قوه قضائیه و دانش بنیان ها؛ از تسهیل ثبت شرکت تا هوشمندسازی قضایی

به گزارش رکنا ، اولین روز از هفته قوه قضائیه امسال با عنوان «حمایت قضائی از تولید دانش بنیان و صیانت از حقوق عامه» نام گذاری شده است.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از همان روزهای اولیه پس از تعیین شعار سال از سوی قوه قضائیه اعلام شد و در سازمان‌های تابعه دستگاه قضا شوراهای مختلفی به همین عنوان کار خود را اغاز کردند.

یکی از همین سازمان‌های تابعه، سازمان بازرسی کل کشور است که کارگروه «حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان» را تشکیل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف را بررسی می‌کند. این سازمان همچنین به موضوع حق بیمه قرارداد شرکت‌های دانش بنیان ورود کرده است.

علاوه بر این قوانین محوری در حوزه حمایت از تولید به ویژه تولید دانش بنیان و تمام تکالیف دستگاه‌های اجرایی کشور در این زمینه احصاء و در اختیار بازرسان کل امور و استان‌ها قرار گرفته تا این موضوعات را در قالب برنامه‌های نظارتی مورد رصد قرار داده و گزارش دهند که تا چه اندازه قوانین اجرا شده است.

تخصیص شعبه ویژه رسیدگی به مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در دادسرای کارکنان دولت

یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضا در راستای تحقق شعار و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از سوی دادستانی تهران انجام شده است. به طوری که دادستان عمومی و انقلاب تهران از اختصاص شعبه ویژه برای بررسی مشکلات حقوقی و قضائی شرکت‌های دانش‌بنیان در دادسرای کارکنان دولت خبر داده است.

وی افزود: همچنین برنامه مدون برای بازدید میدانی از شرکت‌های دانش بنیان به منظور شناسایی مشکلات آنها تدوین شده و اجرای آن در دستور کار دادستانی تهران قرار دارد.

به گفته صالحی مشکل حقوق و قضائی شرکت‌های دانش بنیان اخذ و پیگیری لازم برای رفع آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

رسیدگی به مشکلات حقوقی ۷۰۱ شرکت دانش بنیان

همچنین علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری تهران هم از حمایت قضائی از شرکت‌های دانش بنیان خبرداد و اعلام کرده است: به‌عنوان یکی از اولویت‌های ۱۵ گانه عدلیه از سوی رئیس قوه قضائیه، دادگستری کل استان تهران حمایت قضائی از واحدهای تولیدی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به تعیین هفت گام اجرایی در قالب برنامه عملیاتی «حمایت حقوقی، قضائی و پشتیبانی از تولید و سرمایه‌گذاری مشروع» به‌منظور نقش‌آفرینی مجموعه قضائی استان تهران در راستای تحقق شعار سال خاطرنشان کرد: در این راستا مشخصات سه هزار و ۴۵۲ شرکت دانش‌بنیان در استان تهران با پیگیری‌های به‌عمل آمده از سوی دادگستری کل استان تهران استخراج شد.

قوه قضائیه و دانش بنیان ها؛ از تسهیل ثبت شرکت تا هوشمندسازی قضایی 2

وی با بیان اینکه پیگیری‌های انجام شده حکایت از این دارد که ۷۰۱ مورد از شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلات حقوقی و قضائی روبرو هستند، گفت: در این راستا به رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تاکید شده تا رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضائی این شرکت‌ها در اولویت قرار گیرد و به‌گونه‌ای اقدام شود که آسیبی متوجه اشتغال و چرخه تولید نگردد چرا که مقوله «اشتغال» و «چرخه تولید» خط قرمز دستگاه قضائی است.

شرکت‌های دانش بنیان خارج از تشریفات اداری، ثبت می‌شوند

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم از حمایت این سازمان از شرکت‌های دانش بنیان خبر داده و اعلام کرده است که بعد از نام گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری ما در ابتدای سال شورای راهبردی شرکت‌های دانش بنیان را در سازمان تشکیل داده و اعلام کردیم شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند خارج از تشریفات اداری اقدام به ثبت کنند. یکی از اولویت‌های سازمان مقابله با تأسیس و فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی است که کارگروهی برای شناسایی شرکت‌های غیر فعال و صوری تشکیل شده است تا به محض شناسایی، این شرکت‌ها در فرآیند تعلیق قرار گیرد.

بابایی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۶۵۲ شرکت دانش بنیان در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها ثبت شده و فعال است افزود: قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اقدامات جهادی، منویات رهبر انقلاب اسلامی را در راستای شرکت‌های دانش بنیان اجرا خواهند کرد.

تاکید رئیس قوه قضائیه بر حمایت همه جانبه مسئولان قضائی از شرکت‌های دانش بنیان

محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه هم به مسئولان قضائی در رابطه با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرده است. وی همچنین اعلام کرده است که «از اولویت‌های قطعی ما حمایت از تحقق شعار سال است»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین رابطه به تمام مسئولان قضائی در سراسر کشور دستور داد که نسبت به «تحقق و جامه عمل پوشاندن به شعار سال و حمایت کامل و همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان» اهتمام ویژه داشته باشند.

رئیس عدلیه در همین راستا از رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که به فوریت برای زمینه‌سازی حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان اعلام آمادگی داشت، قدردانی کرد و بر برخورد با کسانی که چوب لای چرخ تولیدکنندگان و کارآفرینان می‌گذارند و بخش‌هایی که در ارائه خدمات به تولیدکنندگان و فعالان سالم اقتصادی کوتاهی می‌کنند، تاکید کرد.

قوه قضائیه و دانش بنیان ها؛ از تسهیل ثبت شرکت تا هوشمندسازی قضایی 3

شرکت‌های دانش بنیان و سند تحول قضائی

اگر چه مسئولان قضائی بر موضوع تحقق شعار سال تاکید کردند اما جدای از نامگذاری سال با محوریت دانش بنیان، در سند تحول قضائی هم به موضوع استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت نخبگان جوان تاکید ویژه ای شده است به طوری که در بند مربوط به استقرار «نظام پیشنهادهای قوه قضائیه» در سند تحول قضائی آمده است که: برای تحقق مدیریت مشارکتی و بهره مندی از ظرفیت‌های فکری مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه، نخبگان، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اندیشکده ها، پژوهشکده‌ها، مؤسسات دانش بنیان و غیره در شناسایی و حل مسائل، بهبود فرایندها و ارزیابی برنامه‌ها از طریق ایجاد «سامانه نظام پیشنهادها» در دستور کار قرار گیرد.

مشارکت دانش بنیان‌ها در شناسایی جرایم

علاوه بر این استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در شناسایی عوامل اصلی بروز ١٠ عنوان اولویت دار جرایم و دعاوی در سطح کشور و یک عنوان اولویت دار جرایم و دعاوی در سطح استان با داده کاوی اطلاعات موجود در «سامانه مدیریت پرونده» و اطلاعات ورودی به سایر دستگاه‌های انتظامی و نظارتی و انتشار عمومی اطلاعات با حفظ محرمانگی هویت اشخاص برای جلب مشارکت مراکز علمی و دانش بنیان در تحلیل اطلاعات (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان‌ها کوتاه مدت) به عنوان راهکار پیشنهادی در سند تحول قضائی ذکر شده است.

اگر چه در سند تحول قضائی و گفته‌های مسئولان قضائی به اهمیت استفاده از ظرفیت فناوری‌های جدید و شرکت‌های دانش بنیانی اشاره شده است اما فارغ از بحث استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها در هوشمند سازی دستگاه قضا، متقابلاً قوه قضائیه هم نقش حمایتی از این شرکت‌ها را باید ایفا کند.

منبع : مهر

کدخبر: 795214 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟