ها را به تکاپو انداخت و آنان اقدام قالیباف را به خودداری از انجام وظایف قانونی ، مانع تراشی در مسیر استفاده نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود و جانبداری از قوه مجریه به دلایل سیاسی متهم کردند.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس دهم ، رخدادهای دیروز صحن «بهارستان» را نقد کرده که با هم می خوانیم :

بنا بود دیروز استیضاح وزیر صمت در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شود اما همانگونه که مطلع هستید ، با وساطت قالیباف ، استیضاح فاطمی امین به دلیل آنچه تفکیک وزارت صمت نامیده شد، اعلام وصول نشد و قرار شد استیضاح کنندگان، مهلت دو ماهه به دولت بدهند . برخی منتقدان ، اقدام رئیس مجلس را خلاف اصل ۸۹ قانون اساسی دانسته اند. برداشت شما از اقدام قالیباف و انتقادهای منتقدانش چیست ؟

آقای رئیس جمهور گفته اند، پس از تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، می خواهند دو وزیر جدید را معرفی کنند و بهتر است نمایندگان پیگیر استیضاح تا آن زمان صبر کنند . این پیشنهاد، منطقی است و قاعدتا باید مورد قبول استیضاح کنندگان قرار گیرد و آنان فعلا از پیگیری استیضاح منصرف شوند.

اگر چنین پذیرشی رخ داده ، تعویق استیضاح ، قانونی است اما اگر آنان پیشنهاد رئیس جمهور و منطق آقای قالیباف را نپذیرفته اند ، بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی ، هیات رئیسه و رئیس مجلس نمی تواند استیضاح را اعلام وصول نکند و مرتکب اقدام غیرقانونی شده اند . چون قانون اساسی می گوید اگر ۱۰ نماینده استیضاح وزیری را درخواست کنند باید در اولویت جلسه اعلام وصول شود . بنابراین ، قضاوت در این مورد به اطلاع دقیق از موضع استیضاح کنندگان درقبال پیشنهاد رئیس جمهور ، بستگی دارد.

طیفی از منتقدان معتقدند ، نشانه ای از مجاب شدن استیضاح کنندگان نیست و قالیباف، برخلاف قانون از اعلام وصول امتناع کرده ...

باز تکرار می کنم اگر نماینده های امضا کننده استیضاح ، پیشنهاد را قبول کرده اند که خلاف قانونی رخ نداده و در واقع ، انصراف ولو موقت داده اند ،اما اگر پیشنهاد را نپذیرفته اند و همچنان بر استیضاح پافشاری داشته اند ، طبق قانون ، استیضاح ، حتما باید اعلام وصول شود .

منبع : خبر آنلاین

کدخبر: 798238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟